På havet med SoggyDollar II

• På havet med SoggyDollar II

På havet med SoggyDollar II På havet med SoggyDollar II Ett bra o kul sätt att hålla kontakt med alla som vill. Camilla o Stefan

Den här sidan är till för de som tycker det skall bli kul att följa våra seglingsäventyr både nu och senare när vi planerar att segla långt.

01/09/2024

Här är hur vi seglat hittills, nu har vi ändå kommit en bit. Efter Bangor stånkade vi oss till Ardglass och sen finsegling till Isle of Man. och jag (Stefan) och väderfönstret tog beslut om att segla från Isle of Man direkt till Scilly öarna för att få lite sol och värme, tog 2 dygn med alla typer av väder och vi kom fram kl 4 på natten. Glad för all teknik som gör det möjligt att angöra i totalt mörker. Gjort en ny film dessutom om någon vill se ☀️ Länken: https://youtu.be/JjFQaTCCeMk?si=1Z2RgfitfR9adTix

27/08/2024

Vi lämnade Oban för att segla till Crinan och sedan vidare in Crinan canal men först skulle vi ta oss förbi ett av Storbritanniens farliga sund Corryvreckan, det är känt att där bildas det virvlar i vattnet pga av strömmarna och uppgrundning. Tredje största virveln i världen, väldigt spännande. När vi kollade Predictwind så stod det medström 10 knop vi var lite fundersamma hur det blir med vågorna men vi seglade i väg och vågorna la sig helt platt och vi kunde köra ut och kika på virvlarna, strömmen var svagare än prognosen. Väl vidare mot Crinan så kunde vi börja slussa direkt och här slussar man de flesta själva, vilken var riktigt kul och tur att Jens var med. Kanalen är så otrolig vacker, måste upplevas. Vi tog oss igenom nästan hela kanalen i ösregnet så dagen efter på förmiddagen styrde vi båten ut i Atlanten igen mot Tarbert på Kintyre halvön, regnet öste ner så det var skönt med ström i hamnen så vi kunde köra avfuktaren. Vi har forcerat lite för att passa väderfönster för att jag (Camilla) och Jens skulle flyga hem, så inga långa stopp. Vi hade siktet inställt på Nordirland hellre än Englandssidan, men innan där stoppade vi i Campbeltown för att gå på Whiskeyprovning på Glen Scotia destilleri, provningen var bokad Kl 14, vi kom insladdades 13.55.. Destilleripremiär för mig och Stefan och riktigt kul… tror jag😜 Morgonen därpå bjöd på sommarväder med solsken och värme och till en börja med fin segling. Men det där med strömmar är nog inte vår grej, så det slutade med motorkörning om vi skulle komma fram innan det blev mörkt. Väl i Bangor i Nordirland några mil från Belfast blev vi kvar i några nätter, vi hann både båtstäd och båtmeck då vår nya joystick till bogpropellern o lite annat slutat fungera.
Det blev hemresa från Belfast för Camilla och Jens men det kommer en ny superbesättning i form av Per😀 så Soggy Dollar seglar vidare.
Nu har även vi fått se Delfiner!

Per o Stefan ombord

21/08/2024

Så kom dagen då Jens mönstrade på och vi startade vår färd mot Loch Ness och dess berömda odjur, vi spanade men tyvärr.. Inte ens när vi försökte agna med våra kroppar i det 16 gradiga vattnet nappade det🤔 Det blev nattstopp vid en naturskön brygga med några platser och där vi hoppades på 3 rätters vid slottet ovanför men det var fullbokat, inte ens en liten öl kunde vi få men det gjorde inte så mycket då vi har en gourmekock med oss så det blev grillade hamburgare med massa gott på. Nästa dag slussade vi hela dagen till fort williams där vi låg två nätter. Ena kvällen pubkväll och andra ett riktigt styrkeprov att vandra uppför Storbritanniens högsta berg Ben Nevis. Tur vi inte hade riktigt koll hur brant det var och att vi skulle gå i typ sprängsten halva vägen😅Dagen efter slussades vi ut till Atlanten och fortsatte vår färd till Oban där vi provade en av Skottlands nationalrätter Haggis, vilket över förväntan smakade riktig gott. Väder och vind fortsätter att vara i mot oss så vi bestämde att vi ska gå genom Crinan kanal så slipper vi väderknarkning i någon dag.

Vi fick till en film till förresten. Vill ni se är länken här: https://youtu.be/n8zVma-Kd1w?si=Ldz9-VKoN07KT_B5

15/08/2024

Vi lämnade Kirkwall kl 12 för att ta oss ner till mot Inverness men vi planerade att ta ett stopp i Wick för att fortsätta dagen efter. Enligt prognosen skulle strömmarna vara med oss,och enligt väderapparna skulle det blåsa 10-11 ms och byar på 15 men vågorna skulle hålla sig runt 1 meter. Det har stämt väldigt bra hittils men nu blev det lite mer och strömmarna var inte riktigt med oss😮Men allt gick bra, kom in i Wick i lägsta vattenstånd och lämnade i lägsta vattenstånd så fortsatte vår färd mot Inverness. Vi motorrerade i 5 timmar sedan kom vinden👏🏻👏🏻 anlände Inverness marinai lägsta vattenstånd ( undrar om vi är dåliga planerare.)
Morgonen efter hade Stefan en fru som var lite orolig på det där med slussning så gentleman som han är blev det en nätt promenad i ösregn i 1 timma enkel väg och innan frukost😮för att hon skulle få titta på slussarna och även prata med dessa charmanta slussvakter.
Sagt och gjort bestämde vi tid att vid 14 smäller det. Allt gick även bra där, och vi flyttade till marinan 2 slussar upp. Här unnade vi oss en extra natt och njöt av promenader och god mat. Det blev även en promenad upp till slussvakten för att bestämma slussning dagen efter kl 9.30. Efter en tankning till värmaren😜 så var vi taggade för slussning😀ohej va det gick känns som vi inte gjort annat, blev t om lite besviken när sista slussen innan vår natthamn ” bara” var 1 meters skillnad nu ligger vi gott hör i 2 nätter och väntar in våran goda vän Jens Lindbom som vi lovat skall få dörja i Loch Ness.

10/08/2024

Seglingen från Fair Isle till Kirkwall på Orkneyöarna var helt underbar, när strömmen vände fick vi några knop extra. Vi visste att vi skulle bli inblåsta några dagar och vi hade pratat att då hyr vi bil och ser oss om. Men, tror verkligheten hann i kapp oss, då vi lämnat jobb och hoppat i båten nästan samma dag och pressat oss lite för att vi skulle vara på denna sidan Nordsjön innan dessa lågtryck kom in, gjorde att vi bara här har tagit det väldigt lugn. Tvättat, städat, läst och provat våran nya Omnia ugn mm. Det blev 4 nätter i Kirkwall.

Vi hade dessutom lite tråkigt vilket vi gillar, och för att inte spela Yatzy och bråka testade vi att samla ihop våra filmklipp o bilder till en film. Obs! kan finnas en mängd faktafel o andra fel men vill ni se den är länken nedan 😊

07/08/2024

Seglingen till Utsira-Fair Island tog 33 tim, mest segling men även lite motor på slutet. Vi seglade igenom ett område tätt med plattformar när det var som mörkast och hoppade ur stolen varje gång vi blev uppropade på VHF en. De ville nog kolla så vi var vakna o höll säkerhetsavstånd vilket vi hade koll på. Fair Island är verkligen en pärla. Väldigt härlig natur att röra sig i. Det bor 65pers helår här och en färja (Good Shepard IV) går 3ggr/veckan till Shetland. En liten flygplats med några flighter om dagen finns också uppe i bergen. Vi lämnade tisdag morgon efter tre nätter mot Kirkwall Orkney

04/08/2024

Vilket vackert mottagande denna ö gav oss🌅Äntligen kom vi hit till denna lilla ö söder om Shetland. Förra gången vi seglade till Shetland så var det inget väder för att gå hit vilket vi även trodde det var denna gång. Men så blev det ett ok väderfönster som vi inte ville missa så nu är vi här och kommer stanna 2 nätter.

03/08/2024

Utsira ville vi verkligen till. Naturen promenaderna och det sköna lilla samhället som är Norges minsta kommun. Kräftorna provade vi 2017 och de utmärker sig med att vara helt rena, ser nästan konstgjorda ut och smakar fantastiskt. Även denna gång! Dem borde ni testa nå´n gång om ni får chansen. Vi hade tänkt stanna en heldag till men en annalkande hamnfestival o rädsla för att bli instängda och inte kunna komma iväg på natten gjorde att vi istället drog. När alla kom 🤣 Nu har vi lämnat Norge 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿

31/07/2024

Vi lämnade Kvitsöy efter liten promenad och handling (på Coop) 😁 tro det eller ej. Billig Diesel och vidare genom båtrondell till Utsira. Detta är inte riktigt våran stil att forcera så här. Vi gillar att resa och upptäcka saker men just nu behöver vi anpassa oss efter väderfönsterna så vi får köra på. Nu är vi på Utsira och imorgon kommer vi äntligen att få ta våran långpromenad som vi längst efter. (Första fatölen)

30/07/2024

Blandad tur idag med både för lite och bra vind. Nu ligger vi gott här på Kvistöy med nästan egen brygga 🤣 Delar den med en trevlig Norrman från Stavanger. Väderknarkar just nu för att se vilken dag som passar bäst för överfart. som det ser ut nu är fredag bäst men det kan såklart ändra sig.

29/07/2024

Idag fick vi köra motor p g a bleke och sedan motvind. Vi behövde komma runt Lindesnes (Norges sydligast punkt) för att passa ett väderfönster för fin segling norrut längs Norges västkust imorgon. Sill lunch som sig bör Morgan Bråse såklart. Nu ligger vi i en go lagun och bad o grill strax väst om Lindesnes.

28/07/2024

Första etappen blev ända till Bohus Malmön och träff med kompisar. Sedan siktet mot Norge. Fick ett VHF samtal av en trevlig tjej på SjöC som talade om att vi nu lämnar Sveriges gräns och önskade oss en trevlig resa. Nu ligger vi på svaj i en vik strax söder om Arendal

Nu närmar det sig, lillbåten uppe, Ny lite längre kätting, frysen laddad, krukväxter på plats. På lördag lämnar vi ☀️
25/07/2024

Ankring vid viken på norra Instön. Tur att vi verkligen gillar att promenera så vi fick en öl 💪🌟
14/07/2024

27/10/2023

Björkö!
21/10/2023

Be the first to know and let us send you an email when På havet med SoggyDollar II posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.