En turist i London

• En turist i London

En turist i London En blogg för alla som ständigt återvänder till London och som vill uppleva fler och nya sidor av

04/12/2023

Söndag i London. Det var småregnigt så vi stannade länge på National Gallery. Inträdet är gratis men det betyder inte att man bara dyker upp, såvida man inte gillar långa köer. Vi hade laddat ner gratis inträdesbiljetter och kunde segla förbi alla.
Vi koncentrerade oss på den schweiziske 1700-talskonstären Jean-Etienne Liotards pastell- och oljeversioner av "The Lavergne Family Breakfast". Hans pastellverk är makalösa och jag tänker gräva fram mina gamla pastellkritor och ge dem en chans igen. Vi blev också ombedda att lägga oss ned på golvet för att uppleva Céline Condorellis installation i taket.
Sedan trängdes vi en stund på Carnaby Street för att ta oss till en lugn och hemtevlig restaurang - Andrew Edmunds i Soho.

Sunday in London. It was drizzling so we stayed a long time at the National Gallery. Entry is free but that doesn't mean you just show up, unless you like long queues. We had downloaded free entry tickets and were able to pass the queu.
We concentrated on 18th century Swiss artist Jean-Etienne Liotard's pastel and oil versions of "The Lavergne Family Breakfast". His pastel works are outstanding and I intend to dig out my old pastel crayons and give them another go. We were also asked to lie down on the floor to experience Céline Condorelli's installation on the ceiling.
Then we crowded us through Carnaby Street for a while to get to a quiet and homely restaurant - Andrew Edmunds in Soho.

London har en lantlig sida och bra möjligheter att njuta av fin natur, god mat och prisvärda hotell.
14/04/2023

Vi vaknade till ljudet av regn som slog mot fönstret. Modet sjönk. Planen att vandra längs Themsen fick hastigt ändras men efter en god frukost bestående av äggröra och rökt lax på Coach and Horses…

Det blev tre fina dagar i Kew med besök i Kew Gardens där vi mötte våren.
06/04/2023

Våren kom smygande under vår vecka i London. Först dök färgerna upp. Rosa snöflingor av körsbärsblom, magnolians djuplila knoppar som sträckte sig mot himlen, glittrande påskliljor och grälla lappt…

22/03/2023

Ett nytt inlägg som mest påminner om en grovskuren pyttipanna. Läs några rader om mitt första besök i London 1982, en romantisk restaurang i Soho, Clarissa Dalloway och en blodig tv-serie.

Om några dagar bär det av till London för att möta våren. Första gången jag besökte i London var i mars 1982. Jag och en god vän reste med charterbolaget Spies. Vi landade en ljum söndagskväll i en…

14/02/2023

Nytt inlägg på bloggen om svikna, sluga, misslyckade, frånvarande och trötta spioner – fem serier om brittisk underrättelsetjänst.

I slutet av mars bär det av till London. Jag har inga direkta planer men med på resan kommer en månads studier i brittisk underrättelseverksamhet. Den ena serien efter den andra plus några böcker h…

11/01/2023

Virginia Woolf och London hör ihop och då är det främst kvarteren i Bloomsbury jag tänker på. Men hon bodde även i Richmond och i Rodmell i Suss*x. I höstas letade jag mig till Hogarth House för att se huset där paret Woolf startade sitt förlag Hogarth Press.

När jag besökte Richmond i höstas passade jag på att leta upp 34 Paradise Road där Virgina Woolf bodde mellan åren 1915 till 1924. Den blå skylten var nästan omöjlig att hitta eftersom blåregnet vä…

10/12/2022

Näst sista dagen i London blev det inköp av fler böcker och te på Fortnum & Mason på Piccadilly. En extra kulturboost på jazzklubben Ronnie Scott’s avslutade dagen. Fast när vi kom tillbaka till The Alma Pub fastande vi framför en fotbollsmatch och den entusiasm som besökarna uppbådade. South Western Railways har servat oss fint under veckan.

Och en tur till Daunt Books på Marylebone Lane. Sedan  glitter och slutligen hittade vi ett ledigt bord på restaurang So...
08/12/2022

Och en tur till Daunt Books på Marylebone Lane. Sedan glitter och slutligen hittade vi ett ledigt bord på restaurang Sofra i Shepherds Market.

Dag fyra i London. Efter en stadig frukost med äggröra och lax blev det dags att ta tåget till Vauxhall där vi sedan promenerade över bron till Millbank och fortsatte västerut på Themsens norra flodbank. Passerade Pimlico, Chelsea och slutligen Fulham där vi tog oss över bron till Wandsworth. Vi hann stanna till i Chelsea Physic Garden för en kopp kaffe och en synnerligen god vitchocklad-hallon-shortbread.

07/12/2022

Eftermiddagens vandring gick från Wandsworth till Battersea Park. En solig promenad förbi pråmar, broar, byggarbetsplatser, helikopterplatta, kyrkor och slutligen stora fina Battersea Park.

En förflyttning från Kew till Wandsworth. Lite mer stadskänsla och en smula rörigt att följa Thames Path.

06/12/2022

Kvällsaktivitet dag två. Det blev en pubrunda i Strand-on-the-Green i Chiswick ikväll. Vi promenerade över Kew Bridge och tog till höger på andra sidan bron och följde floden. Vi hann med tre klassiska pubar.

Vi började med The Bell and Crown en frejdig pub med anor från 1700-talet och sägs ha varit ett tillhåll för smugglare. Men är numera en trevlig pub med hög stämning och en värmande brasa.

Sedan The City Barge som har funnits på samma plats sedan 1484 men blev totalt förstörd av en bomb under andra världskriget. Baren lär dock ha klarat bomben men när jag frågar barpersonalen om det är blir de förbryllade. De kände inte till historien.

Slutligen The Bulls Head en riktig klassiker med koltrasa, bjälkar i taket och knarriga golv. Huruvida Oliver Cromwell har hängt här eller gömt sig för rojalister är osäkert.

En mycket trevlig kväll tack vare boken ”London’s riverside pubs” av Tim Hampson.

06/12/2022

Dag två längs Themsen började med en tågresa från Kew Green till Barnes Bridge som tog cirka fem minuter. Vi hann med en smarrig fika på Orange Pekoe i Barnes och sedan vandrade vi i strålande solsken runt den lilla halvön till Putney. Nästa gång ska vi stanna till vid Wetland Centre. Nu blev det lunch på The Spencer pub i Putney och tillbaka till Kew Green för att vila fötterna och ladda inför kvällen.

Eftermiddagens vandring blev perfekt. Lite sol längs floden. Efter lunch på puben The Greyhound vid Kew Green fortsatte vi längs Themsens södra flodbank och vandrade till Mortlake. Klockan halv fem blev det mörkt och vi tog South Western Railway tillbaka till Kew Bridge och vår fina rum puben The Coach and Horses. Turen går långsam eftersom det finns mycket som ska upptäckas. En lång paus blev det i puben The Ship i Mortlake.

05/12/2022

Vilken bra början på vår vandringstur längs Themsen. Vi utgick i morse från vår fina pub Coach & Horses vid Kew Green och tog bussen till Richmond. Där såg vi resterna av Richmond Palace och besökte även Paradise Road för att se huset där Virginia Woolf har bott. Sedan ner till Richmond Bridge och en lätt vandring längs Themsen. Fortsättning följer. (Foto: Resterna av Richmond Palace .)

I våras promenerade jag längs Themsen och fann en vägg av hjärtan. Vackert och lite sorgligt.
27/11/2022

I mars vandrade jag längs Themsens södra flodbank. En av etapperna gick från Albert Bridge i väst till Westminster Bridge – en tur som tar cirka en timme i vanlig rask promenadtakt. För mig tog tur…

05/11/2022

Om du befinner dig i London ska du ta tillfället i akt och fira Bonfire Night. Om inte bänka dig framför tv:n och se The Split eller The Crown.

Är du i London idag, den femte november? Missa inte Bonfire Night! För några år sedan var jag i London och firade Bonfire Night eller Guy Fawkes Night som infaller idag. Fast jag firade knappast ut…

04/11/2022

Jag fastande i den här spännande Tv-serien igår - till en början trodde jag att det var en mockumentary en sk fiktiv dokumentärfilm.

En man faller från fjärde våningen i Marylebone och spetsas på staketet. Förmodat självmord? Året är 2014 och mannen är fastighetsspekulanten Scot Young. Buzzfeed journalisten Heidi Blake intresser…

05/10/2022

Mini-dramaserien This England slungade mig till mars 2020 och covid-pandemins utbredning i England. Vi får följa med till kaoset på 10 Downing Street, sjukhusen och hem till vanliga britter.

This England har bränt sig fast. Dramaserien i s*x avsnitt är suggestiv, snabb och skoningslös. Jag slungas obönhörligen tillbaka till mars 2020 när pandemin bredde ut och känner åter förtvivlan oc…

15/12/2021

Jag inser att det lär dröja ett tag innan jag kan bege mig till London. i väntan på den resan underhåller jag mig med en intressant film.
The tube an underground history.

A history of the London underground. A really interesting and fascinating insight into a world you don't usually see and perhaps sometimes take for granted. ...

21/09/2021

Det är snart två år sedan jag besökte London. Den inbokade resan i september sköts upp och för att lindra smärtan underhöll jag mig med en radioföljetong, en bok och en tv-serie.

Det blev ingen Londonresa den här gången heller. Tredje gången som jag sköt upp resan. Min rädsla för att hamna i karantän, om mitt pcr-test två dagar efter inresan var positivt, stoppade mina plan…

Då var det dags att bänka sig framför tv:n och bege sig till Belgravia - en av mina favorit stadsdelar i London.http://e...
20/03/2021

Vårens påkostade tv-kostymdrama tar oss med till Belgravia – den fashionabla och miljardärtätaste delen av London. Vi får följa familjen Trenchard och bli invecklade i deras skandalösa hemlig…

Cameron, May eller Johnson? Jag undrar vem Larry föredrar.
15/02/2021

Be the first to know and let us send you an email when En turist i London posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.