BeckJoergensen

BeckJoergensen Følg vores tur rundt i middelhavet på båden SunCat

Sæson 2022 - del II
11/09/2022

Sæsonen 2022 kort fortalt:Corfu - Erikousa (Lille græsk ø nord for Corfu) - Italiens hæl, trædepude og tåspids; via Mess...

Sæsonen 2022 kort fortalt:
Corfu - Erikousa (Lille græsk ø nord for Corfu) - Italiens hæl, trædepude og tåspids; via Messina-strædet op af støvleskaftet med en lille afstikker til øen Procida ud for Napoli. Et langt stykke op af den italienske vestkyst indtil vi drejede lidt til venstre og ramte øen Elba.

Det var godt ramt, da Elba er en skøn ø, hvor vi brugte et par uger. Derfra ud af italiensk farvand og til den franske ø Korsika, hvor vi boltrede os i Boeuf Béarnaise, foie gras og gode vine.

Så sydpå til Sardinien og dermed tilbage til Italien.
Distancerne havde indtil da kun været dagssejladser, så Sardinien til Sicilien var vores første natsejlads siden vi sejlede til Grækenland i foråret 2019.
Der havde været storm på Korsika og Nord-Sardinien, så vi var meget spændte på om vejrmeldingerne ville holde, da der endelig var et vejrvindue til den ca. 24 timers lange sejlads.
Det gik heldigvis fint, selvom bølgerne steg i takt med at mørket faldt på. På en vagt mente “vagthavende”, at hun så en mand på en tømmerflåde!!!
Så mente Skipper, at det var bedst selv at ta’ vagten de sidste timer af turen ;-)

Efter ankomst til Trapani på Siciliens nordvestkyst gik turen videre nord om øen til Castellammare del Golfo og så til Palermo - og så blev planerne for resten af sommeren ødelagt! ;-)

Vi forelskede os i Palermo første gang vi var der, og efter at have genset byen er forelskelsen blusset op igen - og nu må vi afprøve om kærligheden holder ;-)
Det lykkedes os nemlig at få en plads for vinteren i Si.ti.mar marina, som ligger lige midt i byen.

Det betød, at vores planer om at sejle tilbage til Grækenland er blevet udsat til foråret.

Efter ca. 1400 sømil (ca. 2600 km med et gennemsnit på ca. 12 km/t) er vi også ved at være mættet af sejlads for denne sæson, så det passer os fint at gøre klar til at gå i vinterhi i Palermo 1. oktober.

Indtil da nyder vi livet i Balestrate mellem Palermo og Trapani. Balestrate er en ferieby med lækre, brede sandstrande , det blå’este vand og en barmhjertig brise, som gør de pt. +35 grader midt på dagen udholdelig.

Den lange version af “kort fortalt” inkluderer en masse fede oplevelser. De, som har kommenteret at vi har været nærige med at lave opslag, har 100 % ret. Forklaringen er, at vi har været i gang med at beskrive og vælge billeder - og så er vi kommet til et nyt, fedt sted med endnu flere oplevelser og lækre motiver.

Oplevelserne inkluderer også alle de gode mennesker, vi har mødt undervejs - få nævnt, ingen glemt.

Vi var så heldige at blæse inde i Crotone sammen med Lillian & Peter fra SY Vildrosen, som vi derefter fulgtes med i ca. 4 uger. Det var en kæmpe fornøjelse!
Dem, som har besøgt os efterfølgende ved, hvem I er, når vi råber: RØVSPULING og PIKANSJOS

Foråret er kommet - i hvert fald på Corfu,  og dermed tid til at tømme kamerarullen for et udvalg af vinterens eskapader...
27/02/2022

Foråret er kommet - i hvert fald på Corfu, og dermed tid til at tømme kamerarullen for et udvalg af vinterens eskapader ;-)

Jul og nytår i Danmark, som bød på andesteg og andre gode middage i godt selskab; frostgrader og nytår ved Vesterhavet / North sea.
Af alle have er der altså noget særligt ved Vesterhavet på en overskyet nytårsaftensdag!

Tilbage på den skønne, grønne ø, Corfu blev vi igen bekræftet i, at øens store frodighed skyldes den gavmilde regn i vintermånederne.
Det opvejes så rigeligt af mange andre skønne dage med sol og blå himmel - og ikke mindst de skønne omgivelser.

Vi ligger et fuldstændigt fascinerende sted ved det gamle fort og få 100 meter til centrum af Corfu Old Town, som er på Unescos Verdensarvsliste.
Smukt med smukt på.

Derudover er vi også omgivet af skønne mennesker - og selvfølgelig et par katte.

Vi lader billederne tale og prøver at tilknytte billedetekster. Det gik mindre godt sidst, så plan B er at tilføje tekst som kommentar.
UPDATE - nu med billedtekster!!!

Ha' det godt derude - i disse tider. Der foregår vilde ting i Europa.

Nyt fra SunKittenFra 2018-2021D. 30.september var det tre år siden, at vi steg på et fly i Billund for at tage på sejler...
12/11/2021

Nyt fra SunKitten

Fra 2018-2021
D. 30.september var det tre år siden, at vi steg på et fly i Billund for at tage på sejlereventyr. Med start i Kroation gik turen til det italienske støvleland, til Sicilien og derfra til Malta, hvor vi gik i vinterhi.

Sommersæsonen 2019 startede med at sejle Sicilien rundt og derfra til Corfu, som var vores første møde med Grækenland. Grækenland er et fantastisk land at sejle i, med masser af øer og smukke steder - også på fastlandet, hvor vi har haft 2 vinterophold. Først i Pireaus ved Athen og året efter i Messolonghi ved Korinthgolfen.

Forår og sommer 2020 og 2021 har bl.a. bragt os til det Ioniske hav, det Saroniske hav, Kykladerne, Kreta, Peloponnes og tilbage i det Ioniske.

Om vinterhi:
Vi går i havn om vinteren fra ca. 1/10 til 1/4. Så er vi færdige med at ligge for anker eller ved bykaj og sidst på sommeren glæder vi os til at komme ind i en marina, hvor vi ikke skal bekymrer os om, at ankeret slipper, at vinden vender eller at nabobådens anker ikke holder.
Efter en vinter på Malta, og 2 vintre i Grækenland havde vi en idé om, at en vinter i Palermo på Sicilien kunne være lækkert - men så langt nåede vi ikke i år.

Om Mandraki Marina, Corfu Town:

Under et ophold på Corfu i sommer fandt vi den smukkeste marina, som ligger gemt for foden af det gamle fort som har rødder tilbage til 1500-tallet. Altså fortet. Marinaen er i nuværende form ikke helt så gammel.
Vi fik plads for vinteren til en god pris og føler os mega heldige.
Vi har fri adgang til øens største turistattraktion, da det er nødvendigt at komme igennem fortet for at nå ned til marinaen. Det er helt, helt specielle omgivelser - og smukt med smukt på.
Musik universitet holder også til i en bygning indenfor fortets mure. Efter at de musikstuderende er vendt tilbage til studiet efter sommeren har vi dagligt fornøjelse af deres udfoldelser. Klassisk musik passer helt perfekt til omgivelserne, så det er smadder hyggeligt.

Siden sidst:
Marit har været i Danmark 2 gange og der har været besøg af Benny, Torben & Karina, Oliver, Luca & Sofia, Karen-Lise & Ayoe - dog ikke alle på én gang.

Tak til jer, som i øvrigt alle er gengangere. Vi regner med at det betyder, at fornøjelsen er gensidig. Kom endelig igen, nye, som gamle. Vi nyder at dele vores oplevelser med familie og venner.

Turen er gået sydpå i det ioniske, hvor vi har været i Parga, Kalomos, Sivota på Lefkas - og tilbage i Messolonghi, hvor det blev til et festlig gensyn med nogle af vores venner fra vinteren.
Og ikke mindst med katten Berlouski ❤️Den var i fineste form og fandt sig hurtigt til rette på vores nye båd, når den efter behag, kom på besøg og tjekkede madskålene for lækkerier.

På tur til Albanien:
Derefter tilbage til Corfu for at vente på flere gæster. Ventetiden blev bl.a. brugt til en tur ud af Europa. Fra Corfu er der udsigt til og kun få timers sejlads til Albanien. For ikke at skulle tjekke båden ind og ud af Albanien blev den en tur med færgen. Hjemturen blev en særlig fornøjelse, da der var høj, sø i “strædet” mellem Albanien og Corfu, så kaptajnen måtte sejle på tværs af bølgerne, lave “håndbremsevendinger” og sejle på tværs igen. Det var ret fint, at vi ikke skulle ta’ den tur i SunKitten!
Men inden hjemturen havde vi 2 dage i Albanien, hvor vi tjekkede Sarända ud. En badeby med en lang, lang strandpromenade, hoteller, barer, restauranter og turisme. Selvom det er helt tæt på Grækenland mindede byen mere om en tyrkisk badeby. Vi synes, at det var mega-billigt, men eftersom byen nærmest var lukket ned en måned senere pga. afslutning på turistsæsonen, har det helt sikkert været dyrt sammenlignet med andre byer i Albanien.

Efterår og vinterplaner:
Efteråret har nu ramt SunKitten - på den kærlige og milde måde med i disse dage 17-20 grader om dagen (og en del mere i solen) og badetemperaturen er stadig +20.

Vi har lejet en scooter og kører ca. hveranden dag ud til øens golfklub. Ét af vinterens mål er, at lære at spille golf. Mere om det senere. Vi har tidligere forsøgt med en fælles sport. Hvis det går med golf, som med badminton bliver det en kort fornøjelse 😉

Apropos Mortens aften så har vi også planer om sprød andesteg med sovs og rødkål, så der er booket jul i Danmark.
Indtil da vil vi måske genoptage vores italienske sprogkursus, så vi bedre kan kommunikere med vores naboer. Der er en del italienere i marinaen, så det er rart at ha’ styr på Boungiorno og lidt til… 🙂

Det var lidt om meget for denne gang.
Ha’ det godt og husk at gå i boksen d. 16/11 😉

PS: Vi beklager manglende tekst på billederne. FB har igen ændret på opsætningen, så man kan ikke tilføje tekst på forhånd længere. Vi kigger på en løsning til fremtidige opslag.

Ohøj fra SunKitten - og ikke fra SunCat.Ja hvad er nu det. Det kommer vi tilbage til.Sommer og sol kunne passende være o...
10/08/2021

Ohøj fra SunKitten - og ikke fra SunCat.

Ja hvad er nu det. Det kommer vi tilbage til.

Sommer og sol kunne passende være overskriften for de seneste måneders bedrifter. Efter en sløv start på foråret kom sommeren og varmen buldrende - og i skrivende stund har vi ca. 40 grader. Desværre har varme og tørke været skyld i voldsomme brande mange steder i Grækenland. Det har Ikke været i vores område, men vi føler med de hårdt prøvede grækere, hvoraf mange har mistet hus, hjem, afgrøder og dyr.

Siden sidste opslag har vi været heldige, at ha’ masser af gæster. Dejligt, efter corona-tosomhed, at dele vores oplevelser med venner og familie.

De fleste af jer var samtidig med til at stress-teste vores nye båd!!

Farvel til SunCat kunne nemlig ha’ været en anden overskrift for de seneste måneder.

Som nogen måske husker mødtes vi inden afrejse fra Messolonghi med Jesper og Anni i deres Jeaunneau Sun Odyssey DS 45. Dengang uden at nævne et ord om, at de kunne ønske sig mere plads til deres sejlereventyr med 2 børn, eller at vi kunne overveje at skifte til en monohull (alm. sejlbåd) for at forlænge vores sejlereventyr.
Den helt komprimerede version af historien er, at vi mødtes med dem igen en måneds tid senere, side om side ved bykajen i Preveza, pakkede alt vores habengut og byttede båd!

Få dage efter ankom Bauer-Wiene familien til en kombineret “Houseboat-warming” og Skippers 50-års fødselsdag.
De efterfølgende dage i Preveza gik med forskellige “modificeringer”. Jesper og Ralf var så gode kunder i marinebutikken, at den røde løber måtte tages i brug - eller burde i hvert fald være blevet det.

Torsdag d. 1. juli 21 stævnede vi for første gang ud i vores nye båd, fra Preveza til Nidri på Lefkas, hvor vi havde dåbsceremoni, og med bønner til Poseidon og dråber fra Moet fik båden sit nye navn: SunKitten.
(SunCat duer jo ikke til en “Ikke-catamaran”, så det endte med “Kitten”. Længere rakte fantasien ikke midt i flytterod og omregistreringer, og nu kan vi ikke forestille os, at den skulle hedde noget andet :-))

Fra Nidri til Ithaka, Meganisi for en kort bemærkning, Palairos og tilbage til Preveza, var hvad vi nåede med Bauer-Wiene. Herunder masser af fodbold, Tour de France, musik, grin og glade dage. Godt gået, at I tog alle udfordringer og hedebølgen med oprejst pande og højt humør. Og tak til Bauer for at understrege vigtigheden af, at forklare begrebet “brunt papir” meget udførligt …

Fra Preveza gik turen til Sivota, hvor familien Halkier/Johansen ankom til en lille uges sejlads - nu i sejlbåd, men pga. manglende vind blev det mest til motorsejlads. Sejlene blev vist kun sat en enkelt gang - mest for et syns skyld.
Lakka på Paxos og Petriti på Corfu, nåede vi også inden familien blev afleveret i Dasia-bugten nord for Corfu by.
I Sivota vågnede vi en morgen til en “begravelses-ceremoni”, hvor der blev spredt aske og blomster i havet tæt på vores båd. Og i Petriti var der på nabobåden bryllupsfest , som dog senere viste sig at være en fødselsdagsfest. Udover “bryllup” og begravelse nåede vi, traditionen tro, også en superliga-opstart, masser af badeture, ouzo, retzina, Røvhul, Gurken, Sequence - og at sejle gummibåden tør for benzin.
Tak til jer og jeres skønne unger for nogle dejlig dage.

Derefter påmønstrede Heinz og efter nogle dage ankom Karen-Lise også til Corfu, hvor vi samme dag fik besøg af Kusine Katrine og Mark for en enkelt overnatning. Så var der igen fuld hus indtil vi sejlede tilbage til Sivota på fastlandet, hvor Katrine og Mark skulle fortsætte deres ferie som “landkrapper”. Det var super hyggeligt, at I kiggede forbi. Godt klaret, at I havde mod på mere sejlads efter “søsyge-oplevelsen” med turbåden.

Med Heinz og Karen-Lise tilbragte vi nogle dage i Petriti på sydøst Corfu, som vi er kommet til at holde meget af. Det er et lille fiskerleje, hvor tempoet er så behageligt langsomt, at tiden kan stå helt stille. Det gjorde den også på vingården Pontiglio, som vi besøgte. Faktisk havde den stået stille i årevis, men en sønnesøn havde efter mange års stilstand genoptaget vinproduktionen på familiens sted. Vi fik en skøn og meget personlig oplevelse af stedet og familien - og ikke mindst de ca. 20 katte i alle aldre, som var en del af husstanden. Der blev serveret den skønneste pasta, efter at vi selv havde været med i køkkenhaven til at plukke tomater og basilikum.
Én af mange gode dage med Heinz og Karen-Lise, som vi også fik lov til at banke i brætspillet Brandi Dog. De tog en raffineret hævn ved på skift at sønderbombe vores toilet, som stadig er ude af funktion, så set i bakspejlet skulle vi måske ha’ ladet dem vinde en enkelt gang 😉
No offence - tak for besøget. Det var “skide”hyggeligt, som man si’r 🙂

I mellemtiden havde vi udforsket Corfu by og fundet den skønneste lille marina ved foden af muren til det gamle fort. Enden på en god frokost i restauranten blev, at vi bookede en plads der for vinteren, så det bliver endnu en vinter i Grækenland. Vi havde planer om Palermo på Sicilien, men kunne ikke få plads i den ønskede marina i år.
Faktisk var vi kørt en smule træt i det græske køkken, men opdagede at på Corfu, som er “nabo” til Italien, er der mange flere muligheder for at få det bedste fra det græske køkken kombineret med gode italienske restauranter. Og vi kommer tæt på bylivet i Corfu by - og nem adgang til lufthavnen.

Vores næste gæster var Marits familie - Mor Inge, onkel Svend og fætter Jesper. Der var desværre afbrud fra Moster Henny, som pga. Covid 19-situationen i Chile ikke kunne rejse. Ugen var planlagt, så vi skulle ligge til kaj i stedet for anker, så vi nåede NAOK i Corfu by, Petreti, Gouvia Marina og sluttede i Mandraki Marina, hvor vi også skal være til vinter. Igen en dejlig uge, hvor det lykkedes at få Mutti i vandet (planlagt og med badedragt) og Svend og Ralf i vandet (ikke planlagt og ikke i badetøj). Det er en god og lang historie, som vil blive genfortalt ved enhver passende og upassende lejlighed i mange år fremover. Tak for det - og tak for besøget.
Sidste - eller faktisk den første - gæst i besøgsrækken var Bora, som timede sit besøg så tidligt i juni, at ingen havde hørt om hedebølge endnu. Til gengæld var havtemperaturen, efter Boras mening, tilpas ond, når nogen, efter Boras mening, væltede ham af paddleboardet. 😉 Tak for en super hyggelig uge. Der er mange grunde til, at du skal komme igen. Ud over at få trænet noget paddleboard, skal du være guide i det serbiske kvarter i Corfu by. Kvarter og kvarter. Der er i hvert fald en butik og et museum. Og så skal du selvfølgelig se vores nye båd, som slet ikke var planlagt, da du var her.

Apropos vores nye båd: vi er mega glade og tilfredse, og har affundet os med det mindre plads og anderledes indretning. Vi er allerede kommet dertil, at vi skælder ud på alle de skide katamaraner, som ligger og fylder 😉
Sådan tilpasser man sig jo situationen. Modellen er helt perfekt for os - med masser af plads i cockpittet og en dejlig lys salon med mange vinduer. Og den har også bestået i forhold til at have gæster med ombord.
SunCat, som nu hedder Serendipity, er på vej hjem til Danmark, inden turen går over Atlanten og videre ud i verden næste år. Vi ønsker den og familien alt det bedste på rejsen - og ved at den er i gode hænder.

Til alle jer, som endnu ikke er faldet i søvn: Tak fordi I gider at læse med.
Fortsat god sensommer. Hvis nogen har gode forbindelser, så send lige noget regn ned over det tørre Grækenland. Det vil være en win-win i øjeblikket.

Ohøj fra SunCat !!...På denne tid sidste år glædede alle sig til næste sæson, som vi var sikre på ville blive meget mere...
30/05/2021

Ohøj fra SunCat !!...

På denne tid sidste år glædede alle sig til næste sæson, som vi var sikre på ville blive meget mere coronafri. Vi blev klogere allerede i efteråret, hvor besøg af “maxit-pigerne” for anden gang blev aflyst med kort varsel. 😥
D. 7. november lukkede Grækenland ned, og det betød igen udgangsforbud og lukkede restauranter. Vi havde flybilletter til DK i december – og heldigvis var det med enkelte ændringer muligt at flyve hjem. Forventningen om en kold fadøl var stor, og endnu større var skuffelsen da Danmark også gik i Lock Down dagen efter, at vi landede. Ingen fadøl, ingen forsamlinger med vennerne og tilmed en masse regn! Regnen var forventet, men det andet var lidt en streg i regningen.
Planen om den store familiejul på Almindsøvej gik også i vasken, så alting blev meget anderledes. Heldigvis nåede vi at se mange af jer på forskellig vis alligevel – dejligt!
Tak til familien Halkier for igen at lade os indtage kælderen, selvom vi stadig er fornærmede over prisen på husleje, vask, strøm og vand 😉

Efter 2 måneder i DK var der fly retur til SunCat og Messolonghi, som har været vores vinterhavn denne vinter. Det er en lille marina i forhold til de to sidste vintre i Valletta og Pireaus. Til gengæld var der flere ”fastliggere”, som ligesom os bor på båden. To svenske, en tysk, en engelsk og en italiensk båd udgjorde den hårde kerne. Vi samledes om søndagen til fælles barbeque og andre dage med at spille backgammon, kort og Brandi Dog (et kombineret bræt/kortspil). Ved påsketid kom endnu en tysk, fransk og belgisk båd, og senere et finsk par, så vi endte med at kende en masse søde mennesker med forskellige erfaringer og med sejlerlivet til fælles. Der var også et meget glædeligt gensyn med vores tyske venner i Samba Si, som med mange forviklinger lykkedes at komme til Messolonghi på trods af Lock Down. Efter at vi på få sekunder genoptog stemningen fra vores sidste møde i Kykladerne – med grin, vin og gode snakke, har vi lovet hinanden, at vi helt sikkert skal ses igen.

Til ingens overraskelse blev vi også hurtigt venner med marinaens vilde katte. Ralf blev en del af Task Force ”Cut Cat”, som indfangede kattene for at få dem steriliseret, da et kuld store unger begyndte at blive meget interesserede i at lave killinger på både deres søster og deres mor.
Kattekongen af marinaen var en stor sort/hvid hankat, som gik under navnet Berlousconi. Vi ændrede det til Berlusci, da den ret hurtigt flyttede ind på SunCat, hvor den fuldstændig overtog styringen og vi blev reduceret til dens ydmyge tjenere.
Vi havde mange overvejelser om, hvordan den skulle klare sig uden os, men har hørt, at den ubekymret har charmet sig ind på nye ankomne både i marinaen – og går fra båd til båd for at se, hvem der tilbyder den lækreste mad og den blødeste seng.

D. 3. maj åbnede restauranterne igen og fra den 15. var det tilladt at sejle. Vi havde den sidste uge travlt med at få taget afsked med alt og alle. Bla. ved en skøn foie gras-aften hos vores franske venner Patrick og Luc og en fantastisk tur i bjergene med Tony og Pat.
Lige inden afgang fik vi besøg af Jesper og Anni og deres to skønne unger, den yngste på snart 5 år. Han var på vej til verdenen i 2016 og årsag til, at de på det tidspunkt gerne ville sælge deres sejlbåd, ‘Hummingbird’, i Danmark, som Ralf købte. Siden er Jesper trådt ud af sit firma og familien vil nu udleve drømmen om et sejlerliv. Sådan mødtes vi igen. Mega hyggeligt og med gode snakke om fælles referencer med firma, både og drømme.

Ved afsejlingen fra Messolonghi undrede vi os over en mand ved udsejling af kanalen til lagoonen. Han vinkede løs – og vi opdagende, at det var vores svenske venner, Mats, Brit-Mari og Gunnar, som var kørt afsted og havde lavet en farvel-komite, som vinkede os afsted mod det Ioniske. Meget rørende efter en god tid i Messolonghi med søde mennesker.

Det var en skøn, skøn følelse at sejle igen og med nye oplevelser og udsigter hver dag.
Først til Astakos, Palairos og nu Preveza.
Vi bliver i det Ioniske hav i sommer og der er heldigvis besøg på vej. Vores første gæst ankommer til Corfu, hvor vi med et stop på øen Paxos forventer at være sidst på ugen.
Sidst I juni vil vi være tilbage til Preveza for at få nye gæster og gaster.
I det Ioniske hav er der masser af øer og forholdsvis kort afstand i mellem dem. Her er utroligt smukt med blåt vand og lækre strande, så vær forberedt på at blive spammet med billeder 
God sommer – officielt fra på tirsdag, men vi er tyvstartet hernede. Havtemperaturen er 23 grader, hvis nogen gider at vide det ;)

Be the first to know and let us send you an email when BeckJoergensen posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.