Ulla-Britta af Sweden

• Ulla-Britta af Sweden

Ulla-Britta af Sweden Följ vår resa genom Europa på floder och kanaler Ulla-Britta är tillverkad 1974 - båttypen är en Silje 28, konstruktör PE.Siljeström.

Båten är 8,40 meter lång med för- och akter-ruff. Motorn är en Volvo Penta TAM31 D och marschfart är 8-9 knop. Vi köpte båten hösten 2021 av Tryggve som byggde båten från halvfabrikat. Fram till sommaren 2022 har vi uppgraderat båten med varmvatten, nya batterier och ny toalett. Vi har valt att behålla inredningen i original 70-tals stil, men bättrat på med nya dynor och lackarbeten. Båten är döpt

efter våra mammor - därav namnet Ulla-Britta! Resan mot Europas floder och kanaler beräknas starta September 2022. Målet med resan är att besöka städer, vinområden och historiska platser under olika perioder i några år framöver.

Spegelvänd flodbild från Bourgogne 🪞
06/06/2024

27/05/2024

Hon är byggd 1976 av ägaren som sålde henne till oss 2021. Modellen är svensk och heter Silje 28. Hon är 28 fot lång (8,4 meter) och 2,8 meter bred, väger 3 ton, djupgående 0,9 meter. Hon har en Volvo Penta motor på 147 hästkrafter med en toppfart på 14 knop och hon dricker diesel. Hon är en robust och tålig sjöbåt och hon är vårt flytande hem på kanalerna. Vi tycker om henne mycket. Här är några detalj bilder.

Nöjda för denna gången - nu kommer vi hem🇫🇷 tack underbara Frankrike för dessa 36 dagar på kanaler och floder.
22/05/2024

19/05/2024

Vi stannade 5 nätter i Avignon även om hamnen inte var bra. Den låg visserligen väldigt centralt men en tungt trafikerad gata gick rätt vid sidan av. Vi hyrde bil för att besöka Châteauneuf-du-Pape och Arles. Firade 17.e mai här med bubblor och längtan till 🇳🇴

16/05/2024

Vi är i Avignon och tar inte turen vidare ned till Medelhavet. Rhône floden är stor och starkt strömmande så vi får en seg tur uppåt i motström. Avignon, Arles, Châteauneuf-du-Pape- så mycket att se och uppleva här😀

11/05/2024

Vidare syd på Rhône till staden Valence och stor marina strax utanför centrum. Vi stannade två nätter och fick tid att rengöra kapellet som blivit lite angripit av mögel efter suttit uppe över vintern här i Frankrike. Valence kändes inte så spännande för oss. Men en magisk solnedgång över bergen vid floden och näktergalen sjungande genom hela kvällen. Många distans avverkade idag genom gigantiska slussar och förbi ett fult kärnkraftverk. Ikväll framme i Viviers.

Vi har kommit ut på Rhône floden och in i Rhône området🇫🇷
08/05/2024

05/05/2024

Vi har kommit ned till Lyon och ut ur Bourgogne. Det har varit supermysiga dagar med våra vänner som nu har rest hem. Vi skall fortsätta ned i Rhône men tar en extra övernattning i Lyon

01/05/2024

Vi har fått två gäster i båten❤️goda vännerna Ulrika och Håkan skall åka med oss några dagar genom södra Bourgogne ned mot Lyon. Igår fick vi lite bättre väder och ett trevligt stopp i lilla Rully med vinprovning i stadens vinhandel. Underbara vita viner av druvan Chardonnay. Nu har vi kommit ut i floden Saone. Storhandlat och fullt i båten med mat & vin 😀🇫🇷

28/04/2024

Veckans marknad i varje liten fransk by är den stora händelsen. Allt från kepsar till gristrynen. Och så mycket god mat att inhandla till lunch & middagar i båten. Men kepsen blev kvar på marknaden 😉

17/04/2024

Äntligen tillbaka i Port Decize och vår motorbåt Ulla-Britta af Sweden. Via flyg och övernattning i Lyon kom vi med tåget till vår vinterhamn i Decize där båten låg välbehållen men smutsig.Nu väntar underhåll och reparationer innan vi tutar vidare på floder och kanaler🇫🇷🛥️⚓️

26/02/2024

Navigationsutrustning samt djupmätare inköpt till vårens resa från vinterhamnen Decize mot Rhône. Vi möter våren i Frankrike från mitten av april.

13/10/2023

Tidig morgon i Port de Decize 🇫🇷 och vi är klara att börja resan hem till Göteborg. Vi har städat, tvättat och fixat i 2 dagar och nu ligger båten tryggt ( hoppas vi) fram till våren då vi fortsätter resan. Merci la France ❤️

10/10/2023

Så är vår 8 dagars resa på 174 kilometer långa Canal du Nivernais slut. Kanalen byggdes mellan 1784- 1842 för vin, kol och timmer transport. Vi har verkligen haft fantastiska dagar. Tuffast var nog de 16 slussarna 40 meter uppåt på 3,5 kilometer i 27 graders värme🥵 Alla vackra små städer fulla av kultur, mat, vin och katedraler. Så mycket historia. Nu är vi framme i Decize - på Canal Lateral a la Loire och här söker vi efter vinterhamn för Ulla-Britta!

07/10/2023

Lugnt, sansat och varmt på Canal du Nivernais 🇫🇷

Åh - det var kallt på Canal du Nivernais imorse 🥶🇫🇷
04/10/2023

Efter 3 väldigt varma dagar i hamn i staden Auxerre, där vi har stortrivs, fyllde vi slitsamt upp båten med diesel från närmaste bensinstation (väldigt få tankställen för båtar längs floden Yonne) och fortsatte syd in på Canal du Nivernais. En smalare kanal med mindre slussar där styrman får hoppa av och veva vid varje sluss. Tisdag blev det 18 slussar 💪🫡

Det är 9 på morgonen och vi skall cykla till schablijs och dricka en god del schjarrdåneeee😜
01/10/2023

Ett glas rosévin när vi anländer Auxerre i hjärtat av norra Bourgogne 🇫🇷
30/09/2023

Kaffestund på floden Yonne med baklava från Libanon som har varit med från Sverige 😜
28/09/2023

26/09/2023

Det är speciellt att ankomma Paris längs Seine i egen båt. Att se Notre Dame, Louvren och Eiffel tornet i lilla Ulla-Britta mitt mellan alla turistpråmarna. Vi stannade 3 nätter i centrala gästhamnen Port de l’Arsenal som ligger rätt vid Place de la Bastille i 11.e arr. För 31 Euro per natt var vi mitt i smeten. Ta båten hit om du har en🇫🇷😀🛥️

20/09/2023

Via staden Dormans längs floden Marne i champagnedistriktet Valle de Marne har vi ankommit staden Meaux i Brie regionen öst om Paris. Givetvis äter vi flera brie ostar efter maten ikväll. Fin gästhamn mitt i stan och vacker kväll med himlen full av flygplan ✈️ in och ut från Paris.

19/09/2023

Två fantastiska dagar i Epernay, 14 mil öst om Paris. Här finns många av de stora välkända champagne husen som Moet & Chandon, Pol Roger och Perrier Jouet (som jag har jobbar för i 13 år) 🇫🇷🍾

15/09/2023

Från norr har vi kommit in i Champagne distriktet och första stopp har varit Reims. Här ligger de stora champagne husen - Ruinart, Tattinger, Lanson, Pommery och många fler. Gästhamnen var stängd - men den var så dålig att det kunde kvitta. Vi fick ligga vid slussen centralt i staden . Mycket trafik och lite stökigt. Champagne, mat & kultur hela dagen🥂❤️

14/09/2023

Vi blev starkt rekommenderade att prova den vita korven Boudin Blanc de Rethel, som är Rethel’s stolthet. Att handla i stadens charkuteri var en frestelse - vi hade mer är korven med oss därifrån 😛 absolut en god korv!

Efter två nätter i Rethel är vi påväg igen. Impellern är bytt, motorn servad av duktig mekaniker från Pont a Bar Service...
13/09/2023

Efter två nätter i Rethel är vi påväg igen. Impellern är bytt, motorn servad av duktig mekaniker från Pont a Bar Services.

Söndag i Attigny
11/09/2023

10/09/2023

Klockan 9 på morgonen och 29 slussar framför oss idag💪

08/09/2023

Efter fina lilla staden Dinant i Belgien hade vi en dagstur tills vi var framme i Frankrike- floden Meuse blir smalare här - inga stora pråmar längre. Vi köpte vår slussavgift som man måste i Frankrike - slussarna har varit gratis i Tyskland, Nederländerna och Belgien- men inte här. Väldigt få båtar på floden. Och vääääldigt varmt 😎🌞

05/09/2023

En aning surrealistiskt att ligga i hamn rätt vid sidan av ett kärnkraftverk. Två av Belgiens kärnkraftverk får leva 10 år till. Tihange 3 är mäktig att skåda! Igår lämnade vi Maastricht och åkte vidare in i Belgien på pråmtäta Maas/ Meuse. Bestämde oss för att tuta förbi Liège och pågrund av lång väntan vid två slussar stoppade vi sent på kvällen i lilla Huy

Be the first to know and let us send you an email when Ulla-Britta af Sweden posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.