Mlýn Trhonice

Mlýn Trhonice Místo, kde se zastavil čas. Mlýn s historií sahající až do roku 1551. Jediný mlýn ve střed

26/06/2024
19/12/2023

Již brzy bude Pán Ježíš slavit své narozky🎁. Snad přijde i do našich domovů, k našim stolům. Přeji vám, ať ke štědrovečerní večeři zasednete se svými nejbližšími. Ať nikdo nezůstane sám. A hlavně v klidu a lásce.🍎🥐🎄

11/12/2023

Vrkoč je staročeský předchůdce vánočního stromečku. Peče se z kynutého těsta a zdobí krušpánkem, sušeným ovocem, jablky, ořechy, stuhami..... I my máme letos na mlýně. Krásný advent milí.😘

06/12/2023

Omlouvám se všem přátelům, že mlýn tak dlouho mlčel. Nic se nedělo, jen mlynářka je nedisciplinovaná...😜. Ale letošní bílý advent mě tak pěkně rozněžňuje. Moc se těším na Ježíška. Pošlu pár "ochutnávek". Mějte krásné dny😘

25/07/2023
28/02/2023
15/11/2022

Svatý Martin letos na mlejn nepřijel na bílém koni, ani nedovezl svatomartinské víno, ale to byl asi jediný zádrhel. Přivedl rodinu a přátelé ke svátečnímu stolu, kde nechyběla husička. Ta naše měla 5 kilo a zdála se mi ohromná, ale Sofie mě ujistila, že takto u nich (na Ukrajině) takto vypadají neduživé kačky. Ty běžné mají 7 kg a "porážková" husa má u nich 12 kg! ;-) :-O Netuším v čem to pečou!?

Ale ať je to jak chce, lokše, bramborové a karlovarské knedlíčky, červené i bílé zelí a tradiční kaldoun (zahuštěná polévka z husích drobů) nám udělali velkou, velkou radost. Na uzavření chuťových pohárků jsme zobali malé plněné svatomartinské rohlíčky. Snědlo se všechno!

Krásný letní den. Pohádkový, fialový.... foto Miroslav Šárka, děkuji
20/07/2022

13/07/2022

Už jsem mnohokrát řekla o některé z etap oprav, že to je poslední - hrozná.🎯🚜 Zase jsem se spletla. Tentokrát to ale nebylo na hřbetu jednoho aktéra (Radka). Na „posledním“ úseku zdi na výtoku odpadní vody nás doslova přišli zachránit kamarádi👍✊👏👏. Za dva dny se strhlo tolik práce jako za měsíc. Vždycky přepočítávám jeden „chlapoden“🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾. Sehraná parta v podobě 2-3 kutačů/zedníků, třídiče a čističe a dvou kolečkářů dosáhla síly úderné stavební firmy. Vážím si toho o to víc, že se nabídli na výpomoc v dny svého volna a i když všichni mají rozbojovány svoje domácí stavby a rekonstrukce, vypomohli. Chlapci, moc děkuji!! Ještě teď jsem dojatá. Copak asi Radek udělá s ušetřenou energií?? Třeba mě vezmě na procházku, nebo si sedne na lavičku!💋🌹🌷🌞

07/06/2022

Jedeme jedenáctý rok. První rok jsme jezdili do Trhonic s novorozenou Emmou každou sobotu a neděli ráno v 7 hod a večer zpět!🤡 Další rok už jsme měli půjčený karavan. To byla už vymoženost.🚃🚃 V zimních měsících stačí vytápění malým ventilátorem. Z děcka jsme každou noc udělali "dekovou a peřinovou housku" a modlili jsme se🙏, aby se někomu z nás v noci nechtělo...to bylo opravdu nepříjemné. Celý den jsme byli venku. Ranní snídaně v brzkém jaru na dvojitém podsedáku, když je venku ještě sníh...ááách. Čaj musíte pít hodně rychle, protože chladne v dlaních! Na stavbě se vařilo, hrály karty, čistily houby, slavily se narozeniny. Kolikrát jsme si bundy a zimní boty sundávali jen na spaní. Nikde se to nedalo vytopit. Přesto si troufnu říct, že to byly nejkrásnější roky našeho života. V podstatě si to užíváme dodnes, i když už v podstatě v komfortu. Voda už teče z kohoutku, dá se udržet základní pořádek.🤪 Ani na chvíli jsem však nezalitovala, nikdy mě nenapadlo, že se mi děje nějaké příkoří. Celý týden jsem se těšila až pojedeme. 🙂V Trhonicích se prostě vždycky zastaví čas a je jen přítomnost. V tom karavanu to všechno tak zvláštně vonělo....Jestli se bojíte, že nás současná těžká doba uvrhne do bídy..., tak se nebojte. Podstatné je jestli kolem sebe máte milé a milující lidi. Pokud ano, tak máte vyhráno. Na všem zlém se dá najít mnoho, mnoho dobrého. 👩‍❤️‍💋‍👨💋

10/05/2022

Často se mě návštěvníci ptají, jestli budeme obnovovat mlýnský provoz. Byť jen pro příležitostné mletí. Popravdě vůbec si to nedokáži představit. 📀💿🔨🔧Jakýkoli strojní provoz z první poloviny minulého století a starší, byl tak nebezpečný, že to jen těžko domýšlíme. Například celé patro mlejnice je prošpikované otvory v podlaze pro řemeny na jednotlivé transmise. Většina strojů má nechráněné ozubené převody. Přímo v podlaze je vidět pohyblivé transmisní kolo. ☢️Bylo velmi obvyklé, že vás rotační pohyb, ať už ozubeného kola, nebo jen roztočeného řemenu, lapil a nepustil. Fatální úrazy byly velmi časté. Když ještě uvážíme, že nebyla elektrika a probíhalo noční mletí pří svitu lampy, nebo svíčky.....no,... fakt mě to neláká. 🧐.

04/05/2022

V rámci celkové obnovy cenného vodního Mlýn Trhonice čp. 15 byla provedena také oprava krovové konstrukce. Během uvedené fáze rekonstrukce byl dřevěný materiál střešní části úspěšně ošetřen bezbarvým přípravkem Bochemit společnosti Bochemie. Více čtěte zde → bit.ly/3ydk4H5.

Vím, že je to mimo mlynářské téma, ale je to důležitější, než  všechny žejdlíky mouky.🙏🙏🙏
24/03/2022

Vím, že je to mimo mlynářské téma, ale je to důležitější, než všechny žejdlíky mouky.🙏🙏🙏

16/03/2022
Chodí  z Ubušína do Jimramova kolem mlýna každý rok přibližně ve stejnou dobu. Letos byli obzvlášť hezcí a zábavní.🤪😜🙂😆 ...
15/03/2022

Chodí z Ubušína do Jimramova kolem mlýna každý rok přibližně ve stejnou dobu. Letos byli obzvlášť hezcí a zábavní.🤪😜🙂😆 Přemýšlím, jak tu skupinu nazvat- nějak si říkají, ale já to zapomněla.😞 Pokud někdo víte, napište prosím do komentářů. Dobové oblečení s propracovanými detaily, zbraně, brašny, měšce, účesy i čepce. Úžasní nadšenci do historie. ⚔️🗡Měli jsme radost jeden z druhého. Děkujeme za rozjasnění těchto chmurných dní.💖

Nestihli jste mlynáře ve vysílání ČT Toulavá kamera? Nevadí, pusťte si záznam :)📺 https://www.ceskatelevize.cz/porady/11...
04/03/2022

📺 https://www.ceskatelevize.cz/porady/1126666764-toulava-kamera/222562221500008/cast/896730/

V roce 2011 zdědila Gabriela Horčíková po své babičce starý vodní mlýn u Trhonic nedaleko Poličky. Tedy přesněji řečeno těžko obyvatelnou ruinu. Rozhodla se vrátit klapáč do stavu, v jakém byl ještě za první republiky. Tedy v době, kdy se do něj sjížděli sedláci z okolí...

Milí přátelé, pokud se chcete dozvědět více o našem mlýnu, nezapomeňte sledovat Toulavá kamera :)📺 Neděle 27. února od 1...
25/02/2022

📺 Neděle 27. února od 10:00 na ČT1

15/02/2022

Blíží se jaro , mladé kopřivy, mláďátka. Na této řezačce se připravovala směs pro malá kachňátka. Rozsekané mladé kopřivy se promíchaly se šrotem a vodou, krásně to vonělo.🍀 Kopřivy sbírali "mlejnští" holýma rukama.🖐🤚 Měli tak mozolnaté, odolné dlaně, že takové drobné štipkání vůbec necítili.🥗

Podkolí  přízemní mlýnice. Transmise, která je poháněna buď vodním kolem přes ocelový pastorek, nebo stabilním motorem. ...
11/02/2022

Podkolí přízemní mlýnice. Transmise, která je poháněna buď vodním kolem přes ocelový pastorek, nebo stabilním motorem. ☝️🙂Každé to kolo patří k nějakému mlýnskému zařízení, nebo pohání jinou menší transmisi v patrech nad.☝️ Na vybrané kolo se nahodil kožený řemen a už to jelo. A hlavně držte si čepice!! Culíkem bych se tam zamotat nechtěla.🍀🙂🙃

Olda a Jaruška s námi jezdí do Trhonic. Jarča je pecová a skoro nevychází. Olinek  je chlap jak se patří, tak pravidelně...
08/02/2022

Olda a Jaruška s námi jezdí do Trhonic. Jarča je pecová a skoro nevychází. Olinek je chlap jak se patří, tak pravidelně oběhne v dědině své kamošky kočky.🐈🐈🐈 Ukáže jim nové hrdinské a srandovní kousky a kus mužského. Občas ale chlapec zapomene dojít včas na seřadiště k odjezdu, takže riskuje nedobrovolný pobyt a v zimě je to trochu na pováženou. Ale není to trubka, tak se ten náš kluk zase našel !!! Hurá!!! Zdravíme Olinku!🐈🍀⭐️

28/01/2022

Vše podstatné od roku 1552 do roku 2022 shrnuto do pár vět 🙂 Hlavně peripetie spojené se záchranou objektu za posledních 10 let stojí za přečtení článku PROPAMÁTKY. Pro plnou verzi textu klikněte zde 👉 https://bit.ly/2JVFpKP

Památkově chráněný vodní mlýn s pilou v Trhonicích je cennou součástí autenticky zachovalého dědictví mlynářského řemesla v regionu. Na náročný postup a specifika mnohaleté obnovy jsme se zeptali jeho majitelky Gabriely Horčíkové.

Nějak se mi letos s vánoci nechce rozloučit. 😔Už je všechno okoralé a ovadlé, ale ještě týden prosím.....❄❄❄❄
09/01/2022

"Dnes se nám narodil Spasitel Kristus Pán! Veselme se!"Krásné a požehnané svátky všem přejí ze mlýna v Trhonicích.🙏🙏❤️❤️...
23/12/2021

"Dnes se nám narodil Spasitel Kristus Pán! Veselme se!"
Krásné a požehnané svátky všem přejí ze mlýna v Trhonicích.🙏🙏❤️❤️❤️

09/12/2021

Sice to není taková zima jako za mých mladých let, ale lepší se to. Pamatuji sníh do půlky oken - tedy v minulém století.❄❄❄👻 Jó a jedna kvízová otázka pro jevíčské skauty. Co je na obrázku jinak?🧐

03/12/2021

Moje babička pocházela z Prahy. Do Trhonic jezdila zpočátku jako mladičká v létě na výpomoc- jakýsi ozdravný pobyt. Později se do sebe zamilovali s dědečkem a v roce 1944 se vzali. Součástí jejich osobních věcí bylo malé zrcátko o průměru asi 5-6 cm. Zrcátko nebylo jen zrcátkem, ale byl to tzv. věčný kalendář- reklamní předmět továrny na čokoládu. Je zajímave, že funkční rozsah "kalendáře" je zhruba po dobu rozmachu nacismu od roku 1930 do1945.🙁☹️😞😞 Takže zde třeba zjistíme, že 1.červen 1937, osudný den kdy Amelie Erhartová zahájila svůj let kolem světa, bylo úterý.

22/11/2021

Olejna je, ne zcela obvyklý, mlynářský provoz. Ta naše byla postavena v 18. století (je pravděpodobné, že na mlýně byla již dříve, ale na jiném místě ve mlýně). Doslova se vpáčila do jediné obytné místnosti, kde zcela jistě žilo několik generací. Prostě svůj jediný obytný prostor přepažili a cca v jedné třetině si postavili tlačírnu lněného oleje.🧐 Jinde totiž nebylo ve velkém čtvercovém stavení místo. Všude byla mlynářská technologie, sklady, dobytek... Holt jediný kdo měl prostorovou rezervu byli obyvatelé.😄

11/11/2021

Trhonický mlýn byl chudý. Nikdy rodinu neuživil jen výnos z mletí. Udržet provoz bylo obtížné.🧐☝ Na větší investice si mlynář půjčoval. Splácet musel také dědické podíly sourozencům. Vše se důkladně evidovalo.🙂

A je tady podzim!
13/10/2021

Adresa

Trhonice 15
Jimramov

Internetová stránka

Upozornění

Buďte informováni jako první, zašleme vám e-mail, když Mlýn Trhonice zveřejní novinky a akce. Vaše emailová adresa nebude použita pro žádný jiný účel a kdykoliv se můžete odhlásit.