شرکت حمل و نقل بین المللی شیب

  • Home
  • Iran
  • Tehran
  • شرکت حمل و نقل بین المللی شیب

شرکت حمل و نقل بین المللی شیب What matters more than proven results?

International and domestic logistics, private railroad, shipowner, chartering, air logistics, customs clearance, packing, contract, projects logistics, freight management, container transport, trucking, shipbrokers, forwarding agents, air international forwarding, heavy lifts operators, fairs,events and exhibitions logistics

لجستیک (حمل ونقل) داخلی و بین الملل ˛ شرکت ر اه آهنی خصوصی˛ کشتیرانی˛ ا

جاره کشتی ˛ حمل ونقل هوایی ˛ ترخیص گمرکی ˛ بسته بندی ˛ پیمانکاری عمومی پروژه ها ˛ بارفرابری ˛ حمل ونقل کانتینری ˛ حمل ونقل جاده ای ˛ حمل ونقل سنگین و نیمه سنگین ˛ امورلجستیک نمایشگاه ها و رخدادهای مهم ورزشی و هنری

18/04/2020

چرا آنچه به عنوان حمل‌ونقل بین‌وجهی می‌شناسیم در محیط کسب‌وکار ایران جایی ندارد؟
منزوی و تک‌رو
یکسان فرض کردن حمل‌ونقل بین‌وجهی، چندوجهی و ترکیبی اشتباهی رایج است. همایون اسدی، کارشناس و مدرس لجستیک و حمل‌ونقل بین‌المللی در گفت‌وگوی حاضر ضمن بازگو کردن تفاوت آنها، امکان پیاده‌سازی حمل‌ونقل چندوجهی در کشور را ارزیابی کرده و نکات مطرح شده در این خصوص از سوی مسئولان و مدیران مربوطه در نشست‌های مختلف را به نقد می‌کشد. به اعتقاد او حمل‌ونقل بین‌وجهی به عنوان سرآمد و عصاره پیشرفت فن‌آوری در عرصه حمل‌ونقل، پیچیده‌ترین شکل حمل‌ونقل است که در حال حاضر در فضای کسب‌وکار ایران جایی ندارد؛ چراکه روابطی از جنس برد- برد بین سازمان بنادر و پورت‌اپراتورها، بین ترمینال‌دار با صاحبان کشتی، بین سازمان راهداری و کامیون‌داران، بین راه‌آهن و شرکت‌های ریلی و بین سایر نهادهای دولتی مستقر در مرزها مثل گمرک، نیروی انتظامی، گذرنامه، اداره بهداشت، قرنطینه، استاندارد... وجود ندارد.

ترابران: لطفا ابتدا تفاوت‌های حمل‌ونقل ترکیبی، چندوجهی و بین وجهی را توضیح دهید؟
حمل‌ونقل ترکیبی به حمل‌ونقلی گفته می‌شود که در آن از دو یا بیش از دو مد حمل‌ونقل استفاده شود. در این نوع از حمل‌ونقل لزوما از کانتینر استفاده نمی‌شود؛ یعنی می‌توان بار را به صورت بسته‌شمار از طریق کشتی به یک بندر حمل و سپس بدون استفاده از کانتینر، آن بار را حمل و به مقصد نهایی رساند. در حال حاضر این نوع از حمل‌ونقل در ایران وجود دارد.
اما حمل‌ونقل چندوجهی گونه‌ها و اشکال مختلفی دارد. حمل‌ونقل کانتینری، شکلی است که بیش از همه رایج‌ بوده و در دنیا حمل‌ونقل چندوجهی بیشتر با این نام شناخته می‌شود. اشکال دیگر حمل‌ونقل چندوجهی شبکه‌هایی است در اروپا که به آنها شبکه پالت (Pallet Network) گفته می‌شود. در واقع به جای اینکه محمولات با کانتینر از یک نقطه به نقطه دیگری حمل شوند یعنی کانتینر از وسیله جاده‌ای به وسیله ریلی منتقل شده و ادامه مسیر بدهد، این پالت است که جابجا می‌شود. برای مثال در صنعت خودروسازی سبدهایی وجود دارند که در آنها قطعات منفصله خودرو قرار می‌گیرند و این سبدها از کارخانه قطعه‌ساز به کارخانه‌ خودروساز حمل می‌شود تا در آنجا مونتاژ ‌شوند. در این حالت خود آن سبد یک وسیله چندوجهی محسوب می‌شود؛ اما به طور کلی رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شکل حمل‌ونقل چندوجهی، کانتینر است.
در حمل‌ونقل بین‌وجهی نیز برای جابجایی کالا از کانتینر استفاده می‌شود، اما تفاوت حمل‌ونقل چندوجهی با بین‌وجهی در مسئولیت متصدی حمل آن است، به‌گونه‌ای که در حمل‌ونقل بین‌وجهی یک متصدی حمل واحد از مبدا تا مقصد مسئولیت حمل را بر عهده می‌گیرد و تنها یک بارنامه سرتاسری صادر می‌شود. این مبدا می‌تواند نقطه‌ای در داخل یک کشور بوده و مقصد هم نقطه‌ای در کشور دیگر باشد. برای مثال اگر قرار باشد محموله‌ای از یکی از نقاط داخلی چین حمل شود و مقصد نهایی آن شهر تاشکند در ازبکستان باشد؛ یک متصدی حمل چینی (MTO) یک بارنامه برای حمل کالا از نقطه داخل چین تا تاشکند صادر می‌کند؛ در این حالت که رهبری عملیات حمل بر عهده یک شرکت است، یکپارچگی حمل بیشتر می‌شود، صرفه‌جویی در زمان و هزینه افزایش می‌یابد و حمل بار با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. ولی در حمل‌ونقل چندوجهی ممکن است یک متصدی حمل چینی، پیش‌حمل را در چین بر عهده بگیرد و با یک خط کشتیرانی برای استفاده از خدمات دریایی آن قرارداد ببندد تا بار را به بندر شهید رجایی بیاورد. سپس بدون آنکه متصدی حمل چینی بارنامه سرتاسری صادر کرده باشد، متصدی حمل ایرانی طبق گفتگو و توافقی که با متصدی چینی دارد، ادامه حمل را تا مقصد بر عهده بگیرد؛ در این مثال، در واقع سه مدیر برای شبکه حمل وجود دارد. اولی طرف چینی، دومی خط کشتیرانی و سومی متصدی ایرانی که قطعا با هم هماهنگ هستند، ولی درجه هماهنگی آنها در سطحی نیست که یک مدیر واحد بتواند رهبری نظام حمل را از مبدا تا مقصد بر عهده بگیرد. به این شیوه حمل‌ونقل، حمل‌ونقل چندوجهی گفته می‌شود.
ترابران: یعنی می‌توان گفت کامل‌ترین و بهینه‌ترین شیوه، حمل‌ونقل بین‌وجهی است...
بله؛ اما باید توجه داشت که حمل‌ونقل بین‌وجهی زمانی کاربرد دارد که کشور در دهکده جهانی تجارت یکپارچه‌شده باشد. در کشوری مانند ایران که یک کشور منزوی است و با شبکه تجارت جهانی ادغام نشده است، خودبه‌خود شرکت‌های کشتیرانی مانند مرسک و MSC در ایران تشکیلاتی نخواهند داشت و به دلیل قوانین ناهمگن ایران با قوانین اقتصاد جهانی، تمایلی هم به ایجاد این تشکیلات برای بر عهده گرفتن ادامه حمل را ندارند؛ بنابراین در حال حاضر آنچه به عنوان حمل‌ونقل بین‌وجهی می‌شناسیم در محیط کسب‌وکار ایران جایی ندارد.
ترابران: آیا مسائل زیرساختی نیز از دلایل عدم امکان اجرای حمل‌ونقل بین‌وجهی در ایران محسوب می‌شود؟
مسائل زیرساختی نیز یکی از این دلایل است؛ اما مانع اصلی، مقررات موجود در زمینه استقرار یک کسب‌وکار خارجی برای اجرای حمل‌ونقل بین‌وجهی است. برای مثال بسیاری از خطوط کشتیرانی خارجی، خطوط ریلی مربوط به خود را در هندوستان دارند؛ نه اینکه در آن کشور راه‌آهن ایجاد کنند، بلکه به این شکل که راه‌آهن هند به آنها اجازه تاسیس شرکت‌های راه‌آهن خصوصی را داده است. چون بسیاری از پس‌حمل‌ها یا زنجیره نهایی حمل توسط راه‌آهن انجام می‌شود، اما متاسفانه در ایران سازگاری مقرراتی و امنیت کسب‌وکار برای شرکت‌های خارجی در تاسیس شرکت خصوصی ریلی وجود ندارد تا خود آن شرکت حمل کانتینری را از مبدا تا مقصد نهایی بر عهده بگیرد و بتواند بارنامه بین وجهی صادر کند.
ترابران: برگردیم به حمل‌ونقل چندوجهی که موضوع مورد بحث ما است، اساسا چالش‌های پیاده‌سازی حمل‌ونقل چندوجهی در ایران چیست؟
مسائل زیرساختی در زمینه اجرای حمل‌ونقل چندوجهی در ایران وجود دارد اما عمده نیستند. بیشتر مشکلات در این زمینه به مشکلات نهادی و مقرراتی مربوط می‌شود. مشکلات نهادی ناشی از سیاستگذاری و نقش دولت در ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی است و مشکلات مقرراتی باعث می‌شوند که عملا شرکت‌ها نتوانند و یا نخواهند رشد کنند. برای مثال در نشستی که اخیرا در راه‌آهن در زمینه حمل‌ونقل چندوجهی برگزار شد، بعضی آقایان معتقد بودند که وجود شرکت‌های لجستیک شخص ثالث (3pl) در ایران خیلی مفید خواهد بود. بله درست است، شرکت‌های لجستیک شخص ثالث شرکت‌هایی هستند که عملا از نظر مالی و عملیاتی قدرت آن را دارند که حمل‌ونقل چندوجهی و بین‌وجهی را راه‌اندازی کنند؛ اما سوال اصلی این است که چرا چنین شرکت‌هایی در ایران به وجود نیامده‌اند.
اگر از همین دوستان دلیل آن را بپرسیم حتما خواهند گفت، به دلیل اینکه آیین‌نامه‌ای در این خصوص نداریم‌. در صورتی که اگر هم قرار باشد آیین‌نامه‌ای برای ایجاد شرکت‌های 3pl تدوین شود، فورا بین وزارت راه و وزارت صمت دعوا و اختلافی رخ خواهد داد؛ زیرا دیدگاه این دو نهاد در تدوین آیین‌نامه متفاوت خواهد بود. دولتمردان ما تصور می‌کنند همه چیز با قانون و آیین‌نامه درست می‌شود. در صورتی که در پدیده‌های اقتصادی ابتدا این کارآفرینان هستند که محیط اقتصادی را مناسب تشخیص داده و شرکت‌هایی مانند شرکت لجستیک شخص ثالث را به عنوان کسب‌وکار ایجاد می‌کنند، سپس دولت از روی نمونه‌ کسب‌وکارهای ایجاد شده، می‌تواند آیین‌نامه‌ها را تدوین کند.
برای مثال در دنیا مدلی به نام مدل شرکت اوبر مربوط به تاکسی‌های خصوصی وجود دارد. این شرکت ابتدا شرکتی بسیار بزرگ را در آمریکا و سپس در کشورهای اروپایی تاسیس کرد. در حال حاضر هم شرکت های اسنپ و تپسی از روی مدل اوبر در ایران تاسیس شده‌اند. سوال اینجاست که آیا دولت برای ایجاد شرکت‌های اسنپ و تپسی، آیین‌نامه‌ای تدوین کرد. خیر، این شرکت‌ها اول فضا را برای فعالیت مناسب دیدند و سپس دولت تصمیم گرفت تا آیین و مقررات مربوط به کسب‌وکار آنها را ایجاد کند.
کسانی که می‌گویند ایجاد شرکت‌های 3pl مفید خواهد بود، ابتدا باید ببینند که این شرکت‌ها از بطن چه شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند. این شرکت می‌تواند ابتدا به ساکن یک شرکت کشتیرانی، حمل‌ونقل داخلی، حمل‌ونقل ریلی یا انبارداری باشد. برای مثال در کویت یک شرکت انبارهای عمومی وجود داشت که در حال حاضر تبدیل به غول لجستیک شخص ثالث جهانی شده است. در ایران هم شرکت انبارهای عمومی داریم که یک شرکت دولتی است و به شیوه دولتی اداره می‌شود. سال‌های سال است که کار می‌کند و روی ثروت بسیار وسیعی از زمین‌هایی به شرکت انبارهای عمومی اعطا شده تا در آنجا انبار بسازند نشسته است. تصویب کرده‌اند هر جایی که گمرک وجود دارد، این شرکت هم حضور داشته باشد. به طوری که اکثر اماکن گمرکی در اختیار این شرکت است. پس چرا شرکت انبارهای عمومی به شرکت لجستیک شخص ثالث بزرگ تبدیل نشد. در صورتی که تمام دارایی‌ها و امکانات فیزیکی مربوطه را دارا بود. تنها دلیلش بی‌سیاستی دولت و قوانین و مقررات مزاحم داخلی است. دولت با قوانین و مقررات ناهمساز نه تنها انجام فعالیت‌های اقتصادی را تسهیل نمی‌کند بلکه مانع ایجاد شرکت‌هایی همانند شرکت لجستیک طرف سوم شده است.
بخش خصوصی و دولتی ما نیز در چنبره و لابلای مقررات ناهمساز دولتی گیر کرده است. اگر بخش خصوصی بخواهد یک شرکت لجستیک شخص ثالث ایجاد کند، باید از هر کدام از سازمان‌های مربوطه مجوزهای جداگانه بگیرد. در حال حاضر نیز معاونت حمل‌ونقل وزارت راه در حال تدوین آیین‌نامه مراکز لجستیکی است و می‌گوید هر کس قصد ایجاد مرکز لجستیکی دارد باید از ما یا نهادهای دولتی دیگر مجوز بگیرد؛ اما نکته اینجاست که این سازمان در تدوین این آیین‌نامه به مشکل برخورد؛ زیرا سازمان‌های مختلف از جمله راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان بنادر، هواپیمایی کشوری و غیره که در هر کدام بحث لجستیک را به شکل متفاوتی دخالت دارند داعیه شخصی خود را دارند. این عدم یکپارچگی و دیوان‌سالاری‌ یکی از بزرگترین موانع توسعه کسب‌وکار در ایران نه فقط در حوزه حمل‌ونقل بلکه در اکثر حوزه‌ها است.
ترابران: به طور کلی نقش شرکت‌های 3pl در حمل‌ونقل چندوجهی چیست؟
شرکت‌های لجستیک شخص ثالث از ترکیب چندین فعالیت از جمله حمل‌ونقل، تکنیک‌های مهندسی صنایع، سفارشات، خرید و فروش، انبارداری، مدیریت موجودی کالا به همراه فن‌آوری اطلاعات به وجود می‌آیند. این شرکت‌ها در دل خود به تولیدکننده‌ و توزیع‌کننده‌ و خرده‌فروشان بزرگ مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای خدماتی را ارائه می‌دهند که اگر قرار بود خودشان ارائه این خدمات را برعهده بگیرند، هزینه تمام‌شده بالاتری برای آنها به همراه داشت.
ترابران: وضعیت اتصال ریل‌ها به بنادر به عنوان یکی از زیرساخت‌های اجرای حمل‌ونقل چندوجهی چگونه است؟
ریل‌ها به بنادر متصل هستند اما نه همه بنادر؛ مثلا بندر بوشهر و بندر چابهار به راه‌آهن متصل نیست و در بنادری مانند بندر امام خمینی یا بندرعباس هم ریل به طور کامل به تمام پایانه‌ها و تمام اسکله‌ها متصل نشده است. در واقع بنادر ایران زیربنای ریلی ندارند. در حال حاضر اگر کارخانه بزرگی بخواهد محمولات خود را به جای جاده با ریل حمل کند، به مشکل برمی‌خورد؛ زیرا اکثر پایانه‌ها و پایانه‌های بنادر به ریل متصل نیستند.
دولت از چند کارخانه کامیون‌ساز بی‌جان به‌شدت دفاع می‌کند ولی از واگن‌سازها که دچار بحران مالی بسیار شدید هستند حمایت نمی‌کند. جالب است که حتی در زمینه کامیون‌ها هم رقمی که بابت سوخت از کامیوندار ترک گرفته می‌شود کمتر از کامیوندار ایرانی است؛ یعنی کامیوندار ترک هم نسبت به کامیوندار ایرانی ارجحیت دارد؛ زیرا در مذاکرات دوجانبه‌ای که با ترکیه داشته‌اند، نتوانستند به رقم خوبی برسند و عملا کامیوندار ایرانی که بهره‌روی کمی دارد، امکان رقابت با کامیوندار ترک که به‌شدت از طرف دولتش حمایت می‌شود را ندارد.
در حال حاضر دولت در حمل‌ونقل جاده‌ای عرضه مازاد دارد. در دولت آقای خاتمی، آقای مهندس خرم وزیر راه و ترابری پژوهشی به نام طرح جامع حمل‌ونقل را با همکاری یک شرکت پژوهشی فرانسوی و شرکت مترا در حوزه حمل‌ونقل انجام دادند. یکی از یافته‌های پژوهش مذکور این بود که ظرفیت ناوگان جاده‌ای دو برابر نیاز کشور است. جالب است که در همین نشست اخیر حمل‌ونقل چندوجهی در راه‌آهن، نماینده سازمان راهداری می‌گوید در 10 سال گذشته حجم بار در داخل کشور 41 درصد و ظرفیت ناوگان 102 درصد رشد داشته است. آنها این اطلاعات را از 15 سال قبل داشتند و می‌دانستند که عرضه کامیون زیاد است، با این حال جلوی عرضه مازاد را نگرفتند. حتی اگر اختیار این کار را نداشتند (که من فکر نمی‌کنم اینطور باشد) می‌توانستند با جراید مصاحبه کنند و جلوی این عرضه اضافی را بگیرند؛ اما سکوت کردند و با این سکوت باعث شدند تا مدام بر عرضه‌ای که بهره‌وری نازلی هم دارند افزوده شده و در نهایت منجر به اعتصابات اخیر شود.
یکی از بحث‌های دیگری هم که در آن نشست مطرح شد این بود که بخش ریل و جاده مکمل یکدیگر هستند. بله در کشورهای دیگر ممکن است اینطور باشد، اما در ایران ریل و جاده رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. برای مثال پایانه‌ بسیار بزرگی در اسلامشهر به نام آپرین وجود دارد که شامل چندین هکتار زمین است. این پایانه ازجمله با هدف آشتی دادن بین ریل و جاده ایجاد شده است؛ اما سال‌هاست که چندین هکتار زمین بکر را تحویل گرفته‌اند ولی هیچ تغییری در این زمین بکر ایجاد نکرده‌اند. البته در حال حاضر با یک شرکت برای ایجاد بندر خشک در آنجا قرارداد بسته‌ شده است؛ اما راه‌آهن طی این سال‌ها کاری در آنجا انجام نداده است؛ بنابراین بین ریل و جاده حتی پیوندی هم وجود ندارد؛ چه رسد به اینکه مکمل یکدیگر باشند. دولت هم زیربنای فیزیکی آن را که هزینه بسیار پایینی هم دارد، ایجاد نکرده است.
ترابران: شما در کتاب خود اشاره کرده‌اید که در حمل‌ونقل چندوجهی به تعداد بنادر کمتر اما بزرگ‌تر احتیاج است، آیا بنادر ما قابلیت یکپارچه شدن را دارند؟
بنادر ما قابلیت بالقوه یکپارچه‌شدن را دارند؛ اما تمام بنادر ایران در نسل دوم به سر می‌برند و هنوز به نسل سوم نرسیده‌اند؛ زیرا لازمه فکری نسل سوم، کنار گذاشتن خودخواهی است. متاسفانه بخش خصوصی هم همان افکار دولتی‌ها را دارد. برای مثال ترمینال‌دار بخش خصوصی و خود سیستم های نهادی مستقر در بندرعباس باید دلشان به حال کامیوندار بسوزد تا کامیونش به مدت طولانی در بندر نماند. یکی از دوستان هم در آن نشست به این موضوع مهم اشاره کردند که در حال حاضر زمان ماندگاری واگن و کامیون‌ها در بنادر بسیار زیاد است.
به نظر من دلیل آن خودخواهی و اهمیت نداشتن این موضوع برای اهالی بندر است. ترمینال‌دار به فکر بهره‌وری کامیوندار که حلقه دیگری از این زنجیره کلی است، نیست. نباید زمان هیچ‌یک از اجزای زنجیره حمل‌ونقل تلف شود. باید به آن رشد فکری در توسعه‌یافتگی برسیم که از منافع همه اجزا در این زنجیره از جمله ترمینال بندری، گمرک، ژاندارمری، هنگ مرزی، نیروی انتظامی و اداره استاندارد بصورتی مشترک صیانت شود. حتی صنعتی که در داخل بندر محیط‌زیست را آلوده می‌کند باید به فکر زندگی مردمان ساکن شهرکناری باشد. وقتی به این نوع افکار مهربانانه و یکپارچه برسیم تازه از نظر فکری وارد تفکر بنادر نسل سوم می‌‌شویم. ما به دلیل تفکرات منزوی و عملکرد منفرد و تک‌روی تمام اجزا در بنادرمان در نسل دوم درجا زده ایم. تازه ما دربنادرمان مرکز لجستیکی نداریم.
ترابران: آیا در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) به عنوان یکی دیگر از پارامترهای اجرای حمل‌ونقل چندوجهی زیرساخت کافی در کشور وجود دارد؟
من در کتاب مراکز لجستیکی در بندر و خشکی اشاره‌ای به این قضیه کرده‌ام که کشورهایی که خواست و اراده توسعه را داشتند، نظام‌های ICT که هر وزارتخانه‌ ازجمله وزارت تجارت، وزارت ترابری (که در ایران این وزارتخانه وجود ندارد) و گمرک به صورت جداگانه داشتند، با هم ادغام و یکپارچه کردند تا تمام کاربران مربوطه از جمله استاد دانشگاه، متصدی حمل جاده‌ای، کارخانه‌دار، گمرک، نهادهای نظارتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و غیره به ICT یکپارچه دسترسی داشته باشد. البته این کشورها هم ابتدا نظام‌های ICT مجزا داشتند؛ اما خیلی زود نگاه جزیره‌ای که وزرتخانه‌های ما الان دچار آن هستند کنار گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که باید این نظام‌های جداگانه را در هم ادغام کرده و اطلاعاتشان را با یکدیگر مبادله کنند. این کار باعث افزایش بهره‌وری در کل زنجیره می‌شود.
نتیجه کنار گذاشتن غرور و نخوت فردی و ملی را می‌توان در ایجاد اتحادیه آسه‌آن به عینه مشاهده کرد. وقتی 10 کشور عضو این اتحادیه خواستند تا از نظر اقتصادی ادغام شوند. در گروهشان، هم کشور توسعه‌یافته، هم کشور درحال‌توسعه و هم کشور خیلی فقیر حضور داشت؛ اما نتیجه ادغام آنها در این اتحادیه آن بود که ظرف 10 تا 15 سال به دلیل توسعه تجارت بین‌منطقه‌ای‌، تولید ناخالص داخلی این کشورها حدود 5/7 برابر افزایش پیدا کرد؛ زیرا تمام این کشورها یک دیدگاه و عزم ملی داشتند و آن این بود که تعرفه‌های گمرکی را کاهش داده و کالاهایی که مزیت رقابتی ندارند را وارد و کالاهایی که در آنها مزیت رقابتی وجود دارد را صادر کنند تا تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهند؛ این در حالی است که ما هنوز چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بسیار خودخواهانه و با توام با غرور عمل می‌کنیم.
ترابران: در خصوص آموزش نیروی انسانی لجستیکی و نیروی کار ماهر در چه شرایطی قرار داریم؟
با وجود کمبود آموزش، می‌توان گفت مشکلات زیادی در خصوص آموزش پرسنل حمل‌ونقل چندوجهی در ایران نداریم؛ زیرا سطح بنادر ایران از نظر دارایی‌های فیزیکی تنها کمی پایین‌تر از سطح امکانات و تسهیلات بندر جبل علی دوبی است. در بنادر اپراتورهای ماهری از نظر عملکرد و دانش فنی و حرفه‌ای که بتوانند به خوبی با ماشین‌آلات کار کنند، وجود دارد؛ ضمن اینکه با دوره‌هایی که مرکز آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی و مرکز آموزش انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی ایران برگزار می‌کند نیاز مربوطه در این خصوص رفع می‌شود. البته باید این آموزش‌ها را گسترش داد و به‌روز کرد.
ترابران: به نظر شما در اجرای حمل‌ونقل چندوجهی، مقاومتی در نزد جاده نسبت به ریل وجود دارد؟
بنیان اصلی حمل‌ونقل را تجارت تشکیل می‌دهد؛ زیرا ابتدا باید تولید و تجارت بسیار قوی باشد تا حمل‌ونقل رشد کند. اگر زمینه‌های کافی برای تولید و تجارت نداشته باشیم، حمل‌ونقل را نیز خواهیم باخت. در این شرایط امکان افزایش بهره‌وری هم وجود نخواهد داشت. برای مثال در حال حاضر در بسیاری از مبادی بار در کشور، کارخانه‌هایی وجود دارند که بارشان برای حمل حاضر است، ولی کامیونی برای حمل آن وجود ندارد؛ یعنی دولت نتوانسته برای نقاطی که تقاضا برای کامیون بسیار زیاد است، کامیون کافی اختصاص دهد که این مساله به نوبه خود باعث افزایش کرایه‌ در آن مسیرها خواهد شد. رفع کاستی‌های اینچنینی نیز نیاز به همان بستر ICT و مراقبت در کل پهنه ایران و یکپارچگی بین ایران و کشورهای اطرافش دارد.
برای مثال ایران عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) است؛ اما این پیمان فقط در حال حاضر چیزی جز یک پیمان کاغذی نیست. اولین قدم در یک پیمان اقتصادی این است که تعرفه‌های گمرکی بین کشورهای عضو آن پیمان کاهش یابد تا تجارت رونق بیشتری بگیرد. 290 هزار کامیون فعال در کشور وجود دارد اما نمی‌توانیم از این ثروت به خوبی استفاده کنیم. به نظر من اصلا مقاومتی در نزد جاده نسبت به ریل وجود ندارد؛ زیرا ریل اصلا سهمی در بازار ندارد که مقاومتی هم نسبت به آن وجود داشته باشد. آماری که وزارت راه درباره سهم ریل ارائه کرده، 10 درصد عنوان شده است اما من به این آمارهای دولتی اعتمادی ندارم.
ترابران: به نظر شما گمرک در تسهیل پیاده‌سازی حمل‌ونقل چندوجهی چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟
قبول دارم که ناکارایی‌هایی در گمرک وجود دارد؛ اما به دلیل آنکه گمرک مجری قوانین مختلف دولتی است که مربوط به خود این نهاد نیست (از جمله قانون استاندارد، کنترل‌های ارزی، مالیات بر ارزش‌افزوده، قانون قاچاق کالا و غیره). پس منصفانه نیست که تمام مشکلات به گردن این نهاد انداخته شود؛ زیرا بسیاری از تاخیرهای گمرک به دلیل اجرای قوانین نهادهای دیگر است. در این زمینه سیستم پنجره واحد تجارت مرزی، ساختار بسیار مناسبی است اما به دلیل عدم ادغام کامل وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، برخی باگ‌های نرم‌افزاری در آن وجود دارد.
به طور کلی گمرک می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیاده‌سازی موفق حمل‌ونقل چندوجهی داشته باشد، اما در صورتی که این نهاد قابلیت پیش‌بینی داشته باشد؛ یعنی اگر کالایی وارد ایران می‌شود، صاحب کالا، قابلیت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مبنی بر اینکه کالایش قرار است از کدام گمرک و طی چه مدتی وارد شود را داشته باشد. در حال حاضر صرف‌نظر از توقف‌های موجود، به دلیل مسائل حمل‌ونقل، مدت زمان انجام فرآیند گمرکی قابل پیش‌بینی نیست و این عدم شفافیت و عدم قطعیت‌ها در فرآیندهای اداری یکی از بزرگترین مشکلات زنجیره‌های تامین است که در نهایت منجر به افزایش هزینه تمام‌شده کالا می‌‌شود؛ اما باز هم بسیاری از این تاخیرها و عدم قطعیت‌ها به گردن مقررات دیگری است که گمرک آنها را اجرا می‌کند.
ترابران: لطفا در پایان، امکان اجرای حمل‌ونقل چندوجهی در ایران را جمع‌بندی کنید؟
در ایران زیرساخت اجرای حمل‌ونقل چندوجهی وجود دارد، اما کافی نیست. برای مثال ترمینال‌هایی برای پیوند بین جاده و ریل وجود ندارد، اگر هم وجود داشته باشد، بخش خصوصی آن را ایجاد کرده که آنها هم بسیار کوچک و ناتوان هستند. من اعتقاد دارم که دولتمردان ما ناآگاهانه سنگ حمل‌ونقل چندوجهی را به سینه می‌زنند و فقط می‌گویند که چرا حمل‌ونقل چندوجهی نداریم و بهتر است که داشته باشیم. به نظر من نگاه این افراد به این قضیه علمی و عملی نیست. چرا که حمل‌ونقل چندوجهی پروسه مدرن‌تری از حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است؛ بنابراین ابتدا باید مسائل مربوط به جاده و ریل را حل کرد و بعد سراغ حمل‌ونقل چندوجهی رفت. در ایران بهره‌وری بسیار پایینی در بخش حمل‌ونقل وجود دارد، به‌گونه‌ای که ورشکستگی عملی برای صاحبان همه نوع وسیله حمل وجود دارد.
زمانی که در درون اجزاء متشکله حمل‌ونقل چندوجهی مشکل وجود دارد، نمی‌توان به سراغ اجرای آن رفت؛ زیرا زاویه نگاه وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی نسبت به حمل‌ونقل چندوجهی با یکدیگر کاملا متفاوت است. به‌گونه‌ای که یک طرف نگاه تقاضا و طرف دیگر نگاه عرضه دارد. این سازمان‌ها به دلیل داشتن افکار جزیره‌ای، در برخورد با یک موضوع واحد با یکدیگر کش‌وقوس دارند؛ بنابراین وقتی که نهادهای بزرگ دولتی از نظر فکری و عملی با یکدیگر متحد نیستند و همدیگر را قبول ندارند، چگونه می‌توان حمل و چندوجهی ایجاد کرد.

New opportunities open to 3PLs in Iranian market   Iranian foreign trade almost balanced in previous Iranian calendar(20...
03/04/2016

New opportunities open to 3PLs in Iranian market

Iranian foreign trade almost balanced in previous Iranian calendar(2013-14), marked a 0.5% growth within mid year(February to September 2015) but the exports figure of 49744 million dollars did not match that of imports of 52477 billion dollars. Exports shrank by 14.5% compared to corresponding period of the last year. Iran trade partners, were limited to a handful of five to six origin and destinations as a result of Iranian economy boycott. All independent observers unanimously are of opinion that flourishing of trade and exports shall take place hand in hand. The ever unique principle is the freedom of trade whereby our trading partners spectrum to multiply and diversify.

Many economic experts believe that coincidence of sanctions lifting with crude oil slump shall be deemed by Iranian private sector as a golden opportunity. First of all the lifting of sanctions shall improve the transaction cost. The first deputy president said recently that omitting of middlemen and middle countries from the Iranian trade network shall lessen some 15% of Iranian foreign trade cost. Some other independent observers put this figure as high as 30%.

Among the sectors where a manifest growth is expected are tourism, hotels, and transportation. Out of whole Transportation economy, some 95% is road domestic transport. The network of freeways, highways, and ordinary roads are relatively in a good state and up to date. In addition the road transport has almost no sizeable operator. It’s private as it was from long time ago, and consists of multitude of very small, most of the times single entrepreneur-owner model. Naturally this small scale model cannot produce least productivity and efficiency. 387000 trucks of which 96% single owner are trading among 4200 pseudo domestic transportation companies who have no control on these self-employed fleet, reduced to the sole function of issuing way bills and touching a commission. The average mileage is quite low and around 50,000 Km a year, as there is no hub and spoke system, nor any logistics centres or didtriparks, hence the mathematical model on which the productivity of truck is being laid upon is an old fashioned one resulting in a lose-lose-lose relation for all stakeholders( cargo-owner-truck-owner-economy and the state representing it). The government in fear of road transport strikes, protects the sector by granting a large energy subsidy out of its empty pockets as one liter of gasoil stands close to seven cents a dollar. Gas-oil is cheaper than drinking water!. The rail industry has been privatized since ten years comprising of twenty private or public-fund freight transport companies. These companies had a great challenge so far but those who survived the tough years, learned the fleet management and customer service lessons. On the demand side, the wider industry and trade is quite unsatisfied with the output of such widely dispersed and uncoordinated road transport industry. The country has yet to enter the logistics and supply chain management phase. Industry and big retailers alike are keeping large inventories before and after the production in own vast stores. The location of warehouses and the industries have not been intelligently calculated before establishment, taking account from logistics elements elasticity, leading to higher costs or in worst cases forced reduced production under full capacity. Recalling that during current fiscal year only oil and gas, food and beverage and pharmaceutical industries had not entered the recession phase, even these industries prove to have much trouble in keeping competitiveness in particular facing neighboring countries and in particular Turkey. Some analysts put the average wastage in logistics costs of the wide industry at some 15% and this figure proves the gap that could be filled out by 3PL industry. The private sector has slowly but gradually formed large institutions. For instance, one entrepreneur who started the business in detergents industry has then diversified into food and in retail industry. This entrepreneur spends some $ 430 million a year in logistics. Another private entrepreneur in food industry has a per annum logistics expenditure of $ 290 million.

In brief, although all major macro-economic sphere needs more institutional, regulative and good governance reforms but the logistics and transportation, not only rarely intervened or manipulated by the state bureaucrats but over and above forcibly and widely protected by the state though low gas-oil prices, presents formidable opportunities and presents a quite interesting arena open to 3PLs who could by modest investment, mobilization and exploiting the vast road sector capacities use its know-how and capitalize on this great untapped opportunity.

05/06/2014

هر ماه با چند مطلب جدید
از همکاران و دوستانی که تمایل به تبادل نظر و آموزش مطالب در صنعت حمل و نقل دارند دعوت می شود به لینک زیر مراجعه کنند و مار از نظرات و پیشنهادات خود مطلع سازند تا شاید بتوانیم گامی کوچک در این صنعت در کنار هم برداریم.
http://www.shibint.com/fa/portfolio_category/آموزشی/

07/05/2014

باقی مانده نظام بیمه ای ترانزیت در حال تلاشی است. امروز فقط در یک مرز ایران( پرویزخان) دو هزار دستگاه کامیون به خاطر عدم پذیرش بیمه نامه های ایران و تعاون از سوی گمرک معطل و سرگردان ماندند. سالها غفلت و سوء مدیریت شرکت های بیمه ، شرکتهای حمل ونقل بین المللی، انجمن هایشان و گمرک ایران موجب بزرگترین خسارت بیمه ای بیش از یک صد ملیارد تومانی شد که هنوز هم تعیین تکلیف نشده است. آنچه از نظام بیمه ای ترانزیت باقی مانده حکایت آن ماهی کوه پیکر است که پیرمرد قصه ارنست همینگوی، "مرد پیر و دریا" پس از تلاش زیاد دردریا صید کرد و آن را به کنار قایق خود بست ولی وقتی به کنار ساحل رسید، کوسه ها برای او چیزی جز اسکلت باقی نگذارده بودند. هر داشته هرچند کوچک که قدرش را ندانیم، دست آخر از دل و دیده رخت خواهد بست و آنچه میماند حسرت است. اما.... به سان پیام آن فیلم معروف" هنوز وقت باقی است ای دوست" همتی باید.....

پرسش: تحریم دریائی ایران راه به کجا میبرد؟این پرسشی کلیدی است که آینده تحریم دریائی ایران چه خواهد بود؟ درواقع پس ازتحری...
04/05/2014

پرسش: تحریم دریائی ایران راه به کجا میبرد؟

این پرسشی کلیدی است که آینده تحریم دریائی ایران چه خواهد بود؟ درواقع پس ازتحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دربنادراروپائی؛ و سپس تحریم بنادرایران و بالاخص بندرشهید رجائی توسط کشتیرانی های لاینرخارجی، وتحریم بیمه کشتی هائی که محصولات نفت و گاز و پتروشیمی به واز بنادرایران حمل می کردند توسط کلوبهای پی اند آی؛ عملا وضعیت حمل ونقل دریائی ایران وخیم شده بود، بطوری که صادرات محصولات پتروشیمی خصوصا فله مایع با مشکل حمل ونقل مواجه شد، و بسیاری ازکالاهای وارداتی و صادراتی ایران بالاجبارو با هزینه های گزافی از بندرجبل علی دوبی برای تخلیه و بارگیری مجدد روی کشتی های اقیانوس پیما استفاده کردند...
برای دنبال کردن ادامه مطالب به وبسایت شخصی ما : http://www.shibint.com/fa/portfolio-view/گفتگوی-شماره-1/
بروید و ما را با نظرات و پیشنهادات خود همراهی کنید..

04/05/2014

Issue: Where are we in Iran’s maritime boycott?

This is a key issue to anticipate what is going on in this regard. As a matter of fact the first step towards Iran’s maritime boycott was taken once EU imposed unilateral sanctions against Iran’s national flag carrier, IRISL by putting a ban on the right of berth of this shipping line alongside European ports. The next step was the boycott of Shahid Rajaee port, Iran’s major container port, by shipping lines, followed by P&I clubs refusing to cover any vessel, whether Iranian flag or other, carrying any oil, gas or petrochemical product of Iran. Consequently many of Iranian trade, be it export or import, had to take the way of Jebel Ali port at extraordinary financial burden to accede to ocean going vessels. ... READ MORE AND FOLLOW US ON OUR WEBPAGE: http://www.shibint.com/portfolio-view/news-no-1/

WE ARE WAITING FOR YOUR VIEW POINTS.

شرکت ریل‌کاران ورسکشرکت ریل‌کاران ورسک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۳۸۱ به ثبت رسید و پس از خرید ناوگان از سال ۱۳۸۴...
22/04/2014

شرکت ریل‌کاران ورسک

شرکت ریل‌کاران ورسک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۳۸۱ به ثبت رسید و پس از خرید ناوگان از سال ۱۳۸۴ عملیاتی شد. شرکت شیب دارای سهام مدیریتی در این شرکت بوده، رئیس هیات مدیره شیب هم‌زمان رئیس هیات مدیره ریل‌کاران نیز هست. این شرکت در حوزه لجستیک قراردادی فعال بوده، در بازارهای روغن نباتی، نفتی، کالاهای فله و گازمایع فعال می‌باشد. در فردای خصوصی‌سازی راه آهن ایران حدود بیست شرکت راه‌آهن خصوصی ایجاد شد که ریل‌کاران جزء چهار شرکتی است که صددرصد خصوصی هستند.

Rail Karan VererskVeresk railcars company private joint stock is incorporated in 2002, is among twenty railroads establi...
22/04/2014

Rail Karan Verersk
Veresk railcars company private joint stock is incorporated in 2002, is among twenty railroads established on the aftermath of Iranian railways privatization with its own rail fleet. We have a management stocks in this private railroad and Ship president is simultaneously serving as Veresk railcars president since 2005. This company is involved in contract logistics, mainly with vegetable oil and oil industry. Only four out of some twenty railroads are considered hundred percent private sectors.

Now you can see our new Website.Follow us on our new Website:www.shibint.com
22/04/2014

Now you can see our new Website.
Follow us on our new Website:
www.shibint.com

Now you can find us on google map.
30/03/2014

Now you can find us on google map.

28/03/2014

سلام، به آگاهی تمامی دوستان فیس بوکی میرساند که شرکت از ابتدای ماه آوریل دپارتمان جدیدی را برای زنجیره تامین قیر افتتاح می کند. در این دپارتمان ما توسط کارگزار بورس تحت قرارداد خود اقدام به خریداری کرده، بسته بندی، حمل، بیمه، تهیه اسناد بین المللی، نقل و انتقال وجوهات توسط صرافی مجاز( بانک مرکزی) خودمان و نهایتا وجوه حاصله از صادرات درمقصد را به نفع صادر کننده دریافت می کنیم. این خدماتی نوین است که کل زنجیره تامین انواع قیرهای معدنی، پلیمری، ام سی و پالایشگاهی در کلیه گرید های آن را پوشش میدهد. در حال حاضر شرکت صادرات به اندونزی و سری لانکا و گرجستان را شروع کرده است.

28/03/2014

I'd like to inform all our friends and entourage that as of April we are opening a new division on bitumen logistics. This is our new service product where we source, purchase, pack, transport, produce documents, insure, provide international transfer of funds through our own Central Bank approved Exchange House and in one word provide full supply chain management for bitumen.

10/03/2014

تقدیرنامه ها، جوائر و موفقیت های علمی

از سازمان بنادر و دریانوردی برای عضویت درهیات علمی سالانه های گرد هم آیی هایی دریایی و ارائه مقاله، از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای مدیریت برتر سال، از اتاق بازرگانی ایران و از انجمن حمل ونقل بین المللی ایران، و از مرکز تحقیقات و پژوهشهای لجستیکی ایران. مدیران شیب جزء سخنرانان کلیدی اکثر همایش های مطرح حمل ونقلی و لجستیکی کشور هستند. چاپ اولین کتاب لجستیکی بین المللی با همکاری اساتید دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، قلم زنی درنشریات تخصصی، طراحی زنجیره تامین بزرگترین گروه های صنعتی کشور، و ارائه چندین و چند کارگاه آموزشی تخصصی و حرفه ای جزء دست آوردهای شرکت و مدیرانش می باشد.

10/03/2014

عضویت ها :
شورای راهبردی حمل و نقل ایران (مجمع تشخیص مصلحت نظام)، فدراسیون بین المللی اتحادیه های شرکت های لجستیکی و بار فرابری، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران (نائب رئیس اسبق کمیسیون اقتصاد، بانک، بیمه اتاق)، اتاق بازرگانی تهران، برخی اتاق های مشترک، انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران (دبیر و عضو اسبق هیات مدیره انجمن)، انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی (بازرس فعلی انجمن)، انجمن متخصصین اقتصادی و صنعتی ایران

10/03/2014

تاریخچه شیب و داشته های کلیدی آن( سرمایه های انسانی اش)

شیب با نام نخستین سیستم های بین المللی کالا از سال 1367 فعالیت خود را آغاز نمود. بنیان گذار و برخی مدیران نخستین شیب قبلا در شعبه خط کشتیرانی مرزاریو لاینز همکاری نزدیکی را با هم طی سالها رهبری بازار کانتینری اروپا به ایران تجربه کرده بودند. این نزدیکی ما را برآن داشت که در قالب یک شرکت نوین دست آورد تجارب گذشته را ادامه دهیم. با وجود خروج اکثریت نسل اول شرکت، هنوز هم مدیران کلیدی شیب نقش نخست را در استخوان بندی شرکت ایفا می کنند، با این تفاوت که گروهی از جوانان دیروز، با یاد گیری فنون کار، خود را به سلک مدیران میانی و ارشد شرکت درآورده اند که اندوخته سازمانی ما هستند. شیب شرکتی دانش بنیان است که با محافل آکادمیک در پروژه های ملی و بنگاهی لجستیکی همکاری تنگاتنگی دارد. یکی از مدیران شرکت عضو دائمی شورای راهبردی حمل ونقل ایران است که افتخاری است که به کمتر شرکت بخش خصوصی رسیده است. شیب شرکتی فرآیند محور است و بیشتر فعالیت های آن از مسیر ها و مراحل خاص و از پیش تدوین شده ای عبور می کنند. ذخیره تجربه ای شیب بیشتر در لجستیک پروژه های بزرگ ملی و جریانهای بزرگ بار متراکم شده است. این است که تمایل شرکت بیشتر به سوی مدیریت زنجیره های تامین، لجستیک قراردادی است تا بارفرابری صرف. امکانات فیزیکی شرکتهای هم گروه و خیل عظیم پیمانکاران وفا دار و عضویت در شبکه های جهانی شرکتهای تراز اول لجستیکی جهان به شرکت اجازه حرکت در جریانهای بار انبوه در سطح جهانی را می دهد. داشتن صرافی رسمی، اتحاد راهبردی با گروهی از شرکتهای حمل و نقل داخلی و تاسیس شرکتهای دیگر درکشورهای همسایه، عملا امکان حرکت در عرض وطول بازار را در اختیار مشتریان خاص ما قرار میدهد. مجموعه این امکانات یک زنجیره ارزش را برای گروهی خاص ایجاد می کند.

Address

259 Dr. Shariati Avenue , Javaheri Bldg, 2nd Floor, 161 18
Tehran
1611833545

Opening Hours

Monday 08:00 - 16:00
Tuesday 08:00 - 16:00
Wednesday 08:00 - 16:00
Thursday 08:00 - 16:00
Saturday 08:00 - 16:00
Sunday 08:00 - 16:00

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when شرکت حمل و نقل بین المللی شیب posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to شرکت حمل و نقل بین المللی شیب:

Share

Category


Other Tour Agencies in Tehran

Show All

You may also like