ZKS - Dziki Beskid Niski

• ZKS - Dziki Beskid Niski

ZKS - Dziki Beskid Niski Jak i gdzie zwiedzać okolice Beskidu Niskiego.

Poranne harce :)
13/08/2024

You shall not pass! :)
18/06/2024

Kwintesencja BN.Chyrowa, maj 2024.
10/05/2024

Kwintesencja BN.
Chyrowa, maj 2024.

Hej! Po ponad roku nareszcie mogłem jechać do pracy swoją ulubioną trasą :) blokada na granicy przejścia w Ożennej zosta...
26/03/2024

Hej!
Po ponad roku nareszcie mogłem jechać do pracy swoją ulubioną trasą :) blokada na granicy przejścia w Ożennej została zlikwidowana, więc bez zastanowienia wybrałem tę trasę w poniedziałkowy poranek. Było warto ! Zobaczcie sami :)

Podczas niedawnej wycieczki wychyliliśmy nasze nosy nieco dalej, niż wschodnia granica Beskidu Niskiego. Stojąc na mości...
16/02/2024

Stojąc na moście nad rzeką Osława w Prełukach, jesteśmy pomiędzy Karpatami Wschodnimi, a Zachodnimi. Osława stanowi naturalną granicę przy podziale geograficznym Karpat.
Zdjęcia wykonane z Duszatyna, niedaleko parkingu przy barze Dusza Jeziorek. Na zakręcie drogi prowadzącej do Prełuk jest punkt widokowy, z którego wspaniale widać most Bieszczadkiej Kolejki Wąskotorowej na tle góry o ciekawej nazwie Karnaflowy Łaz.

2023.01.14 - Bania Szklarska + lodospady w Rudawce RymanowskiejStartujemy z Krosna i kompletujemy skład po drodze. Na Pr...
20/01/2024

2023.01.14 - Bania Szklarska + lodospady w Rudawce Rymanowskiej

Startujemy z Krosna i kompletujemy skład po drodze. Na Przełęcz Szklarską dojeżdżamy około 7:30 - ciągle pada śnieg, droga całkowicie biała.
Zostawiamy samochód przy witaczu Gminy Jaśliska i ruszamy w kierunku szczytu Bania Szklarska.
Trasa nie jest wymagająca, jednak śnieg na wysokości łydek w niektórych miejscach mocno spowalnia. Wiatr wieje niemiłosiernie, nie zatrzymujemy się nawet na krótką pogawędkę - przemy do góry. Dojście na szczyt zajmuje 30 minut. Widoczność zerowa, padający śnieg uniemożliwia jakiekolwiek rozkoszowanie się panoramą ze szczytu, która w lepszych warunkach jest niesamowita - można zobaczyć jak na dłoni cały Beskid Dukielski oraz Tatry :)
Schodzimy ze szczytu inną drogą, zahaczając o pomnik poświęcony papieżowi JPII.
Pętle zamykamy w czasie 1:15, z małą przerwą na herbatę i kabanosy ;)

Ruszamy dalej, w kierunku Rudawki Rymanowskiej by rzucić okiem na legendarne i maksymalnie rozreklamowane w ostatnim czasie lodospady nad Wisłokiem. Dojechaliśmy na miejsce około 9:30 przy JESZCZE w miarę pustym parkingu. Ruszamy w przeciwnym kierunku niż wszyscy, w stronę Ściany Olzy i przechodzimy rzekę suchą stopą w miejscu, gdzie lód jest gruby. Grzegorz który zaliczył debiut w ten weekend na naszych "wyprawach" doskonale zna teren i okazuje się, że po tej stronie rzeki jesteśmy sami, mając lepszą perspektywę na te lodowe arcydzieła. Robimy zdjęcia i po 30 minutach zbieramy się do powrotu. Po drugiej stronie rzeki robi się coraz tłoczniej, z kilku osób zrobiło się kilkadziesiąt. Po powrocie na parking zauważamy około 30 nowych samochodów, a po drodze do Sieniawy mijamy kolejne kilkadziesiąt na "obcych" numerach tablic rejestracyjnych. Zdecydowanie rozreklamowanie tego miejsca w internecie przez wielkie portale, przyciągnęło ludzi w nasze tereny BN.

do zobaczenia na szlaku, pozdrawiamy!
wpadajcie na nasz ig

Rok 2023 kończymy oczywiście na szlaku, w pełnym składzie ;) Atakujemy kolejny szczyt, który znajduje się na liście Kroś...
02/01/2024

Rok 2023 kończymy oczywiście na szlaku, w pełnym składzie ;)

Atakujemy kolejny szczyt, który znajduje się na liście Krośnieńskiej Korony Górskiej, tym razem wybór pada na Wertyszów. Startujemy z Woli Wyżnej wędrując Beskidzką Trasą Kurierską "Jaga-Kora" w stronę Jasiela - znamy tę trasę na pamięć, ale za stawami odbijamy na niebieski szlak Rzeszów - Grybów.
Jest klimatycznie, widoczność prawie zerowa, wędrówka we mgle przy dodatniej temperaturze. Nie ma opcji przekroczenia Jasiołki w miejscu gdzie przechodzi szlak z powodu wysokiego stanu wody, więc używamy swoich supermocy - ja wybieram skok w dal, a chłopaki chodzenie po drzewach.
Dosłownie kilkanaście metrów dalej Paweł stwierdza, że to dobry moment żeby zacząć rozmawiać znacznie głośniej - trafiamy na świeżutkie ślady niedźwiedzia dosyć pokaźnych rozmiarów. Rozglądamy się chwilę wokoło i ruszamy dalej, teraz szlak prowadzi cały czas w górę, aż do granicy.
Po dojściu do granicy odbijamy w lewo i wzdłuż słupków podążamy do naszego celu - warunki ciężkie, wysoki mokry śnieg, wiele pozwalanych drzew które musimy obchodzić i nadrabiać drogi...
Po kilkunastu minutach dochodzimy do znaku na trasie - Vodojem, jest tam źródełko oraz Kapurka do Beskyda, którą ledwo widać we mgle. Ostatnia prosta do szczytu, na którym meldujemy się o 9:40.
Wznosimy sylwestrowy toast szampanem Piccolo i zajadamy ostre kabanosy - nie ma wyprawy bez kabanosów ;) Pamiątkowe zdjęcie do książeczki przy tabliczce (słowackiej...) i schodzimy w dół.
Wracając do samochodu mijamy kilkanaście osób idących w stronę Jasiela. Całość wyprawy to prawie 14km, pokonane w 4,5h z przerwami.
Rolka z wyprawy na naszym ig:

Korzystając z okazji, życzymy Wszystkim naszym sympatykom, obserwującym i towarzyszom wypraw, wszystkiego najlepszego w Nowym Roku 2024! Do zobaczenia na szlaku!

Paweł, Grzegorz, Bartosz.

Zbliża się koniec roku, więc chciałem się podzielić jeszcze relacjami z ostatnich wypraw w 2023. Na pierwszy rzut połowa...
28/12/2023

Na pierwszy rzut połowa listopada, Puławy Górne i zdobycie szczytu Skibce, który leży w paśmie Bukowicy. Trasa w pierwszą stronę pokonana czerwonym szlakiem, powrót jak zwykle na dziko ;)
Wyjechaliśmy dosyć wcześnie z Krosna i na punkt wyjścia dotarliśmy około 6:30. Na stoku wyciągu narciarskiego KiczeraSki, który jeszcze nie funkcjonował w tym czasie, zauważyliśmy pokaźną chmarę jeleni w liczbie około 30szt.
Zostawiamy auto na parkingu przy cmentarzu i ruszamy. Straszny wiatr, ale widoki podczas podejścia do lasu bardzo urocze.
Trasa nie jest wymagająca, w zasadzie przy jednym podejściu mieliśmy problemy, ponieważ było bardzo ślisko i grząsko.
Po dotarciu na szczyt chwila odpoczynku, ciepła herbata i zdjęcie przy tabliczce - do książeczki Krośnieńskiej Korony Górskiej.
Na powrocie znaleźliśmy ciekawe drzewo, z którego wychodził jeleń - każdy widzi co chce ;)

Wracając już do Krosna, zaglądamy do Studenckiej Bazy Namiotowej w Wisłoczku, należącej do SKPB Rzeszów (pozdrawiam!). Wodospad wygląda widowiskowo, bo przez kilka poprzednich dni mocno padało.

relacja z tej wyprawy na naszym ig
Pozdrawiamy!

Taka sytuacja w Milionerach...Znacie odpowiedź? :)
31/10/2023

Taka sytuacja w Milionerach...
Znacie odpowiedź? :)

Dzisiaj na rozkładzie Szlak Architektury Drewnianej , Trasa IV sanocko - dukielska. Piękne drewniane budownictwo wykończ...
29/10/2023

Piękne drewniane budownictwo wykończone wspaniałymi kolorami, doskonale skomponowało się z jesiennymi odcieniami drzew.

Na zdjęciach znajdują się:
- Cerkiew greckokatolicka pw. śś. Kosmy i Damiana, Kotań
- Dawna greckokatolicka cerkiew parafialna pw. św. Michała Archanioła, Świątkowa Mała
- Dawna greckokatolicka cerkiew filialna pw. św. Michała Archanioła, Świątkowa Wielka

Nareszcie znalazłem chwilę, aby podsumować wyprawę z zeszłego weekendu ;) Razem ze znajomymi zorganizowaliśmy "międzynar...
24/09/2023

Nareszcie znalazłem chwilę, aby podsumować wyprawę z zeszłego weekendu ;)

Razem ze znajomymi zorganizowaliśmy "międzynarodowy" rajd po Beskidzie Niskim, a trasa biegła zarówno stroną słowacką, jak i polską.

Startujemy z dworca w Krośnie i busem dojeżdzamy do Lipowca. Udajemy się w stronę granicy na Przełęczy Beskid nad Czeremchą, skąd kierujemy się w stronę wsi Certizne. Mijamy słynne znaki Babadag / Nordkapp, po czym robimy krótką przerwę w wiacie przy punkcie czerpania wody. Mijając granicę spotykamy pasterza, który sprawuje pieczę nad ponad 200 krowami. Odpoczęliśmy na polanie rozmawiając z nim i nawadniając się, upał dawał się we znaki ;)
Dochodzimy do wsi Certizne, gdzie od razu kierujemy się do karczmy przy ogromnej lipie. Karczmarz proponuje čapovany Staropramen, na co przystajemy bez słowa. Bardzo cieszy fakt, że wszyscy napotkani turyści, czy pieszo czy na rowerach są bardzo przyjaźnie nastawieni. Pytają skąd idziemy, dokąd, gdzie mamy nocleg, czy coś potrzebujemy itp... to się ceni!

Ruszamy do kolejnej wioski - Habura, gdzie mamy nadzieję na ciepły posiłek... trochę przekalkulowałem sprawdzając, że w tej wsi jest miejsce w którym można zamówić coś do jedzenia. Ostatecznie trafiamy do agroturystyki po lewej stronie drogi, gdzie gospodyni proponuje nam mały posiłek i a jakże... lane piwo ;) Zostajemy!
Dostajemy ciepłą kiełbasę z musztardą, zupę pieczarkową, cebule paprykę i pomidory - nie potrzebujemy nic więcej :) Wystrój całego miejsca jest bardzo ciekawy, dużo pamiątek związanych z przynależnością byłej Czechosłowacji do Bloku Wschodniego, nie wspominając już o podobiznach Lenina, Stalina czy Karola Marxa na ścianach... ma to swój klimat :) największym zaskoczeniem ze strony Pani Gospodyni jest piwnica, w której mieści się sporych rozmiarów winoteka! dziękujemy za gościnę i ruszamy na wgórze Vršok, gdzie znajduje się pomnik Księcia Laborec. To bardzo widowiskowe miejsce, a sam pomnik zrobił na nas ogromne wrażenie - prawie 5,5m wysokości! Po odpoczynku pod pomnikiem ruszamy już w stronę granicy, niebieskim szlakiem. Podejście jest dosyć konkretne, a z całym ekwipunkiem na plecach, przewyższenie 296m na niecałych 5km marszu czujesz podwójnie... ale udało się!
Nagrodą niesamowite widoki oraz Kapurka do Beskydu - furtka w szczerym polu, niczym symboliczne drzwi do tej krainy.

Po dotarciu na granicę, kierujemy się już tylko w dół na pole namiotowe na Jasielu, gdzie mamy zaplanowany nocleg. Przychodzimy na miejsce już po zmroku i rozbijamy namioty. Dostajemy zaproszenie do ogniska od kolegi Marcina, który przyjechał w Beskid aż z Jeleniej Góry. Długo rozmawiamy i przysłuchujemy się ryczącym bykom gdzieś w oddali - trwa rykowisko.

Pobudka przed 6:30, śniadanie, kawa i ruszamy dalej - do Woli Niżnej, skąd odbierze nas bus. Trasę z Jasiela do Woli znamy praktycznie na pamięć, spędzilismy tam wiele wieczórów i nocy w różnych porach roku. Widoki podczas tej trasy są zawsze wspaniałe, a idąc wcześnie rano z pola namiotowego, często można natknąć się na żerujące bobry.

Cały rajd kończymy w Woli Niżnej z obietnicą organizacji kolejnego, w przyszłym roku w tym samym, a może i większym gronie. Podczas tej wyprawy wspominaliśmy Przyjaciela, którego z nami już nie ma, a był nieodłącznym towarzyszem naszych wycieczek po Beskidzie i Bieszczadach. To było dla Ciebie Z.

Ruszamy, w słusznej sprawie !Będzie ciekawie, relacja po weekendzie ;)
16/09/2023

Ruszamy, w słusznej sprawie !
Będzie ciekawie, relacja po weekendzie ;)

Wczesne rozpoczęcie dnia w terenie :) Kilka km marszu, wspaniałe widoki, porykiwania jeleni i jajecznica z ogniska - kwi...
10/09/2023

Wczesne rozpoczęcie dnia w terenie :)
Kilka km marszu, wspaniałe widoki, porykiwania jeleni i jajecznica z ogniska - kwintesencja ;)

W zeszłą niedzielę wyruszyliśmy w trasę bardzo, ale to bardzo wcześnie...Około godziny 5:40 zameldowaliśmy się już na wz...
26/08/2023

W zeszłą niedzielę wyruszyliśmy w trasę bardzo, ale to bardzo wcześnie...
Około godziny 5:40 zameldowaliśmy się już na wzgórzu 534 skąd chcieliśmy obserwować wschód słońca... Po krótkim oczekiwaniu, zmieniliśmy miejsce i udaliśmy się trochę bliżej Pałacówki ;) kilka fotek i jedziemy na szlak, naszym spontanicznym wyborem są okolice Wilszni... Po drodze stop przy skrzyżowaniu Mszana - Polany, jeden z piękniejszych widokow... zbliżamy się do granicy naszego Państwa gdzie odpoczywamy w wiacie i schodzimy w dół do Wilszni. Upał niemiłosierny... ostatni punkt odpoczynku to ruiny mostu w Wilszni... okazuje się, że nie jesteśmy tam sami... błękitny gospodarz dopiero po chwili ukazuje się naszym oczom - wspaniałe spotkanie! Zobaczcie sami! Już przy powrocie niedaleko samochodu, misiu zostawił mały komunikat - jesteście na moim terenie i będę srał gdzie mi się podoba 🤣🤣🤣🤣

Hej!W dniu wczorajszym wybrałem się na wieżę widokową po słowackiej stronie, tuż przy naszej granicy. Byłem tutaj rok te...
16/08/2023

Hej!
W dniu wczorajszym wybrałem się na wieżę widokową po słowackiej stronie, tuż przy naszej granicy. Byłem tutaj rok temu w lipcu, natomiast obiekt przechodził generalny remont (foto na końcu). Aby tutaj dojechać należy skręcić w lewo po 200m po przekroczeniu przejścia granicznego w Barwinku. Pod wieżą znajduje się parking na kilka samochodów, natomiast można zaparkować niżej i pokonać 300m łagodnym podejściem.
W tym miejscu znajduje się również część ekspozycji muzeum upamiętniającego walki o przełęcz dukielską w czasie II wojny światowej
Na samą wieżę można wyjść po schodach, lub wyjechać na sam szczyt windą. Z tarasu widokowego rozpościera się widok głównie na przełęcz dukielską, w dali możemy zobaczyć Cergową oraz Piotrusia po polskiej stronie.
Na tablicach edukacyjnych wskazane są punkty gdzie znajdują się pomniki oraz miejsca pamięci walk.
Idąc spod wieży kamiennymi schodami pomiędzy drzewami w dół, dojdziemy do monumentalnego pomnika pamięci żołnierzy Czechosłowackich (widać go po lewej stronie drogi, jadąc w kierunku Svidnika). W tym miejscu znajdują się groby żołnierzy poległych w walkach, wraz ze wskazaniem miejscowości w których zmarli, bądź byli pierwotnie pochowani. Na jednym z grobów znajduje się nazwa miejscowości z której pochodzę, a wiem że żołnierz o nazwisku Tošner, był ekshumowany własnie z cmentarza parafialnego w Kobylanach.
Wstęp do muzem to tylko 1€ (płatność tylko gotówką!), natomiast dzieci do 15 roku życia wchodzą za darmo.
Polecam :)

25/07/2023

21-22.07 po raz kolejny odpowiedzieliśmy na wezwanie Klub Górski Orły i pojawiliśmy się w Radocynie w celu kontynuowania prac przy renowacji cmentarza wojennego nr 43.

2 dni ciężkiej pracy przyniosły długo wyczekiwane efekty, w postaci nowego ogrodzenia, które doskonale się komponuje z krzyżami ustawionymi wcześniej.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym osobom, bez których to miejsce odeszłoby w zapomnienie.

Zaglądnijcie do Radocyny i oceńcie sami !

Rymanów Zdrój oferuje wiele możliwości spędzenia wolnego czasu.Zarówno spokojne spacery nad rzeką Tabor, jak i szaleństw...
23/07/2023

Rymanów Zdrój oferuje wiele możliwości spędzenia wolnego czasu.
Zarówno spokojne spacery nad rzeką Tabor, jak i szaleństwa nad basenem, czy kilka szlaków wokół tej uzdrowiskowej miejscowości. Dzisiaj przyciągnął tłumy ;)

Wczorajsze upały złagodziłem w lesie, krążąc wokół Ożennej. Wycieczkę zacząłem przy cmentarzu nr 3, przy zabudowaniach p...
17/07/2023

Wczorajsze upały złagodziłem w lesie, krążąc wokół Ożennej.
Wycieczkę zacząłem przy cmentarzu nr 3, przy zabudowaniach pgr.
Ruszyłem w stronę wiaty SKPB Rzeszów, a dalej w górę - w stronę granicy. Doszedłem do szlaku granicznego idąc wzdłuż potoka, szukając ciekawych "wodospadów" w wersji mini. Przeszedłem wzdłuż granicy w kierunku zachodnim, gdzie udało mi się odnaleźć punkt pomiarowy na szczycie Czeremcha (669m). Obierając azymut, przez wysokie trawy i tarniny doszedłem do cmentarzy wojennych z IWŚ oznaczonych numerami 1-2. Krótki odpoczynek, konserwa turystyczna z bułką i można ruszać dalej.
Idąc okrężną drogą, wyszedłem na skraju lasu przy ścieżce, którą szedłem na początku. Jedyna różnica to świeży trop wilka odbity przy kałuży, musieliśmy się minąć bo wcześniej były tam tylko żaby...
Po wyjściu z lasu rozpościera się piękny widok na całą Ożenną i dalej w kierunku Grabiu, Wyszowatki...

03/07/2023

Jadąc drogą leśną z Radocyny do Zdyni, po chwili znajdziecie znak wskazujący zejście szlaku cmentarnego w prawo. Po krótkim, aczkolwiek stromym podejściu znajdziecie cmentarz wojenny nr 45 w nieistniejącej już wsi Lipna...
Na kamiennej płycie, wyryte w języku niemieckim "Wojna burzy, wojna buduje".

Miejsce całkowicie schowane pośród drzew, gdzie można odetchnąć i na chwilę się wyłączyć...

"Święte krowy" z Ożennej :) Niezależnie od pogody, idą jak po swoim w towarzystwie ochroniarza ;)
28/06/2023

"Święte krowy" z Ożennej :)
Niezależnie od pogody, idą jak po swoim w towarzystwie ochroniarza ;)

Dzisiejsza pogoda nie zachęcała do szwędania się po lasach Beskidu, więc szybka decyzja i jedziemy na południe.Dojeżdżam...
11/06/2023

Dojeżdżamy do Bardejova jeszcze przed 8 i szukamy ciepłej kawy.
Wiekszość kawiarni czynna od 9/10, ale gospodarz cukierni Babička zaprosił na kawę jeszcze przed oficjalnym otwarciem. Ciekawy wystrój cukierni i pyszne ciasta !

Szybki obchód starówki i jedziemy jeszcze na krótki spacer po Bardejovskich Kupelach. Niestety skansen architektury ludowej nie był jeszcze czynny, więc wycieczka zdecydowanie do powtórzenia.
Tym razem w bardziej przyjemnej aurze...

Pozdrawiamy.

Majówka w Myscowej.W lesie darzyło ;)
06/05/2023

Majówka w Myscowej.
W lesie darzyło ;)

Czeremcha. Jeszcze ciepłe ;)
24/04/2023

Czeremcha.
Jeszcze ciepłe ;)

Na Wisłoce ruch od samego rana;) Rozstajne.
18/04/2023

Na Wisłoce ruch od samego rana;)
Rozstajne.

Kolejny wypad w Beskid Niski udany ;) Pierwszy raz kręciliśmy się w tych okolicach - gdzieś pomiędzy Wyszowatką, a Radoc...
15/04/2023

Kolejny wypad w Beskid Niski udany ;)

Pierwszy raz kręciliśmy się w tych okolicach - gdzieś pomiędzy Wyszowatką, a Radocyną.
Las bardzo przyjemny, a pogoda wręcz idealna. Wczesne godziny i mgła wprowadziła niesamowity klimat!
Lany Poniedziałek 2023!
Pozdrawiamy!

Powrót z Olchowca...
07/04/2023

Magurski jeszcze schowany za mgłą...Poznajecie to charakterystyczne miejsce?Miłego dnia i smacznej kawusi ;)
21/03/2023

Magurski jeszcze schowany za mgłą...
Poznajecie to charakterystyczne miejsce?

Miłego dnia i smacznej kawusi ;)

Wracając do Polski dzisiejszego popołudnia, udało mi się uchwycić taki kadr.Poniżej przełęczy Beskid nad Ożenną, po słow...
02/03/2023

Wracając do Polski dzisiejszego popołudnia, udało mi się uchwycić taki kadr.
Poniżej przełęczy Beskid nad Ożenną, po słowackiej stronie.
Trasa rowerowa - Na styku kultur.

Niedzielne leśne wędrówki zakończyliśmy w Olchowcu.Cerkiew Przeniesienia Relikwii św. Mikołaja wraz z cmentarzem. Pamięt...
27/02/2023

Niedzielne leśne wędrówki zakończyliśmy w Olchowcu.
Cerkiew Przeniesienia Relikwii św. Mikołaja wraz z cmentarzem.

Pamiętam gdy pierwszy raz zobaczyłem kamienny most nad potokiem Olchowczyk i powiedziałem "wow, to my tu mamy takie widoki?!"...

ano mamy, w dodatku praktycznie pod nosem...

Aniołki na śniegu ;) Myscowa, luty 2023.
16/02/2023

Aniołki na śniegu ;)

Myscowa, luty 2023.

Be the first to know and let us send you an email when ZKS - Dziki Beskid Niski posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.