Expedition Yukon 2016

• Expedition Yukon 2016

Expedition Yukon 2016 Expedition Yukon 2016 kommer att ta Pelle Söderlund, Christopher Söderlund, Mats Aronsson och Mikael Carlsson på en 400 mil lång kanotfärd på Yukon River.

1966 paddlade Lars Åby, Inger Åby och Lennart Söderlund Yukon River från början till slut, en resa på drygt 400 mil.
50 år senare planeras en likadan expedition av två av Lennarts söner, Pelle och Christopher Söderlund samt Mats Aronson och Mikael Karlsson, samtliga från Löa i Bergslagen. Expeditionen kommer att starta i Carcross i Canada och avslutas i St Michael.

In och  kolla😊
13/12/2023

In och kolla😊

Expedition Yukon 2016 avsnitt 3

Varsågoda. Här är del tre av filmen. Nu kommer vi in i den egentliga Yukonfloden.
13/12/2023

Ni har väntat tålmodigt. Här kommer del två av filmen från vår resa.
10/11/2023

Carcross och de första paddeltagen.

27/10/2023

Nu är äntligen första delen av filmen från Expedition Yukon 2016 färdig och går att se på Youtube. Fler filmer kommer att publiceras allt eftersom de blir klara. Vi vet att ni har väntat tålmodigt så håll till godo!

08/05/2020

Vi tar väl en snutt till...
Här tar vi oss genom Miles Canyon precis före Whitehorse. På guldruschens tid var detta en farlig passage för alla lycksökare, men om dom betalade en slant så fick dom hjälp genom forsarna av självaste Jack London.

05/04/2020

I dessa tider kan det vara skönt att drömma sig bort till avlägsna platser. Ännu en liten filmsnutt från resan.

05/05/2018

Spännande dag! Christopher Söderlund är på Filmhuset i Stockholm och ska få träffa Marcus Aspsjö och titta på filmen han gjorde från sin resa på yukonfloden -17 på en SUP.

23/07/2017

Tänka sig! På dagen ett år sedan vi kom fram till Emmonak, Alaska. Trötta var vi men väldigt glada. I torsdags träffades vi uppe i vackra Glatjärn och tillsammans med Inger Åby tittade vi parallellt på filmen från 1966 och Pelles hittills redigerade klipp. Det var riktigt häftigt! Efteråt fick vi alla njuta av Ingers fantastiskt mat. Tack alla som var med denna oförglömlig kväll!

26/06/2017
Expedition Yukon 2016

Här kommer ett litet smakprov från den kommande filmen från vår expedition.
För ett år sen var vi mellan Ft Yukon och Beaver. Förmiddagen bjöd på fantastiskt väder. På eftermiddagen blåste det så hårt att vi hade svårt att få tältpinnarna att sitta kvar. Vi löste det genom att fästa linorna i trädstockar, tunnor och vår packning.

2016-06-26 En skön dags paddling avslutades med hård blåst som fick sand att tränga in i all vår packning.

14/01/2017
Äventyr i Alaska värmer i vintermörker

Reportage om vår resa i NA idag.

Skulle de vilja paddla 350 mil igen?– Inte en chans, säger Per Söderlund. Mats Aronsson och Christopher Söderlund kan tänka sig det. I alla fall de mest...

14/01/2017

Nu sitter vi i Glatjärn där vi för flera år sedan hade vårt första planeringsmöte och tittar på videosnuttar från resan. Spännande att se! Tack Jonas Åby för lån av vackra glatjärn!

30/12/2016

Ikväll kl 22:20 (ca) kommer Christopher att vara med på Karlavagnen i P4 för att berätta om vår resa.

20/12/2016

På vår resa hade vi ett tält från Tentipi AB. Tältet var ett Safir 7BP, ett sjumannatält. Trots dess storlek upplevde vi att tältet var lagom stort för oss fyra och en liten del av vår packning.

Där det var skog krävde tältet ganska mycket utrymme för att linorna inte skulle trassla in sig i träden. Där det var öppet och gräs stod tältet stadigt och säkert även när det blåste. När vi kom in i Alaska var det mer steniga underlag som sällan var riktigt plana. Där var det svårt att få tältpinnarna att fästa ordentligt och att täta tältduken mot marken. Vi fick vara kreativa och fästa linor i vår packning, kanoter, tunnor med mera. Vi öste även upp sten och sand för att täta tältet mot marken så inte vinden skulle få tag i det.

Tältet skyddade oss mot väder och vind men även mot småkryp. Myggor, knott och bromsar var ständigt nyfikna på oss efter att vi passerat gränsen till Alaska. Tack vare de inbyggda myggnäten, som var mycket funktionella och genomtänkta, gick det att vädra tältet när det var varmt.

Det tog ungefär fem minuter för två vana personer att resa tältet. Vi hann oftast få upp tältet vid snabba väderomslag, vilket kändes skönt. Den stora tältpinnen i mitten hade dock en förmåga att sjunka ner i marken när det blåste. Det resulterade i att tältduken var slak på morgonen när vi vaknade.

Glasfiberstavarna som håller formen vid toppventilationen nötte sönder tyghylsorna efter några veckor så det blev svårt att få toppen att hålla formen. Ventilationen blev dock inte lidande i någon större utsträckning utan det var snarare ett kosmetiskt bekymmer.

Efter halva resan gick den nedre löparen på dragkedjan till dörren sönder. Vi lyckades stänga dragkedjan och använde istället den övre löparen tills även den gick sönder i slutet på resan. Det enda sättet att stänga dörren då var att använda de knappar som är avsedda för att fästa innertältet. Det blev dock inte helt tätt men som tur var hade då alla myggor och flugor övergett oss. Vi tror att orsaken till att de gick sönder var att de utsattes mycket för finkornig sand. Detta slet förmodligen mycket på både dragkedjan och löparna.

Tältet väger en hel del men det är det värt för det utrymme och de funktioner det erbjuder. Tältduken är grov men ändå smidig och verkar i det närmaste oförstörbar. Där marken är lämplig är det mycket enkelt att sätta upp tältet. Vår totala bedömning av tältet är att det är ett mycket bra under rätt förhållanden.

04/11/2016

Ikväll kl 18 kommer vi till bygdegården i Löa och berättar lite om våran resa till Alaska. Vi visar lite bilder och Pelle har klippt ihop en kort filmsnutt som vi kommer spela upp.

Bygdegården säljer kaffe, the, läsk, lättöl, toast, korv o kaka.

08/10/2016

Nu finns det nya bilder i albumet.

En lugn stund på floden.

Bilder från Expedition Yukon 2016

04/09/2016

Nu finns nya bilder i albumet Expeditionsbilder.

10/08/2016

Missa inte Christopher och Pelle på Radio Örebro den 11:e augusti kl 9:00. Direktsändning om expeditionen och våra upplevelser under nästan två månader i vildmarken i Yukon territoriet och Alaska.

26/07/2016

Från sista kvällen i Seattle med expeditionsmedlemmarna.

23/07/2016

Det blev en stressig dag i Emmonak. Vi fick reda på att enda flyget denna vecka går imorgon vid 10:30 så det bokade vi. Vi tog sen raskt på oss våra flytvästar och gick till hamnen för att kolla efter skjuts tillbaka efter vårar paddling till havet. Det fick vi men när vi började paddla våra tomma kanoter i hård motvind och höga vågor kände vi ganska snart att det skulle ta LÅNG tid att paddla som sista 2 milen till havet. Vi vände om och fick istället transport både till havet och tillbaka igen. Det
blev en upplevelse att åka snabb båt istället för att sitta och paddla som vi gjort nu i 46 dagar. Här står vi iallafall vid Berings hav. 300 mils resa på yukonfloden avklarade och imorgon börjar vi den långa resan hem till Sverige för att återförenas med familjer och vänner.

dlor.me

Emmonak!Vi är framme!300Mils paddling bakom oss. Imorgon ska vi paddla dom sista 2milen till havet och tar ett bad.

Two-way text messaging anywhere in the world with the inReach satellite communicator.

dlor.me

Paddlar vidare. Inga problem.

dlor.me

Läger på mot nya målet Emmonak. Korsade floden för sista gången i höga vågor och nu hård motvind.ca 40Km idag oc

dlor.me

Väntar ut dåligt väder. Annars är allt Ok.

Be the first to know and let us send you an email when Expedition Yukon 2016 posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.