Vakantierust Salazac

Vakantierust Salazac Dankzij de centrale ligging tussen de rivieren Ardèche en Cèze wordt uw vakantie dit jaar heel afwisselend en uiterst boeiend.

Een verscheidenheid van mogelijkheden wordt u aangeboden in een autentiek en sfeervol karakter van de streek.

26/07/2024

september € 950,00
oktober € 740,00

13/06/2022

Tips voor daguitstappen in de omgeving

1. Uitstap naar de markt op woensdag in Bagnols
Lokale gezellige markt in het oud stadsgedeelte met mooie straatjes en pleintjes in Bagnols sur Cèze op woensdag met een aperitiefje en een lekker slaatje in één van de locale bar tabacs als afsluitertje . Daarna naar Camp César richting Laudun (richting Nîmes). Klimmen met uiteindelijk prachtig uitzicht op de Cèze richting middellandse zee.
Hier heeft Julius César ooit een strategisch kamp opgezet zo'n 2000 jaar geleden. Overgebleven ruïnes en een uitkijktoren zijn de moeite waard om te bezichtigen. . Dan het stof doorspoelen met een bezoekje aan de cave cooperative in Laudun, gekend voor zijn kwalitatieve côte du Rhône wijnen. . En dan voorzichtig huiswaards om verder te genieten van het zwembad...

2. Ontdek de natuur en geschiedenis van de rivier Ardèche. Neem de weg naar buurdorpje Saint Christol de Rodières en zo richting Laval en volg dan richting 'Laven d' orgnac met het prehistorisch museum en de muurschilderingen van de prehistorische mens. Echt de moeite waard.
Dan door de prachtige natuur met schildermooie dorpjes richting 'Vallon Pont d' Arc'. Parkeren op één van de parkings en wandelen naar de prachtige door erosie uitgesleten rots in de Ardèche die met een beetje inbeelding lijkt op de 'arc de triomphe' in Parijs. Leuke vaak schaduwrijke strandjes om even tot rust te komen en af te koelen in de Ardèche. . Vervolgens de weg verder nemen richting 'Pont-Saint-Esprit' en 'Saint-Martin-d' Ardèche '. Geniet van de natuur, de vele' points de vue' aangeduid onderweg en waar je de Ardèche vanuit de hoogte ziet meanderen met de kleine kayaks op de rivier .
In Saint-Marcel-d'Ardeche kom je nog indrukwekkende grotten tegen met de mooie ondergrondse vijvers, de stalagtieten en stalagmieten,... echt de moeite . Ook het dinausauruspark ligt hier niet ver vandaan met zijn in ware grootte afgebeelde dino's in volle natuur. Een verhaal verteld je ter plaatse hoe de natuur, de prehistorie, de dino's en de mens zich verhouden tot elkaar in dat tijdperk .
Net voor Saint-Martin-d'Ardeche is er rechts een afslag richting Sauze. Hier kan je heerlijk zwemmen, iets drinken of eten in de traditionele restaurantjes (guinguettes). Nog even daarna een bezoekje brengen aan het dorpje Saint-Martin-d'Ardeche en dan nog 8km rijden tot Salazac.

3. Een dagje of halve dag kayakvaren op de Ardèche of Cèze Neem hiervoor je tijd want hier moet je echt genieten van de natuur en het sportieve, ieder op zijn niveau maar vooral genieten. . Zowel op de Cèze als op de Ardèche zijn er stroomversnellingen, op de Cèze zijn ze wel makkelijker te nemen waardoor het ook leuk is voor jongere kinderen. Ze zijn in ieder geval overal zonder gevaren. 0p voorhand reserveren is aangewezen. Je vindt via internet de verhuurmaatschappijen die je afhankelijk van de afstand (tijd) naar een bepaalde plaats aan de rivier brengen. Je krijgt een goede briefing met o.m. waar je trip eindigt (duidelijk aangeduid met een vlag in een bepaalde kleur). Alles is steeds goed georganiseerd.
Daarna terug huiswaards na een sportieve dag om nog even te genieten van het zwembad en een glaasje wijn, aperitiefje,... meer moet dat niet zijn.

4. Richting Cèze .
Na 8km rijden door het woud richting Bagnols sur Cèze kom je op de weg Barjac /Bagnols. Neem links richting Bagnols en even verder rechts afslaan richting La Roque sur Cèze. Iets verder neem je de smalle brug over de Cèze en kan je rechts parkeren op de publieke parking. Een bezoek aan het middeleeuws dorpje La-Rock-sur-Cèze is de moeite waard. Auto's kunnen er niet in, enkel bewoners.
Daarna kan je langs beide kanten van de brug over de Cèze een wandeling stroomafwaards maken en zie je de prachtige watervallen. Persoonlijk vind ik de rechteroever het indrukwekkenst. Eens de watervallen voorbij vind je aan beide oevers leuke strandjes en rotsen om van af te duiken. Let wel in het hoofdseizoen kan het daar druk zijn tenzij je vroeg gaat en je handdoek legt op één van de strandjes of rotsblokken.
Dan met de auto naar de hoofdbaan richting Bagnols. Enkele km verder kan je linksaf richting Saint-Gervais waar je in de cave cooperative of één van de wijnhandelaars heerlijke wijnen kan proeven en eventueel een voorraadje indoen. Let wel, over de middag zijn de meeste caves gesloten.
Eens genoten van een wijntje in Saint-Gervais neem je de hoofdweg terug, nu richting Barjac. Na 8 km neem je de afslag links richting Goudargues, ook wel het Venetië van de Gard genoemd. Hier is het heerlijk vertoeven aan de kanaaltjes op het terras van één van de vele restaurantjes in de schaduw van de grote platanen. Hier kan je ook een tochtje met kayak maken op de Cèze. Ze brengen je dan stromopwaards met een busje en dan is het peddelen afwisselend met enkele rustige stroomversnellingen terug richting Goudargues.
Dan verder richting het stadje Barjac waar je in de gezellige smalle straatjes kan slenteren. Het Paasweekend en op 15 augustus is er een internationale gereneerde antiekmarkt.
Op de terugweg naar huis volg je nu de wegwijzers richting Pont-Saint-Esprit. Na het dorpje Laval en een 5tal km verder neem je de afslag links naar het schilderachtige dorpje Aiguèze. Parkeren net buiten het dorp op de parking en dan rondwandelen in het middeleeuws gerestaureerd dorpje. Je hebt er een prachtig uitzicht op de Ardèche en het dorpje Saint-Martin-d'Ardeche rechts op de andere oever. .
Vervolgens de weg verderzetten richting Pont-Saint-Esprit. Rechts kom je nog een groot 'adventurepark' tegen met o.m. klimparcours in de bomen. . Iets verder neem je de afslag rechts richting Saint-Julien-de-Peyrolas en zo richting eindbestemming Salazac.

5. Markt in Pont-Saint-Esprit op zaterdag
De moeite waard om deze lokale markt te bezoeken gelegen in het centrum onder de platanen. Vele lokale produkten en ingredienten kan je er kopen om heerlijke zuiderse recepten te maken. Gezellige cafeetjes en restaurantjes vind je er om even uit te rusten.

6. Gezellige restaurantjes in de buurt
Restaurantjes zijn er in overvloed, de meeste ook met enkele menu's om de zovele toeriesten een lekkere maaltijd aan te bieden . Maar je kan ook opteren om in de lokale guinguettes te gaan eten. Guinguettes zijn gezellige restaurantjes 'en pleine air' waar vooral de lokale bevolking in de zomermaanden elkaar ontmoeten 's avonds voor een aperitiefje en daarna gezellig eten aan democratische prijzen. Guinguettes zijn gelegen nabij een rivier. Onze voorkeur gaat uit naar 'La Piboulette'. Deze vind je als je de weg neemt in Saint-Paulet-de-Caisson (via Saint-Julien-de-Peyrolas neem je de weg rechts aan de openbare wasbakken net voor het dorp en zo kom je in Saint-Paulet-de-Caisson) naar de cave cooperative en dan verder blijft rijden (je ziet een bescheiden wegwijzer staan naar la piboulette) , de grotere baan oversteken en een klein kronkelend wegje blijft volgen door de velden gedurende 2 km. Dan zie je links onder de bomen de parking en daarachter het restaurantje met menu's aan democratische prijzen. Er is ook een speeltuin. Best reserveren om zeker te zijn dat je plaats hebt (la piboulette +33 4 66 39 25 26).

7. Wandelingen
Er zijn oneindig veel wandelingen in de ongerepte natuur . Eén daarvan is dewandeling naar het getestaureerde klooster ''Chartreuse de Valbonne'. Dit middeleeuws klooster met de typische bourgondische dakpannen is voor zovele wandelaars het einddoel van een prachtige wandeling door de natuur. Deze wandeling start en eindigt in ons dorpje Salazac

8. Uitstappen op iets verdere afstand
Richting Nîmes:Tavel (gekend voor de rosé wijnen), Saint-Quentin de potterie (dorp met pottenbakkers), mstadje Uzes, Pont du Gard (romeinse aquaduct en viaduct),... .
Richting Avignon: Laudun (lekkere kwalitatieve wijnen), Avignon (de moeite waard voor een ganse daguitstap met o.m. palais des papes, pont d'Avignon om op te dansen, in juli artistiek festival,...) . Camargues: Na een uur rijden richting Nîmes kom je in de Camargues aan de middellandse zee met de flamingos, wilde paarden, rijstvelden, stadjes zoals Aigues Mortes, Le Grau du Roi, Les Saintes Maries de la mer,... maar ook Nîmes is de moeite waard om te bezoeken

En er is nog zoveel meer te ontdekken... dus de moeite waard om nog eens terug te komen!

13/06/2022

Vital Decosterstraat 74
Saint-Julien-de-Peyrolas

Site Web

Soyez le premier à savoir et laissez-nous vous envoyer un courriel lorsque Vakantierust Salazac publie des nouvelles et des promotions. Votre adresse e-mail ne sera pas utilisée à d'autres fins, et vous pouvez vous désabonner à tout moment.