Ainataivaanalla

• Ainataivaanalla

Ainataivaanalla Tainan tarinoita päiväretkistä pidempiin vaelluksiin.

Sivu on Instagramtili tytärsivusto niille, jotka mieluummin haluavat seurata kulkuani Facebookin kautta.

Myötätuuleen oli varsin seesteistä kävellä. Vastatuuleen sai kasvohieronnan.
16/02/2024

08/02/2024

Päivällä kävin ihailemassa pakkasta kotinurkilla. Läheltä löytyy risukon sisälle kätkeytynyt pieni järvi (oikeastaan se on kyllä lampi...). Risukkoa sen ympäriltä on tänä talvena siivoiltu, hyvä niin! Ehkä sitten järven ympäristö kuivuisi myös paremmin kuljettavaksi. Ei meinaan ole kivaa upota pohjetta myöten veteen 20 asteen pakkasella😬

25/01/2024

Olin haaveillut pitkään muutosta pohjoiseen, olen kerran jopa laittanut työhakemuksen Hettaan😁 Lopulta pohjoisempaan muuttaja olikin poikani. Ei ihan Käsivarteen asti, m***a Oulun kohdalle kuitenkin. Minä sitä vastoin päädyin etelämmäksi😳
Johtuuko kaipuusta pohjoiseen, kaupungin kauneudesta, ulkoilumahdollisuuksista, merestä, kiireettömyyden tunteesta vai oululaisten ihmisten ystävällisyydestä, m***a täällä on helppo ja kevyt olla🤍

Pitkästä aikaa metsässä. Liian pitkästä aikaa. Nyt pikaisella yön yli retkellä Pukalan virkistysmetsässä. Nättiähän tuol...
30/04/2023

Pitkästä aikaa metsässä. Liian pitkästä aikaa.
Nyt pikaisella yön yli retkellä Pukalan virkistysmetsässä. Nättiähän tuolla oli ja tosi rauhallista (yksi retkeilijä tuli vastaan). Järvet älyttömän kauniita ja sää aurinkoinen koko päivän. Peuroja ja vesilintuja näkyi useampia.
Kaikilla teillä ei päässyt vielä ajamaan, joten auto oli kitkuteltava levikkeellä ympäri ja ajettava Siitinjärven parkkikselle. Kiersin eka eteläpään Roninmaan kautta ympäri ja sen jälkeen pohjoisen pään Valkeajärven kautta takaisin Siitinjärvelle. Teltan pystytin järven itärannalle. Tuli samalla hyvä rinkkatreeni😁 Eihän sitä voi tietää mihin päätyy, joten kaikki on kuljetettava mukana koko matkan😂
Paikasta jäi hyvä fiilis, ehkä palaan tänne vielä.

14/04/2023

Vietettiin Ollin kanssa molemmat vapaapäivää ja pääsin mukaan 58 km kiertoajelulle Lempäälään☀️ En ole ennen pitkiä pyöräilylenkkejä harrastanut, m***a eiköhän takamus ja polvet näihin jossain vaiheessa totu😅
Kannattaa muuten pysähtyä Antiikkikahvila Siirissä, jos kulkee Lempäälän kautta👌

Olisko nämä niitä "talven viimeisimpiä hiihtokelejä" Pirkanmaan metsissä😂
11/04/2023

Ai että, olipa pääsiäismaanantaina lämmin hiihdellä!☀️Ollaan ostettu talvella käytetyt tunturisukset monoineen ja vihdoi...

Ai että, olipa pääsiäismaanantaina lämmin hiihdellä!☀️
Ollaan ostettu talvella käytetyt tunturisukset monoineen ja vihdoin käytiin niitä kokeilemassa. Reissu ei ollut ihan loppuun saakka suunniteltu, m***a huolet pois - ruoka muistettiin ottaa mukaan😁
Monot kesti Ollilla pari tuntia, kunnes pohja irtosi. Jäi sentään sen verran roikkumaan päästä, että pysyi siteessä kiinni🙈 Mun omista vasta alkoi irrota palasia. Monot vanhenee siis todistettavasti myös käyttämättöminä. Sukset sitä vastoin toimi hyvin, vaikka pitovoiteita ei lähtöön löydettykään😂 Jos sitten ens vuonna😁

"Nyt lupaa hyvää säätä, mennäänkö!?"Yön yli reissun tavarat rinkkoihin ja Koukkurahkalle! Täällä ollaankin käyty yhteens...
03/03/2023

"Nyt lupaa hyvää säätä, mennäänkö!?"
Yön yli reissun tavarat rinkkoihin ja Koukkurahkalle! Täällä ollaankin käyty yhteensä kolmesti viikon aikana, kun Olli kävi myös pyöräilemässä alkuviikosta. Ja takuulla käydään vielä useasti vastaisuudessakin! Nättiä ja niiiin lähellä😊
Ei aivan ehditty auringonpaisteella paikalle, m***a saatiin nauttia illansuussa lumituiskuiskahduksista ja selkeästä taivaasta vuorotellen. Nukahdettiin yhdeksältä ja herättiin seiskan jälkeen. Auringonnousun aikaan olisi varmaan ollut kaunis taivas, m***a nyt me nukuttiin sen ohi😅
Aamulla kahvit ja lämpimiä leipiä. Leiri rinkkaan ja auringonpaisteessa suksien työpäivää kohti👌
(no ei ehkä ihan😅) (leiriydyttiin laidalla, ei sisällä)

27/02/2023

Sunnuntaina käytiin suksimassa Koukkurahkalla. Upea sää, ihanaa puuterista lunta ja rauhassakin sai kulkea. Keitettiin nokipannukahvit, nautittiin auringosta ja annettiin auringon sulattaa lumia suksista.
Ei mitään korpiseikkailua, m***a varsin sopivaa! Ei täälläkään tarvi mennä kovin kauaksi, jos haluaa olla hetken hukassa ja muilta piilossa😊

Ollin mukana pyörälenkillä Pyhäjärven ympäri - olipa kaunista!!!😊
25/02/2023

04/02/2023

Retki muksujen kanssa Birgitan polun varressa olevalle Ammejärven laavulle. Meidän tuurilla laavu oli just nyt pakattu täyteen porukkaa, joten pysyin sivussa😁 Muu perhe siis paisteli vaahtokarkit ja minä nautiskelin auringosta etäämmälle koirien kanssa.
Ei paha näinkään😁

Viime viikolla piipahdettiin Siikanevalla suksittelemassa. Seuraavalla kerralla sit pidemmäksi aikaa😁
11/01/2023

Uusi teltta koepystytetty nuorimman pojan huoneeseen, minne mahtui just eikä melkein😁Teltta myös päikkäritestattu👌 M***a...
21/12/2022

M***a huikeaa reissua tämän kanssa tulossa! Mahtavaa!🥰
Ps. Kolme sisäänkäyntiä!!!

18/12/2022

Tänään onnistuttiin saamaan sukset samaan osoitteeseen samaan aikaan🥳 Tästä eteenpäin sukset sitten pysyykin yhdessä, joten lähdötkin helpottuu😊
Ei ollut kylläkään täysin optimaalinen keli😅 Suksittiin hetki Karvasuolla, m***a koska otin matkalta kaikki lumet mukaani, niin ei kovin pitkälle viitsitty mennä. Teki kyllä hyvää ja onhan tuo suksittelu hauskaa hommaa😁

Karpalosuolla tänään😊  Sammal oli just sopivasti pinnalta jäässä. Kaunista, tosi kaunista. Sekä märkää😅📸 Meidän 13 v🧡   ...
30/10/2022

Karpalosuolla tänään😊 Sammal oli just sopivasti pinnalta jäässä. Kaunista, tosi kaunista. Sekä märkää😅
📸 Meidän 13 v🧡

Hammastunturin erämaa 8/8.Kuva ei ole viimeisen päivän 5 kilometrin matkalta Sotajoen vartta, vaan Hammastunturin rintee...
24/10/2022

Hammastunturin erämaa 8/8.
Kuva ei ole viimeisen päivän 5 kilometrin matkalta Sotajoen vartta, vaan Hammastunturin rinteeltä muutamaa päivää aikaisemmin. En saanut kuvaa hennosta lumisateesta, joka saatteli viimeisiä kilometrejä.
Myönnän, että lähdin Hammastunturin erämaahan pienoisella ennakkoasenteella "liikaa metsää", m***a myönnän myös pitäneeni paikasta kovasti. Toki välillä oli kuljettava metsäkaistaleiden läpi, m***a ne oli tosi kauniita🤗
Varsinkin näitä päivityksiä tehdessä huomaan kaipaavani reissuun takaisin. Ikävöin maisemia sekä vaelluksen tunnelmaa kovasti🧡

Hammastunturin erämaa, 7/8.Aamulla kaikki oli jäässä. Myös mun kengät😅 Kylmin jaloin siis matkaan, m***a älyttömän kauni...
19/10/2022

Hammastunturin erämaa, 7/8.
Aamulla kaikki oli jäässä. Myös mun kengät😅 Kylmin jaloin siis matkaan, m***a älyttömän kauniissa säässä! Kuljettiin Vaskistunturin keskellä olevan solan kautta, Nikkapään länsipuolitse ja kohti Vaskis- ja Ivalojokia. Vaskisjoen rannan seutu oli metsässä tosi rikkonainen. Jos siis haluaa etsiä tasaisempaa, niin kannattaa kokeilla tulla vaikka lähempää Keinovaaraa. Ehkä. Sitten toki jää paitsi rikkonaisemmista maisemista😁
Käytiin kurkkaamassa Ritakosken kämppä, joka oli tosi siisti. Telttasaunakin olisi pihasta löytynyt. Me palattiin polkua takaisin Ivalojoen vartta, jossa 500m päässä on hyvin merkattu kahluupaikka. Hyvä tovi noin leveässä vedessä meni, kun rauhassa siirryttiin joen toiselle puolen. Vesi ei yltänyt mun reisien yläosaa korkeammalle, eli alkkarit pystyi kuivina😁
Matkaa jatkettiin taukoa pitämättä Ivalojoen vartta ensin Sotajokisuulle ja sitten Sotajoen vartta etelään. Kivaa polkua maustettuna muutamalla kiipeilyosuudella😅
Telttapaikka löytyi just ennen hämärää, kilsoja tänään noin 18. Illalla vielä tulet, juustoja ja portviiniä sekä pastaa. Märät kamppeet pois päältä vasta telttaan kömpiessä. Yllättävän lämmin olo, vaikka Ritakosken kämpän lämpömittari näytti vain +1 astetta ja illalla alkoi mennä taas pakkasen puolelle. Kaunis päivä ja jälleen täydellistä kulkea😊

Hammastunturin erämaa, 6/8.Mahtava aurinkoinen aamu☀️ Ponkaistiin aikaisin teltasta ulos ja aloitettiin päivä käymällä H...
18/10/2022

Hammastunturin erämaa, 6/8.
Mahtava aurinkoinen aamu☀️ Ponkaistiin aikaisin teltasta ulos ja aloitettiin päivä käymällä Hammastunturin huipulla.
Oltiin ajateltu siirtymistä Vaskistunturin pohjoisrinteelle suoraan Nuovakanportin kautta, m***a koska maasto oli helppoa kävellä, sää upea ja kello todella vähän, päätettiinkin käydä katsomassa Hammaskurua😊 Käännyttiin siis Välipään eteläpuolelta kohti Nuovakkapäätä ja käytiin kurkkaamassa kuru sen pohjoispuolelta. No.... nyt se on nähty😅
Nuovakkapäältä märempi siirtymä litakkomuodostelman kautta Vaskistunturin rinteelle ja teltta pystyyn. Nuovakkajoki ei ollut kovin leveä, m***a sen verran syvä, että jalat kastui viimeistään siinä (jos ei jo litakossa ennen sitä)
Maasto oli tänään kaunista. Paljon tunturiylänköä lyhyillä näteillä metsäsiirtymillä ja yhdellä poroaidan alituksella. Kilometrejä noin 15.
Täydellinen telttapaikka löytyi taas👌Illalla alkoi pakastaa, taivas oli tähtikirkas.

Hammastunturin erämaa, 5/8Kompassisuunnalla ensin kohti Korpikuusenmoronnon lakea ja sitten muutama pysähdys ja ihmettel...
17/10/2022

Hammastunturin erämaa, 5/8
Kompassisuunnalla ensin kohti Korpikuusenmoronnon lakea ja sitten muutama pysähdys ja ihmettely, kunnes päädyttiin Kulvakkojärven pohjoisrannalle😂 Litakkoja oli joka puolella, näkyvyys vajaa ja kaikki nyppylät näytti mun mielestä samalta😅
Pst. Kulvakkojärvellä on kaunis hiekkaranta, johon lämpimällä säällä voisi jäädä pidemmäksikin aikaa😁
Matka jatkui Littiäpään kautta Kulvakkojoen varteen keitolle, josta matka suunnattiin Haukkapään pohjoispuolella olevalle rinteelle. Maasto ei houkuttanut pystyttämään telttaa, joten kivuttiin ylemmäs kohti Hammastunturia. Matkalla vastaan tuli pieni puro, seurattiin sitä ylävirtaan, kunnes se katosi maan sisään ja pystytettiin leiri siihen. Täydellistä👌

Hammastunturin erämaa, 4/8Sumuinen päivä tänään, joten kompassisuunnalla mentiin. Osuttiin ihan oikealle järvelle, vaikk...
16/10/2022

Hammastunturin erämaa, 4/8
Sumuinen päivä tänään, joten kompassisuunnalla mentiin. Osuttiin ihan oikealle järvelle, vaikkakin vähän eri kohtaan kuin oli ajatus. Täällä ei ole niin tarkkaa, kun mennään sieltä, missä tuntuu hyvältä kulkea😊 Märkää oli, suota ja litakkoa kierrettäviksi. Olli astui toisella jalallaan johonkin heinän seassa olevaan koloon niin, että hävisi hetkeksi mun näkyvistä kokonaan😂 Näistä ei koskaan ehdi saada kuvaa😂
Reitti Kuivakkopäiden kautta Appisjärvelle, Kuivakkojärven ja Kiertusjärven kautta.
Keittelin lounaaksi Appisjärven kaakkoisrannalla täydellisen tattirisoton sillä aikaa, kun Olli nappasi pari harjusta👌
Telttapaikka löytyi järven puolen välin tienoilta. Neljältä alkoi sataa yhtenäisemmin, joten otettiin piiiiitkät päikkärit😁

Hammastunturin erämaa, 3/7Mukavaa tepsuttelua tänään. Hiljakseen nousua Pietarlauttasen länsirinteelle. Rinkat rinteesee...
15/10/2022

Hammastunturin erämaa, 3/7
Mukavaa tepsuttelua tänään. Hiljakseen nousua Pietarlauttasen länsirinteelle. Rinkat rinteeseen hetkeksi ja 1,5 km käynti laella. Maisemat oli komeat!😁
Kivipää ohitettiin itäpuolelta sen ja Härkävaaran satulasta, ohitettiin pari pientä järveä ja tultiin 344m järven rantaan jo puoli 4 maissa. Kilometrejä ehkä 13. Tosi mukavaa maastoa kävellä. Pieni tuuli. Aurinko pilvessä, minkä johdosta värit maastossa selkeitä ja kauniita😊
Leirissä välipalaksi ruisnappeja ja juustoja. Olli kävi kalassa, minä seikkailemassa Kuivakkopäillä. Aurinko pilkisti välillä ja maalasi pilven reunaa ja puiden latvoja kultaiseksi💛

Hammastunturin erämaa 2022, 1-2/7Lauantain kävelyosuus oli lyhyt, koska jäätiin telttaan jo Pahaojan kämpän lähettyville...
14/10/2022

Hammastunturin erämaa 2022, 1-2/7
Lauantain kävelyosuus oli lyhyt, koska jäätiin telttaan jo Pahaojan kämpän lähettyville. Sunnuntaiamuna herättiin kevyeen pakkaseen ja ympärillä välkehti kuuran peittämä maa. Kaunista!😊
Aurinko paistoi koko päivän. Polku Ivalojoen Kultalaan oli kivan leppoisaa kävellä ja metsä hohti. Lehdet oli jo tippuneet puista, m***a varvuissa oli vielä värejä ja suot nättejä kuin mitkä!
Ivalojoen ylitsehän pääsee Kultalan kohdilla vaijerisiltaa pitkin. Pitkää vaijerisiltaa. Joku voi muistaa, että ei ole ihan mun lempparia nuo korkeat paikat😅, m***a kesän kiipeilyistä on ollut sen verta apua, että korkealla ei ollenkaan oo enää niin paha olla kuin ennen💪
Täydellinen yöpaikka löytyi kilometrin päästä pohjoisemmasta pienen puron varrelta. Illalla ehdittiin vielä kuivatella telttakin kunnolla.
Ps. Kokeiltiin ottaa lounasta varten mukaan ruokatermari ja laittaa siihen aamulla keitto valmiiksi. Hmmm... Ei oikein toiminut, koska ei maltettu pysähtyä syömään niin aikaisin, että keitto olis ollut vielä lämmintä😅

21/09/2022

Tänä aamuna oli 2 astetta pakkasta ja olin ihan täpinöissäni. Kohta, ihan kohta saa herätä raikkaaseen aamuun teltassa. Kunpa saisi jo lähteä. En ehkä kestä🧡
Kuva Muotkatunturin erämaasta vuosi sitten, tän viikon lopulla ollaan perillä Hammastunturin erämaassa.

Vajaa viikko ja me herkutellaan Hammastunturin erämaassa😁
18/09/2022

06/09/2022

Melontaretkellä tänään Varpulan tekojärvellä☀️ Hyvällä porukalla meloskeltiin 'salaiselle' laavulle ja käytiin .luoma opastuksella seikkailemassa minijokea😁 Kunnon evästelytauko ja takaisin kohti auringonlaskua🧡 Superkiitos erityisesti taas kaikesta🧡

Syyskuun alun Kyrkösjärvi ☁️
03/09/2022

Sarek oli täynnä suurta ja pientä💙
01/09/2022

Kun kaikki on yksinkertaista ja täydellistä.Olli, Sarek ja auringonlasku.
24/08/2022

Kun kaikki on yksinkertaista ja täydellistä.
Olli, Sarek ja auringonlasku.

Sarek 2022, päivä 10/10 ⛅Aamut on ehdottomasti meidän parasta aikaa, kun ollaan aina perillä just siinä missä jo ollaan....
14/08/2022

Sarek 2022, päivä 10/10 ⛅
Aamut on ehdottomasti meidän parasta aikaa, kun ollaan aina perillä just siinä missä jo ollaan. Mihinkään ei ole kiire, eikä aikatauluja ole. Ollaan kuljettu jokainen päivä juuri siten, kuin silloin hyvältä tuntuu, eikä mitään päiväkohtaisia tavoitteita ole lukittu ennen reissua eikä sen aikanakaan. Täydellistä😊
Aamulekottelujen ja villiyrttimunakkaan jälkeen lähdettiin laskeutumaan kohti Suorvaa. Viimeiset kahdeksan kilometriä kuljettiin ensin avointa maastoa, sitten varvikkoa ja lopuksi lehtimetsää. Polkua pitkin oli kyllä huomattavasti helpompaa edetä kuin ilman sitä. Polku hävisi alussa vähän väliä, mikä alkoi haastaa etenemistä pusikkovaiheessa🙈😂 Suunta oli kuitenkin jatkuvasti oikea, joten eteenpäin vaan ja kyllä se "valtaväyläkin" lopulta eteen tupsahti👌
Suorvasta oli kyllä hyvä aloittaa vaellus, pääsi nopeasti ylös ja omaan rauhaan. Suosittelen👍
Vaellus loppuu aina liian aikaisin, m***a nyt fiilis on erilainen kuin koskaan ennen. Nyt odotukset on myös tulevissa yhteisissä päivissä Ollin kanssa, koska tästä meidän vaellus vasta oikeasti alkaa❤

Be the first to know and let us send you an email when Ainataivaanalla posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.