Sri Lanka ezer arca, utazz velem.

• Sri Lanka ezer arca, utazz velem.

Sri Lanka ezer arca, utazz velem. Virtuális útiköny, élménybeszámoló, útinapló, képriport

23/03/2024

Egészen egyedülálló pontja Sri Lankának Galle, tulajdonképpen ez az egyetlen olyan városkája, ahol európai értelemben lehet sétálgatni az utcákon, a tengerparti sétányokon, gyönyörködni a történelmi épületekben, templomokban, bülni kávézni, boltokban vásárolgatni, világítórornyot és naplementét nézegetni akár órákon át. Nem véletlenül, hiszen hollandok építették és lakták évtizedeken át a gyarmatosítás idején. Ez az egyik legfelkapottabb turista célpont, nagy örömömre telis tele elefántot árusító üzletekkel...

17/03/2024
07/03/2024

Mindenképpen szerettem volna megnézni Sri Lanka vallástörténetének meghatározó zarándokhelyét, az itt meghonosodott buddhizmusnak első élő szimbólumát, a legendás fát, amely abból a hajtásból nőt ki, amit hajdanán, több mint kétezer évvel ezelőtt az indiai Asóka császár fia, Thero Mahinda hozott magával Indiából, hogy megismertesse a vallást a ceyloniakkal.
A Sri Maha Bodhi egy szentként tisztelt fügefa Anuradhapurában, a sziget első királyi városában, pontosabban annak romjai közelében. Állítólag azon Bódhifa hajtása, amely alatt ülve Buddha megvilágosodott. A Bo-fát i. e. 288-ban ültették, és ez a legrégebben elültetett fa a világon, amelynek az elültetési ideje ismert. Nem csak a hívők és a turisták érzik a szent hely vonzását, hanem a majmok és a mókusok is, rengeteget találtunk belőlük a környékén.

01/03/2024

Colombo felett az ég... Ilyen látvány várt egyik este a Cinnamon Red Hotel 26. emeletén lévő medencés tetőteraszán, ahol az esőfelhők és a naplemente néhány percre ilyen csodás fényjátékot komponált az ég festővásznára. Ebben a színösszeállításban még ez az amúgy zsúfolt és nem különösebben vonzó nagyváros is különlegesen széppé változott...

24/02/2024

Kandy egyik fontos turista látványossága a folklór táncest, amelyre szinte minden idelátogatót becsalnak. Nekünk is tervben volt, de a sok néznivaló miatt későn ertünk a városba, lekéstük a délután ötkor kezdődő műsort. Kérdeztük vezetőnket, miért ilyen koránra ütemezik az előadást minden helyszínen? A válasz, hogy így a táncosok el tudnak menni még este a templomba imádkozni műsor után...
Elengedtem az élményt, aztán reggel az étterembe menet dobolós, egzotikus, ritmusos és igen hangos zenére lettem figyelmes. Persze azonnal elindultam kinyomozni, honnan ered. És egy helyi esküvői menetbe botlottam, ahol a násznép táncosokkal kísérve vonult a nagyterembe. A táncegyüttes pedig szaltókkal fűszerezett showval szórakoztatta az ifjú párt és az egybegyűlteket. A pincérek pedig voltak olyan kedvesek, hogy beengedtek bámészkodni a zártkörű eseményre, sőt, a táncosok aztán egy fotózásra is odahívtak:)) Jó kis élmény volt, ráadásul meglepetés❤️

18/02/2024

Nem tudom, miért vártam ilyen sokáig, hogy ezt a csodát megosszam Veletek, pedig a Dambullah- i Barlangtemplom a maga öt hihetetlen ősi festett barlangjával egészen elképesztő, meghatározó élmény volt. Nem hittem a szememnek, próbáltam megragadni, feldolgozni ezt a rengeteg részletet, szépséget együtt... Nézzetek velem körül a szikla mélyén, ha van hozzá kedvetek!

02/02/2024

Nos, a halpiacot itt nem úgy kell elképzelni, mint az európai tengerpartokon. Itt nincs nagybani árusítás, nincsenek jéggel teli pultok, vevőcsábító tálalás. Itt azt próbálják a halászok eladni amit néhány órával ezelőtt színes kis hajóikon hajnalban kifogtak. Sohasem lehet tudni, mi kerül a hálójukba, tonhal, rák, apró szardíniák vagy a sokféle színes halak valamelyike. Aki szeretné azonnal meg is kóstolni a kiszemelt állatot, annak a piac mögötti tengerparti étteremszerűségekben el is készítik. Amit pedig nem sikerül gyorsan eladni jó áron, azt viszik tovább az éttermeknek, hogy még frissen odaérjen...

01/02/2024

A sziget déli része tökéletes a strand és napimádóknak, hiszen olyan itt a homok, a part állítólag, mint a Maldív-szigeteken. ( Ott még soha nem jártam, úgyhogy sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom ezt az állítást😃.) Mindenesetre tényleg nagyon szép, igen erősen hullámzó tengerrel, aranysárga homokkal, amelybe helyenként, izgalmas kombinációban fekete vulkáni homok foltok, szakaszok vegyülnek. A szállásunk közvetlenül ezen a parton, Mirissában, egy búvárközpontban volt, úgyhogy minden pillanatot kihasználva bóklásztam, napoztam, úsztam magánstrandunkon egy fél napot, amennyit a szoros útitervünk és a kegyes időjárás ( éppen nem esett szerencsére) megengedett. És közben persze vadul fotózgattam, megörökítve a látványt...

31/01/2024

Wood apple, soursop, mango, maraquja, mangosztán, csillaggyümölcs... Melyiket kóstoljam meg egy ilyen helyi dzsúzbárban vajon? Maradtam kedvencemnél, a mangónál, amit meglepetésemre egy nagy adag vaníliafagylalttal kaptam. Hmmm....

29/01/2024

Olyan jó, hogy vannak lelkes, csupaszív és elhivatott emberek, akik annak szentelik az életüket, hogy jobbá tegyék a világot. Teljes szívemből csodálom őket. Ilyenek ennek az Unawatuna tengerpartján létesített teknősmentő és keltető állomásnak önkéntes munkatársai is, akik mindent megtesznek a sérült, beteg óriás teknősök gyógyításáért és szabadon engedéséért. Van amelyik művégtagra vár, másokat antibiotikummal kezelnek várva, hogy felépüljenek. Sok ezer bébiteknőst mentettek már meg átsegítve őket a biztonságot jelentő tengerbe vezető útjukon. A teknőskeltetőben vigyázzák a csöppségek biztonságos kikelését és megóvják őket attól, hogy a rájuk vadászó madarak, állatok prédájává váljanak - így óvva Sri Lanka teknős kolóniáját.

25/01/2024

Felkavaró élményben volt részünk, amire nem is számítottam, amikor útba ejtettük a Japán Béke Pagodát ( Japanese Peace Pagoda - Rumassala) Unawatunán. Nem is volt különösebb lelkesedés bennem, addigra már annyi sztupát és buddhista templomot láttunk, hogy nem igazán hittem benne, hogy sok újat tud mutatni. De ha már ott voltunk... és tényleg egészen különleges hatást keltett bennünk a japánok építette békeszimbólum- templom, de nem csupán egyszerű fehér szépsége, a tengeri panoráma vagy a négy arany oltár miatt ( teljes, túristamentes békében), hanem a japán buddhista szerzetes vezette, dobbal kísért békemantra miatt, amelyet az ukrán-orosz háború befejezése miatt tartottak éppen és amelybe én is becsatlakozhattam. Hihetetlen ereje, rezgése volt ennek a közös imának, zenélésnek, utána a szerzetes kicsit el is beszélgetett velünk...

24/01/2024

Hogy jártunk-e olyan helyen, ahova túrista még véletlenül sem téved be? Bármilyen furcsa, de Mirissa halászkikötője éppen ilyen hely, csak sofőrünk Vikky rábeszélőképességének volt köszönhető, hogy az őr beengedett minket. Itt valóban halászhajók sorakoznak tarkán, sokszínűen és ez alkalommal hihetetlen zsúfoltságban. Mint megtudtuk, a monszun miatt ( rengeteg hirtelen nagy viharral, esővel) akkor már napok óta kihajózási tilalom volt életben, ez az oka, hogy a hajók négy-öt sorban, szorosan egymás mellett vesztegeltek a part mellett. A halászok pedig jobb híjján hálójavítással, beszélgetéssel ütötték el a hirtelen rájuk kényszerített szabadidőt... Itt ért minket a naplemente néhány kóbor kutya társaságában.

23/01/2024

Kihagyhatatlan látnivaló az ugyancsak szent helyként tisztelt Gal Vihara, az ősi Polonnaruwa romjainál. A három hatalmas, egyetlen gránit szikladarabból kifaragott álló, ülő és fekvő Buddhát nem lehet áhitat nélkül megcsodálni, különös tekintettel az alvó Buddha több, mint 16 méter hosszúságára és leírhatatlan nyugalmára. A több ezer éves szoborkomplexum az egyik legjelentősebb látnivaló Sri Lankán, meglepő módon azonban alig találkoztunk túristákkal...Majmokkal persze szép számmal😂

19/01/2024

Egy másik csodahely, Kandy, Ceylon harmadik, és egyben utolsó királyi fővárosa, pontosabban itt a Szent Fog Temploma, ahol Buddha egyik fogát őrzik, hatalmas kultuszt építve köré. Ezrek zarándokolnak nap mint nap a szent ereklyéhez, órákat állnak sorba áldozati virágokkal a kezükben, hogy akárcsak egy másodpercre láthassák az arany dobozt, amelyben tartják. Különleges rezgés, hangulat hatja át a templomot, zene, imádság tölti meg élettel egy egészen más kultúrára nyitva ablakot. Maga a templom is különleges, kívül-belül jellegzetes fehér csipkézett falaival, szomszédságában a tóval, belül fa és arany elemeivel. Minket elkapott egy nagy trópusi eső odafele, persze mezítláb tocsogva a pocsolyákban, ernyő alatt futottunk be az épületbe, de ott aztán elfeledkeztünk az időjárásról és beszippantott a varázs.

14/01/2024

Különleges élmény volt Ellában, a hegyekben erre a látványra ébredni. Szakadó esőben érkeztünk vaksötétben, nem is sejtettük, hogy ilyen lélegzetelállító panoráma vár bennünket reggel vízeséssel, a zöldellő csúcsokkal, burjánzó erdőkkel és sok-sok virággal.

IsurumuniArunadhapura Sri Lanka első királysága  krisztus előtti 3.-11. századig, a buddhizmus bölcsője, minden történet...
30/12/2023

Isurumuni
Arunadhapura Sri Lanka első királysága krisztus előtti 3.-11. századig, a buddhizmus bölcsője, minden történet kezdete. A sziget szingaléz és tamil lakossága között mindig is volt feszültség, nem egy nyelvet beszélnek, nem egy vallást gyakoroltak, a két kultúra összebékítésének legendájáról szól a szingaléz királyfi és az egyszerű tamil lány szerelmének története, amelyet egy csodaszép relief is megörökít, az Isurumuniya Lovers, amely Isurumuni Royal Temple egyik fő látványossága. Ez egy ősi, királyi sziklából, sziklába faragott buddhista templom, előtte az Elephant Ponddal, amely a tóban álló szikla tövébe faragott elefántról kapta a nevét. Természetesen csakis mezítláb, kendőben, takart karokkal, térdekkel, kalap nélkül léphetünk a megszentelt területre.

28/12/2023

Nagyon izgalmas felfedezni idegen kultúrákat, amelynek egyik fontos része a vallás. A szigeten utazva lépten nyomon különböző felekezethez tartozó templomok mellett vitt az utunk, nagyon mások, mint ahogy itthon a vallásosságot gondoljuk. Itt kevesebb a pátosz, több a színes, mesés varázslat, akármilyen vallásról is van szó. Ha valami nagyon szokatlant láttunk, megkértük Vikkyt, a sofőrünket, akivel körbeutaztuk a szigetet, hogy álljon meg, mi pedig kipattantunk az autóból, hogy közelebbről is szemügyre vegyük. A legtarkábbak a hindu szent helyek, rengeteg istenségükkel, kalandos történeteikkel. Az egyik ilyen DisneyLandre emlékeztető templomot látjátok most útban észak felé.

24/12/2023

Attól még hogy 30 fok van és a lakosságnak csupán egy kis része keresztény, attól még teljes erőbedobással ünneplik a karácsonyt Sri Lankán is, a katolikusok a buddhistákkal és a hindu vallásúakkal együtt.
A hotelek dekorációja is erről tanúskodik. Ezekkel a képekkel kívánok boldog karácsonyt mindenkinek!!!!🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄

21/12/2023

Nem kell Washingtonba menni, ha szeretnéd látni a Fehér Házat, hiszen Colomboban is akad egy:)) A Sri Lankai Városháza szerényen a nagy testvér példáját követi. Igaz, szemben vele hatalmas arany Buddha árasztja a nyugalmat ( csak cipő nélkül mehetsz a közelébe) feltehetően elcsitítva az esetleges konfliktusokat odaát. A Buddha körüli parkban, ahogy szerte az egész országban, galambok helyett fehér kócsagok sétálgatnak, repkednek. Az első napokban vadul fotóztam őket, örültem, hogy lencsevégre kaphatom őket, aztán lassan hozzászoktam a látványukhoz. Itt közönséges madarak csupán...

20/12/2023

Jellegzetes Sri Lankai kép a rudakon kuporgó halászok látványa, amely egyfajta tradíció a szigeten. Különösen a déli, délnyugati partoknál találhatunk többet belőlük. Hajdanán azért találták ki ezt a furcsa és lássuk be igen kényelmetlennek tűnő horgászási módszert, mert a sokáig sekély tengerszakaszokon nem lehetett hajóval, csónakkal halászni indulni, mert megrekedtek volna a tengerfenéken. Így magas póznákat vertek le inkább egy kis deszkával középen ülőke gyanánt, és onnan pecázták ki a vacsoráravalót. Mára mindez már leginkább csak turista látványosság, a "halászok" egy kialkudott összegért kiülnek a fotó kedvéért. Egy horgász ötszáz rúpiáért, három egy ezresért vállalja, hogy felidézze a régi hagyományt...

Dambullah Golden TempleNem gondolom, hogy ez a legszebb temploma Sri Lankának, de biztosan az egyik leghíresebb. Szinte ...
19/12/2023

Dambullah Golden Temple
Nem gondolom, hogy ez a legszebb temploma Sri Lankának, de biztosan az egyik leghíresebb. Szinte ikonikus az óriási aranyozott Buddhaszobra, amely a buddhizmust bemutató múzeum tetején meditál lótuszülésben. Állítólag ez a világ legnagyobb Buddha szobra 30 méteres magasságával, a mellette álló szintén aranyra festett sztupa szinte eltörpül mellette. Érdekes a szoborhoz a hegyoldalban "sorban álló" szerzetes szoborsor is, amilyenhez hasonlót a szigeten sok helyen láttam máshol is.

18/12/2023

Nos, amióta hazajöttünk, gyakran álmodom elefántokkal. Elmondhatatlan élmény volt ennyi szabad óriást látni, megtapasztalni, hogy ezek az ellenállhatatlanul kedves behemótok úgy élnek Sri Lankán, mint nálunk az őzek, szarvasok. Az autóút mentén vigyázat elefánt táblák figyelmeztetik a sofőröket, hogy szürkületkor nagyon óvatosan vezessenek, mert bármelyik pillanatban kisétálhat eléjük egy inni vonuló elefántcsorda. Az aszfalton hatalmas kupac elefántkakik jelzik, hogy mindez nem csupa üres veszélyfelhívás.

Pollonaruwából Dambullah felé vezető utunkon arra lettünk figyelmesek, hogy néhány autó áll az út mellett. Oldalra néztünk és egészen közel, egy kőhajításnyi távolságban zavartalanul legelésző népes elefántcsaládot pillantottunk meg, akik mit sem törődve a közelségünkkel mindennapi békés életüket élték. Természetesen azonnal félreálltunk mi is, hogy megcsodáljuk ezt a tüneményes társaságot. Itt nem kell feltétlenül drága szafarira befizetned ehhez az élményhez, bármikor megeshetnek ilyen találkozások...

Üdvözöllek a kalandok világában! Ha szívesen ismersz meg távoli világokat, vagy ötleteket gyűjtesz a bakancslistás utazá...
16/12/2023

Üdvözöllek a kalandok világában!
Ha szívesen ismersz meg távoli világokat, vagy ötleteket gyűjtesz a bakancslistás utazásokhoz, esetleg szívesen nosztalgiázol régi utazásokat felidézve, vagy egyszerűen csak kíváncsi és nyitott vagy - akkor Neked készült ez az oldal. Számomra ez egy emlékköny, útinapló, amelyet szívesen megosztok Veled.
Ha idetaláltál, akkor mintha egy útikönyvben lapozgatnál, nézegesd meg, pörgesd vissza a bejegyzéseket, hátha találsz köztük számodra is érdekeset.

Sri Lankán járva rengeteg élmény ért, amelyeket igyekeztem meg is örökíteni. Most ezeket osztom itt meg Veletek, ha velem tartotok. Ha pedig esetleg kedvet kapnátok egyszer személyesen is felfedezni a régi Ceylon szigetét, keressetek meg, hiszen magán utazások szervezése, tanácsadás is a terveim között szerepel.

Be the first to know and let us send you an email when Sri Lanka ezer arca, utazz velem. posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.