Po vlastní ose

Po vlastní ose Cestování autem...
Přes 300 000 kilometrů...

Navštívené státy:
Albánie, Andorra, Arménie, Ázerbájdžán, Bahrajn, Belgie, Bosna a Hercegovina, Bělorusko, Bulharsko, Černá Hora, Česká republika, Dánsko, Egypt, Estonsko, Finsko, Francie, Gruzie, Chorvatsko, Indie, Irák, Írán, Irsko, Island, Itálie, Jemen, Jordánsko, Kazachstán, Kosovo, Katar, Kuvajt, Kypr, Kyrgyzstán, Libanon, Libye, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Maked

onie, Maroko, Moldavsko, Monako, Mongolsko, Německo, Nepál, Nizozemsko, Norsko, Omán, Pákistán, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Řecko, San Marino, Saúdská Arábie, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Srí Lanka, Spojené arabské emiráty, Sýrie, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Tádžikistán, Tunisko, Turecko, Turkmenistán, Ukrajina, Uzbekistán, Vatikán, Venezuela, Velká Británie, Západní Sahara

02/09/2024

Moje vysněná asijská cesta pokračuje i v letošním roce. Zahájili jsme ji v lednu v údolí Spiti, jednom z nejodlehlejších a nejpozoruhodnějších regionů Himálaje, který je díky buddhistické tradici kulturně velmi podobný Tibetu a Ladáku. Pak už na nás čekala přesně taková Indie, jak si ji většina lidí představuje. Barevná, živelná, ale také neuvěřitelně rozmanitá, plná protikladů a překvapivých setkání, které nám ukázaly zase úplně nový rozměr cestování. Po třech měsících putování v Indii jsme se dostali do sousedního Nepálu a přenesli se zase zpátky do hor. Hory v Nepálu mi úplně vyrazily dech. Zdejší obloha září pronikavou temně modrou barvou a kontrastuje s obrovskými zaledněnými vrcholy. V tomhle prostředí se člověk cítí horám neuvěřitelně blízko a plně si uvědomuje svou nepatrnost ve srovnání s velkolepostí samotné přírody.
V duchu této cesty chystám i kalendář na rok 2025. Jako vždycky bych vás chtěla moc poprosit o pomoc s výběrem fotografií. Doufám, že se vám snímky budou líbit a zase spoustě z vás bude kalendář dělat radost… :)
Moc děkuji za váš čas… ❤ Jolana
Kdo už teď ví, že o kalendář bude mít zájem, klidně mi napište, ať mám představu, kolik kalendářů letos tisknout… :) Až budou kalendáře hotové, tak se Vám zase ozvu a domluvíme se na poslání nebo předání… ❤

28/08/2024

Poslední dny jsou pro mě ve znamení psaní o Mongolsku. Je to trochu symbolické. Byli jsme tam před sedmi lety touto dobou, a tak mám chvílemi pocit, že tu cestu prožívám znovu. Pročítám deník, procházím fotky a snažím se to, co jsme tam tehdy zažili, co nejvěrněji předat dál…
A taky se mi stýská! Po téhle obří zemi s naprostým minimem lidí, panenské přírodě a pocitu svobody, který putování skrz nekonečné mongolské pláně nabízí! :)

31/07/2024

Po návratu z Nepálu jsem sama sobě slíbila, že letošní léto bude pracovní. Nakonec jsem to ale nevydržela a aspoň na jeden týden jsme se s kamarády vydali na Balkán. Byl to týden ve znamení kempování v přírodě, chození po horách, koupání se v jezerech a v řekách, spaní pod širákem a sledování západů a východů slunce. Prostě léto, jak má být! ❤
V následujícím albu najdete fotky z našeho toulání po Bosně a Hercegovině a Černé Hoře… :) Krásné prázdniny všem! :)

10/07/2024

Jeden čas jsem si myslela, že bych chtěla nejlépe vidět a zažít všechno. Čím jsem ale starší, tím více si uvědomuji, že nejen, že všechno prostě stihnout nejde, ale že to vlastně pro mě už není ani tolik důležité. A tak se občas stane, že namísto nové destinace se raději vypravím někam, kde to znám a kde mi bylo hezky. Jedním z takových míst, kam bych si přála se zase vrátit, je Střední Asie. Tádžikistán, Kyrgyzstán, Kazachstán, Uzbekistán, Turkmenistán… Země, které mě nějakým zvláštním způsobem stále přitahují jako magnet a při každé vzpomínce na ně se mimoděk začnu usmívat… ❤
Máte to taky tak? Máte nějaké takové místo, zemi, region? A nemusí to být zrovna na druhé straně zeměkoule. Věřím, že někdo se podobně jako já v horách ve Střední Asii dokáže radovat třeba u rybníka za domem… :)

01/07/2024

Na žádost mnohých z vás jsem konečně udělala mapu trasy naší cesty z České republiky do Nepálu. Album jsem doplnila o pár snímků, které naši cestu dokumentují. Snažila jsem se, aby obrázky zachycovaly atmosféru road tripu, a tak jsem vybrala fotky, z nichž většinu jsem pořídila přímo z okýnka našeho auta. Snad se vám album bude líbit! ❤

20/06/2024

Když se řekne Nepál, tak si většina lidí představí bílou kulisu hor a vybaví se mu Everest, nejvyšší hora světa, a možná taky slavný okruh kolem Annapuren. To, že krajina Nepálu je ve skutečnosti velmi různorodá, jsem vzpomínala už v příspěvku o národním parku Chitwan, který se rozkládá v nížinách u hranic s Indií. Kromě svěží zelené džungle a zasněžených vrcholů se v Nepálu však nachází i krajina téměř pouštní. Řeč je o Mustangu, jednom z nejizolovanějších a nejméně osídlených regionů Nepálu. Mustang, kdysi starověké zakázané království, na severu ohraničuje Tibetská náhorní plošina a chrání ho některé z nejvyšších vrcholů světa, včetně přes 8000 metrů vysoké Annapurny a Dhaulágirí. Mustang se dělí na dvě části – na Dolní a Horní. Horní Mustang byl až do roku 1992 uzavřenou oblastí, a představuje tak místo s jedinečnou a nezvykle zachovalou tibetskou kulturou.
O neobyčejném Mustangu a naší cestě sem vám budu vyprávět v následujícím příspěvku… :)

12/06/2024

S rozhovory se mnou se nějakou zvláštní náhodou poslední dobou roztrhl pytel. A tak krátce po podcastu s Balůem a Terkou jsem se ocitla ve studiu u Omara. Omar se mnou sdílí lásku k zemím, kultuře a lidem na Blízkém východě, a tak se tímhle směrem ubíralo i naše společné povídání. Taky jsme důkladně probrali moji poslední a stále aktuální cestu autem do Nepálu. Řeč byla o mém vysněném Pákistánu, ale také o Saúdské Arábii a o cestování autem po zatím málo navštěvované arabské části Iráku. Na své si přijdou všichni ti, které zajímá, jak se takové daleké cesty autem plánují a co vše je potřeba mít a dopředu zařídit. Snad se vám rozhovor bude líbit a dozvíte se vše, co potřebujete! ❤
Odkaz na rozhovor naleznete v komentáři pod příspěvkem. Příjemný poslech… :)

11/06/2024

Někdy si v tomhle světě se svým způsobem života a možná i poněkud zvláštními cestovatelskými přáními připadám jako mimozemšťan. O to více vzácné je pak pro mě potkat někoho, kdo mi rozumí, se zájmem mě poslouchá a má podobné sny jako já. Balů sledoval moje cesty prakticky od začátku. Dopočítali jsme se, že už je to neuvěřitelných deset let! Společně s Terkou mě pozvali do svého zbrusu nového studia a natočili jsme povídání o cestování Po vlastní ose, o tom, jak to všechno začalo, čím žiju teď, kam povedou cesty budoucí a probrali jsme i hromadu témat spojených s cestováním autem (včetně chození na záchod a podobných praktických věcí).
Terce a Balůovi moc děkuju za pozvání a za neobyčejně příjemné setkání, moc si toho vážím a těším se zase na viděnou… ❤ Třeba někde v „pičistánech“, jak by řekla Terka! :D
Odkaz na celý rozhovor najdete v komentáři pod příspěvkem. Přeji krásný poslech… :)

Cesta do modrobílého světa – trek k magickému jezeru TilichoTenhle trek vede už do opravdových velehor, do výšek okolo 5...
27/05/2024

Cesta do modrobílého světa – trek k magickému jezeru Tilicho

Tenhle trek vede už do opravdových velehor, do výšek okolo 5000 metrů, kde už téměř nic neroste a počasí se mění jako mávnutím proutku. Samotné jezero se rozkládá ve výšce 4919 metrů nad mořem a patří k nejvýše položeným jezerům na světě. Cestou k němu je potřeba překonat takový drobný hřebínek, kde se dokonce překračuje magická hranice 5000 metrů.

Krásný večer, mám tu slibované pokračování našeho nepálského putování… :)Kromě slavného treku kolem Annapuren se v této ...
23/05/2024

Krásný večer, mám tu slibované pokračování našeho nepálského putování… :)
Kromě slavného treku kolem Annapuren se v této oblasti dá podniknout spoustu kratších vedlejších túr. Jejich jednoznačná výhoda spočívá v tom, že se na nich pohybuje mnohem méně lidí než na frekventované hlavní trase. Skvělým příkladem treku, který jsme si užili takřka o samotě, je výstup k jezeru Khicho, které bývá někdy označováno také jako Ice Lake. Cestu k jezeru a zpět je možné uskutečnit během jednoho dne a lze ji využít jako výbornou aklimatizační túru před výstupem k jezeru Tilicho (4919 m n.m.) nebo do průsmyku Thorong (5516 m n.m.). Jezero Khicho se rozkládá v nadmořské výšce 4625 metrů nad vesnicí Bhraka v naprosto kouzelné krajině. Nejen tady nahoře, ale vlastně už po celou dobu výstupu budete mít pocit, že právě tady se na jednom místě potkává země s nebem! :)
Více podrobností k treku najdete v popiscích u jednotlivých fotek.

19/05/2024

V Nepálu se naplno potvrzuje to, co už vím strašně dlouho. I když bylo neuvěřitelně zajímavé projet téměř celou Indii po vlastní ose, v nížinách pozorovat divoká zvířata jako slony a nosorožce a zažívat bizarní situace se svéráznými místními, ze všeho nejlíp je mi stejně v horách. Stačí mi jen se podívat na ty bílé velikány a cítím nezměrnou radost, a to i přes to, že se mi občas v těch výškách motá hlava. Úplně zapomínám na okolní svět, neustále zírám v úžasu všude kolem sebe a žiju okamžikem! Jedeme do srdce hor, do izolované vesnice Manang. Vede sem kamenitá cesta plná výmolů procházející krajinou těžko uvěřitelné krásy, které vévodí horský masív Annapurna…
Více (ostatně jako vždycky) u jednotlivých fotek.. :)

16/05/2024

Po měsíci a půl jsem zase zpátky v Čechách. Máme za sebou přejezd z jihu Indie do Nepálu a pak měsíční putování po překrásných nepálských horách. Domů se z cest většinou netěším a musím přiznat, že tentokrát se mi odjíždělo obzvláště těžko. Nepál mi přirostl k srdci, bylo mi tu hrozně moc hezky a už se nemůžu dočkat až se sem zase vrátím! :) V nejbližších dnech chci konečně přidat více fotek a povědět vám nějaké podrobnosti o tom, jaká byla tahle cesta… :)

01/05/2024

Zase úplně jiný Nepál! Sjíždíme z hor a míříme na nezapomenutelné asijské safari na jih Nepálu. V podhůří Himálaje při hranicích s Indií se nachází nížinný pás zahrnující bažiny, savany i tropickou džungli. Roku 1973 tady byl vyhlášen Národní park Čitvan, který je dnes zapsaný na Seznamu světového dědictví UNESCO. Žije tu celá řada vzácných zvířat jako třeba tygr bengálský, nosorožec indický, medvěd pyskatý (Balú z Kiplingovy Knihy džunglí), bizoni indičtí, krokodýli, různé druhy jelenů a další.

23/04/2024

Po deseti dnech v Nepálu mě napadá jen jedno! Vůbec nechápu, že jsem sem nejela už dříve. Je to tu fantastické! Tohle jsou možná vůbec ty nejhezčí hory, jaké jsem kdy viděla…

17/04/2024

Z úplného jihu Indie sem do Nepálu jsme urazili vzdálenost skoro 4 tisíce kilometrů. Moc děkuju Luďovi a Michal Červený, kteří tuhle jízdu se mnou absolvovali! :)

14/04/2024

V pátek jsem si udělala radost… :) Vstoupili jsme do Nepálu, do 18. země v řadě na naší asijské cestě… :) Desátý měsíc cesty právě začíná... :)
🇦🇹🇭🇺🇷🇸🇧🇬🇹🇷🇬🇪🇦🇲🇮🇶🇮🇷🇰🇼🇸🇦🇴🇲🇦🇪🇶🇦🇧🇭🇵🇰🇮🇳🇳🇵

Krásný večer, dnes mám pro vás příspěvek věnovaný naší loňské cestě autem přes severní Indii… :)Indická cesta – Z Ladáku...
27/03/2024

Indická cesta – Z Ladáku do indického státu Himáčalpradéš

Během monzunového období sever Indie zasáhly vydatné deště následované záplavami a sesuvy půdy, které poškodily mosty, silnice, domy, odplavily auta a narušily dodávky elektřiny. Okolo stovky lidí zemřelo a tisíce osob bylo evakuováno. Ve státě Himáčalpradéš, kam jsme pokračovali z Ladáku, bylo zablokováno kvůli spadlému elektrickému vedení a poškozené infrastruktuře více než tisíc silnic. Sever Indie zůstal na několik týdnů odříznutý od zbytku země. Díky tomu jsme zažili Ladák téměř bez turistů, na druhou stranu jsme ale měli obrovské problémy dojet do města Čandígarh, kde jsme plánovali nechat auto a odletět domů… Více u jednotlivých fotek.

Indická cesta – Z Rádžasthánu do GoaO indickém státu Goa se někdy mluví jako o Indii pro začátečníky a mnohými bývá pova...
20/03/2024

Indická cesta – Z Rádžasthánu do Goa

O indickém státu Goa se někdy mluví jako o Indii pro začátečníky a mnohými bývá považován za tropický ráj. Návštěvníky z celého světa sem přitahují nekonečné písečné pláže lemované kokosovými palmami a také příjemné klima, které tady vládne během zimních měsíců. Goa navíc oplývá bujnou vegetací. Zhruba polovinu její rozlohy tvoří zelená džungle, kde se vyskytují vzácné dřeviny jako strom teak nebo třeba mangovníky, ananasovníky a ledvinovníky, na kterých rostou oblíbené kešu oříšky. Více jako vždy u jednotlivých fotek! :)

07/03/2024

Doháním resty! :) Už hrozně moc dlouho jsem vám chtěla napsat o tomhle naprosto unikátním místě, které se nachází v horách v Pákistánu nedaleko hranic s Afghánistánem! :)

Jen deset kilometrů od hranic s Afghánistánem se rozkládají tři údolí, která obývá národ Kalašů. Podle legendy jsou Kalašové stejně jako Núristánci a Hunzové potomky vojáků Alexandra Velikého. Někteří z nich mají opravdu světlé vlasy a modré nebo zelené oči. Z původních desítek tisíc jich do dnešních dní zůstaly poslední tři. Těžko uvěřit, že na takto konzervativním a přísně muslimském území existuje národ nemuslimů, který vyznává své vlastní náboženství s prvky hinduismu a animismu, který pije víno a kde ženy chodí nezahalené, tančí a disponují rozsáhlými právy. Více u jednotlivých fotek… :)

Krásný večer, ráda bych se s vámi podělila o poslední část fotek z naší cesty po Ománu… :)Omán považuji za jednu z nejkr...
03/03/2024

Omán považuji za jednu z nejkrásnějších a pro cestování nejpříjemnějších zemí. Magická kombinace úžasné přírody, skvělého jídla a milých obyvatel, kteří vítají návštěvníky ve své zemi jako vážené hosty, z něj činí skutečnou perlu Arábie. V Ománu jsme v loňském roce strávili pět úžasných týdnů plných dobrodružství, kempování na divoko a objevování krás zdejší pestré a velmi půvabné krajiny. Více u jednotlivých fotek.

Indická cesta – RádžasthánCesta do Pákistánu autem pro mě byla skutečně splněným dlouholetým snem. Cestu po Indii ale po...
21/02/2024

Indická cesta – Rádžasthán
Cesta do Pákistánu autem pro mě byla skutečně splněným dlouholetým snem. Cestu po Indii ale považuji spíš za takovou osobní výzvu. Aby taky ne… Nemám ráda hodně lidí pohromadě a úplně nesnáším hluk. A tohle jsou dvě věci, před kterými se v nejlidnatější zemi na planetě nedá moc utéct…

A co vy? Láká vás Indie? Jeli byste tam? Byli jste tam? A jak se vám tam líbilo?

Jaké jsou moje dojmy, naleznete v následujícím albu, které je věnované Rádžasthánu. Postupně snad budou přibývat i alba další, z dalších částí naší indické cesty.

15/02/2024

Obdivuji všechny, kteří během cesty zvládají připravovat příspěvky a zkrátka sdílet cestu s ostatními. Já to nedokážu! Pokaždé si říkám, že to budu dělat, ale nakonec na nic není čas. Dneska jsme se po měsíci a půl v Indii vrátili domů, tak doufám, že to snad konečně aspoň trochu napravím. Celou dobu si lámu hlavu, jak nejlépe vystihnout naše dojmy. Říká se, že člověk Indii buď miluje, nebo nenávidí. Já musím říct, že ve mně se tyhle pocity snad každý den několikrát vystřídaly. Někdy jsem zuřila a měla chuť se s autem otočit a ujet někam pryč. Jindy jsme zase zažívali věci, které nás nabíjely energií, vyvolávaly euforii a probouzely chuť poznávat víc a víc! Indie umí šokovat ve chvílích, kdy si myslíte, že už vás nic nepřekvapí. Žije tu obrovské množství lidí a všechno je tady nějakým zvláštním způsobem víc intenzivní! Emoce, zážitky, barvy, chudoba, zvuky, špína, pachy, chutě... Vše na vás útočí a někdy, i když se ze všech svých sil snažíte pro některé věci najít pochopení, zjistíte, že to zkrátka nejde… Nakonec se ale přes všechny ty krušné chvíle přenesete a jen, co odtud vytáhnete paty, zjistíte, že vám to tady chybí! ❤

11/02/2024

Když jsme v létě v roce 2014 přijeli Passatem na severovýchod Turecka k městu Rize, kde se na tamějších kopcích pěstoval čaj, připadalo mi to jako něco naprosto neuvěřitelného! Koho by tehdy napadlo, že o deset let později budu jezdit mezi nádhernými čajovými plantážemi na samém jihu Indie? 😊🥰

Indická cesta – přes rozsáhlou Dekánskou plošinu směřujeme dál na jih! :)
06/02/2024

Posvátná řeka Ganga. Řeka s obrovským duchovním, kulturním i hospodářským významem.Řeka Ganga pramení v Himálaji. V její...
30/01/2024

Řeka Ganga pramení v Himálaji. V jejím povodí žije více než čtyři sta miliónů lidí. Jedná se o největší řeku v Indii a co se týče průtoku, společně s Brahmaputrou zaujímá třetí místo na světě. Podle hinduistické tradice je považována za zdroj řeky Gangy řeka Bhagirathi v indickém státě Uttarákhand. Legendy praví, že stéká z nebeských sfér na zem po vlasech Šivy. Po celé délce jejího toku se v jejích vodách rituálně omývají miliony lidí a věří, že taková koupel očistí tělo i duši…

26/01/2024

Pár obrázků z dnešního focení pro Rejoice z pouštního města Džaisalmér, které se nachází na západě Indie v Rádžasthánu a kterému se někdy přezdívá „zlaté město“. Cesta Indií pokračuje! :)

21/01/2024

Indie je pro mě na jednu stranu docela těžká destinace na cestování. Je to místo, kde se člověk neustále musí dívat na věci, které by možná raději neviděl. Není prostor si nic idealizovat. V jednu chvíli projíždí honosnou čtvrtí pro bohaté a jen o pár minut později se tváří v tvář setkává s chudobou v takové podobě, že se mu ani nechce věřit, že je něco takového v 21. století možné. Některá velká města se teď v zimě topí ve smogu, že ani v pravé poledne skrz něj není vidět slunce. A nakonec ani přírodní živly tenhle kout planety nešetří. Takhle nějak vypadá krajina krátce po sesuvu půdy. Kameny a suť během chvíle zavalily jedinou přístupovou cestu do bezejmenné vesnice položené v kopcích v indickém státě Himáčalpradéš…
I když to samozřejmě není vždycky ideální, máme se v naší malé zemi uprostřed Evropy moc hezky! ❤️

14/01/2024

Hory jsou pro mě jako magnet, a tak místo na jih za teplem, jsme z Čandígarhu, kde na nás čekalo naše auto, vyrazili směrem na sever. Naším cílem bylo údolí Spiti. Jedná se o vysokohorskou oblast v Himálaji, která leží na severovýchodě indického státu Himáčalpradéš. Jeho jméno znamená „země středu“, tedy země mezi Tibetem a Indií…

Krásu Ománu objevuje rok od roku více a více lidí. Není se vůbec čemu divit.  Na své si tady přijdou jak ti, kteří hleda...
01/01/2024

Krásu Ománu objevuje rok od roku více a více lidí. Není se vůbec čemu divit. Na své si tady přijdou jak ti, kteří hledají luxus a prvotřídní služby, tak i všichni, kteří touží po dobrodružství a rádi tráví čas daleko od civilizace. Díky velmi rozmanité krajině Omán nabízí snad všechny přírodní divy, které si umíte představit. Najdete tu tyrkysové moře, bělostné pláže, palmové háje, ohromující písečné duny, čiré řeky i vysoké hory.
V následujícím albu najdete fotografie z výstupu na nejvyšší horu Ománu a z vádí Ghul, kterému se někdy přezdívá „Grand Canyon Arábie“.
Pokud se do Ománu chystáte a zajímali by vás tipy na nejhezčí místa, která v Ománu navštívit, v příštím týdnu na toto téma vyjde reportáž v časopise Lidé a Země.

Adresa

Jihlava

Internetová stránka

Upozornění

Buďte informováni jako první, zašleme vám e-mail, když Po vlastní ose zveřejní novinky a akce. Vaše emailová adresa nebude použita pro žádný jiný účel a kdykoliv se můžete odhlásit.