Homestay Shah Alam Seksyen 6 - OneB Homestay

Homestay Shah Alam Seksyen 6 - OneB Homestay RENTAL PRICE: RM370/night: Weekend. RM330/night : Weekdays. Price is negotiable.
(1)

12/12/2023

Alhamdullilah sudah 5 hari saya di Oman, atau lebih tepat lagi di University of Technology and Applied Sciences, Ibri. Jaraknya 5313km atau 7 jam perjalanan udara. Langit di Oman tidak berawan pada bulan ini so tidak berhujanlah macam kita di Malaysia.

Semasa di Oman ada hamba Allah yang sanggup mengurus homestay saya. Membersih dan mengurus check in, check out.

Juga semasa di sini, autogate saya p**a tidak boleh sliding disebabkan roller terkeluar dari track.

Alhamdullilah ada hamba Allah yang dapat membantu. Saya berkomunikasi dengan beliau melalui WhatsApp sahaja. Dapat bercakap dan menghantar gambar.

Dan berbahagia lah sesiapa yang design app WhatsApp ini, jika seorang yang Muslim pahala mereka tidak putus putus kerana memudahkan urusan orang. Iaitu hubungan manusia dengan manusia.

The Fulk al Salamah, the Sultan's secondary yacht, berlabuh di dock Mina Qaboos, Muttrah.Saya di depan yacht Sultan, dan...
11/12/2023

Saya di depan yacht Sultan, dan juga
bersiar di AI Alam palace. Istana ini terletak di Old Muscat, Oman.

Istana ini digunakan of Sultan Qaboos untuk upacara resmi dan untuk kediaman. Sultan Qaboos telah meninggal pada tahun 2020, baginda tidak mempunyai anak sebagai pengantinnya lalu sepupu beliau Sultan Haitham bin Tariq menjadi pengantinya.

Sultan Haitham ini juga perdana mentari untuk Oman. Baginda pun bersemayam di Al Alam Palace.

Begitu lah adanya.

Sekarang saya berada di Oman, 1 malam di Muscat, Ibukota Oman dan 4 malam di Ibri yang jarak nya 254 km dari Muscat. Pen...
10/12/2023

Sekarang saya berada di Oman, 1 malam di Muscat, Ibukota Oman dan
4 malam di Ibri yang jarak nya 254 km dari Muscat.

Penduduk Oman lebih kurang 4.6 juta orang dan size negara ini 94 % size Malaysia.

Di dalam perjalanan, kira dan kanan hanya bukit yang berbatu. Highway p**a tidak bertol dan sangat sedikit kenderaan, tidak seperti highway kita.

Duit mereka Omani Rial p**a 1 Rial bersamaan RM12.0 duit kita.

Minggu ini saya semalam di Movenpick KLIA - Kompleks Tabung Haji.Hotel ini cantik, kemas dan unique. Persekitaran hotel ...
05/12/2023

Minggu ini saya semalam di Movenpick KLIA - Kompleks Tabung Haji.

Hotel ini cantik, kemas dan unique. Persekitaran hotel ini aman dan tenang tetapi agak jauh dengan kedai makan. So saya dinner di hotel sahaja.

Ada juga guest yang non Muslim menginap di hotel ini, walaupun hotel ini tidak menjual minuman yang beralkohol. Mungkin ini lah satu satu hotel 5-star di Malaysia yang tidak menjual arak.

Diminggu semasa konvo UiTM,OneB homestay mendapat tempahan hampir seminggu.Dengan masa yang terluang saya ke Double Tree...
03/12/2023

Diminggu semasa konvo UiTM,
OneB homestay mendapat tempahan hampir seminggu.

Dengan masa yang terluang saya ke Double Tree by Hilton Putrajaya Lakeside untuk 3 malam. Hotel ini selesa dan sangat tenang.

Saya paparkan keadaan hotel ini diwaktu siang dan malamnya.

01/12/2023

Semalam Convocation UiTM yang ke 98 telah berakhir. Alhamdullilah hari hari yang ada istiadat Convocation, OneB Homestay mendapat tempahan.

Di bawah satu komen dari guest yang terakhir, Terima kasih.

Juga dikongsi sedikit renovation di dinding homestay.

29/11/2023

Alhamdullilah guest yang saya dapat masa Convo UiTM kali ini ada yang bagi rambutan. Cuma saya tidak ada apa apa yang dapat diberi melainkan ucapan Terima kasih sahaja.

Sekarang juga saya telah menambah satu pistol perhiasan di OneB Homestay.

Agak lama juga saya tidak update OneB Homestay, hari ini saya berkongsi beberapa komen dari guest.
25/11/2023

21/09/2023

Hari ini genap 3 minggu saya di Liverpool UK. Sekarang sudah masuk Autumn so agak wet and windy. Temperature p**a dalam range 11 ke 16 deg C.

Selalu juga berjalan di Liverpool city dan minum teh panas di Chaiiwala, teh ini ada herba sedikit dan mereka tidak tarik macam kita.

Harga teh Chaiiwala ini £2.50, ok lah.. jangan convert duit kita.. kalau nak convert juga kali 5.95.

Akhir nya dapat lah berjumpa dengan Mo Salah, ok lah Salah ashik senyum je.

Kali ini saya ke UK, sudah lama tidak berjumpa dengan anak sulong saya, menantu dan cucu.Sampai di Liverpool pada 1st Se...
06/09/2023

Sampai di Liverpool pada 1st September dan keesokan hari nya kami ke Aberdyfi, Northen Wales menginap 2 hari dihomestay. Aberdyfi ini ditepi laut macam Port Dickson di Malaysia.

Dan telah disusun Allah, OneB homestay p**a ada guest yang menginap selama 2 bulan, rumah guest ini p**a under renovation.

Disini saya berkongsi sedikit permandangan di Aberdyfi dan scenery dalam perjalanan.

Dua hari (25-27 Aug) saya berada di Park Royal Penang Resort. Dari Penang Airport ke Hotel dengan grab car mengambil mas...
28/08/2023

Dua hari (25-27 Aug) saya berada di Park Royal Penang Resort.

Dari Penang Airport ke Hotel dengan grab car mengambil masa selama 1 jam... jauh juga.

Park Royal mempunyai scenery yang cantik... boleh lah kalau hendak berehat.

OneB homestay p**a pada masa yang sama ada guest yang menginap untuk 2 malam. Mereka menghadiri Konvo di UiTM.

Hari ini dan semalam saya di Maya hotel Kuala Lumpur menghadiri IEEE conference.Ketika disana sempat saya melihat perabu...
16/08/2023

Ketika disana sempat saya melihat perabut perabut didalam bilik dan diluar bilik hotel untuk saya mencari idea untuk homestay saya.

Hari Sabtu lepas pilihan raya negeri untuk 6 negeri di Semenajung Malaysia.Makanya dapat lah saya guest dari Sabah dalam...
14/08/2023

Hari Sabtu lepas pilihan raya negeri untuk 6 negeri di Semenajung Malaysia.

Makanya dapat lah saya guest dari Sabah dalam 7 orang untuk membantu rakan rakan mereka di Selangor.

Dibawah ini comment mereka setelah check out pada hari Ahad.

Siap... Salam sayang dari Sabah.

Parti apa ya...?

Semalam dan hari ini saya menerima 2 guest dari Terengganu dan Perlis.Tahniah dihari Convocation mereka diUiTM.Alhamduli...
07/08/2023

Semalam dan hari ini saya menerima 2 guest dari Terengganu dan Perlis.

Tahniah dihari Convocation mereka diUiTM.

Alhamdulillah mereka memberi kata kata yang baik dan juga doa... Aaminn.

InShaaAllah bila saya ke Perlis saya habaq nanti.

Hari Jumaat lepas 4th August,Saya menerima tetamu untuk pemilihan team Rugby bawah 12 tahun MSSS Selangor.Kesemua mereka...
06/08/2023

Hari Jumaat lepas 4th August,
Saya menerima tetamu untuk pemilihan team
Rugby bawah 12 tahun MSSS Selangor.

Kesemua mereka ialah 7 cikgu dan 20 murid murid ...ramai tu.

OneB homestay ada 2 katil queen dan 5 katil single, so atas katil 9 orang. Yang lain, tidur dengan toto yang mereka bawa sendiri.

Keesokan harinya saya pun bergambar dengan murid murid ini...hampir semua nya happy....Alhamdulillah.

Genap setahun dan 1 bulan saya menjadi boss dan pekerja dihomestay ini.Mulai bulan August 2023, Guests akan mendapat Wif...
31/07/2023

Genap setahun dan 1 bulan saya menjadi boss dan pekerja dihomestay ini.

Mulai bulan August 2023, Guests akan mendapat Wifi dengan kelajuan 300 Mbps.

(A download speed of 300Mbps allows you to stream ultra-HD video on 12 devices at the same time, or download a HD movie in 2 minutes)

Juga disediakan Reading corner untuk yang tidak s**a
berWifi atau pun berNetflix.

Kebanyakan buku yang ada ialah Engineering, Management dan buku ugama.
..Enjoy...

Hari ini saya di The Everly, Putrajaya.Ada IEEE Malaysia section leadership camp & 1st chapter chair meeting 2023.Ramai ...
29/07/2023

Hari ini saya di The Everly, Putrajaya.

Ada IEEE Malaysia section leadership camp & 1st chapter chair meeting 2023.

Ramai juga guest pada hari ini.. parking kereta penuh.
So parking di tepi jalan ke hotel.

OneB homestay p**a ada guest untuk hari ini dan esok.

Depan OneB homestay ada taman. Saya pun tanam Nangka Madu 4 tahun lepas.Hari ini mendapat hasil tanaman sulong. Berat bu...
24/07/2023

Depan OneB homestay ada taman. Saya pun tanam Nangka Madu 4 tahun lepas.

Hari ini mendapat hasil tanaman sulong.

Berat buah ini 14 kg, manis sangat dan isi nya tebal.

Alhamdulillah.

Hari ini homestay tidak ada guest.Hendak share sikit lah comment pendek dari guest.
18/07/2023

Hari ini homestay tidak ada guest.

Hendak share sikit lah comment pendek dari guest.

Sudah 2 malam saya di Hotel Maya, Jalan Ampang.OneB homestay p**a guest akan checkout hari ini mereka pun sudah 2 hari d...
16/07/2023

Sudah 2 malam saya di Hotel Maya, Jalan Ampang.

OneB homestay p**a guest akan checkout hari ini mereka pun sudah 2 hari disitu.

Depan Hotel Maya ini ada Foodtruck dan Restoren Pelita. Restoren Pelita ini adalah yang terbesar diKuala Lumpur dan Shah Alam.

Kalau kita berjalan sedikit lagi, kita akan sampai ke KLCC...cantik dan hebat.

Dua hari di Sheraton Imperial Kuala Lumpur Hotel, hari ini sehingga Ahad.Lobby hotel ini agak menarik dan cantik.Check i...
23/06/2023

Dua hari di Sheraton Imperial Kuala Lumpur Hotel, hari ini sehingga Ahad.

Lobby hotel ini agak menarik dan cantik.

Check in agak lewat petang so saya dinner di Kak Mah Tom yam yang berhampiran dengan hotel.

Alhamdulillah..sedap.

Jun 9 - 12, saya menginap di Ibis Styles, Kota Bharu, Kelantan. Lama juga 4 hari di sini.OneB homestay esok p**a baru ad...
09/06/2023

OneB homestay esok p**a baru ada guest, walau macammana pun guest tidak perlu jumpa saya...semua nya self check-in dan self check-out.

Malam ini nak cari tempat dinner yang elok ...??

Hari ini ke UiTM Raub, di tengah perjalanan singgah di Lemang To'Ki' Bentong untuk sarapan pagi.Yang hebat nya, pagi pag...
06/06/2023

Hari ini ke UiTM Raub, di tengah perjalanan
singgah di Lemang To'Ki' Bentong untuk sarapan pagi.

Yang hebat nya, pagi pagi sudah ada lemang dengan rendang daging atau ayam dan ada juga ayam bakar cecah air asam.

Alhamdulillah sedap.

Hari ini satu malam di Hotel Ames Ayer Keroh, Melaka.Dinner p**a di Restoren Asam Pedas Nek Jarah dekat juga dengan hote...
29/05/2023

Hari ini satu malam di Hotel Ames Ayer Keroh, Melaka.

Dinner p**a di Restoren Asam Pedas Nek Jarah dekat juga dengan hotel ini.
Sedap juga asam pedas diRestoren ini.

Dan akhirnya ke UTeM kerana ada tugasan.

Hari ini sudah 2 hari di Park Royal Penang Resort.Untuk berehat dan bersiar siar boleh lah datang kesini.dan Collect mom...
21/05/2023

Hari ini sudah 2 hari di Park Royal Penang Resort.

Untuk berehat dan bersiar siar boleh lah datang kesini.

dan

Collect moments, not things.

Malam ini nak dinner apa ya..??Cuba nasi arab lah di Royal Bedoiun Hartamas, betul betul depan Dorsett.Kali ini saya cub...
18/05/2023

Malam ini nak dinner apa ya..??

Cuba nasi arab lah di Royal Bedoiun Hartamas, betul betul depan Dorsett.

Kali ini saya cuba Chicken mandy dan Adani tea...
alhamdulillah.

Sudah tiga hari menginap di Dorsett Hartamas Kuala Lumpur.Ok lah Hotel ini.. tak sampai 5 star kot dan saya kongsikan ke...
18/05/2023

Sudah tiga hari menginap di Dorsett Hartamas Kuala Lumpur.

Ok lah Hotel ini.. tak sampai 5 star kot
dan
saya kongsikan kedai kedai yang ada di sekitar hotel ini.

Ramadan datang lagi...Berbuka di DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City.Alhamdulillah...makanan sedap dan banyak... rezek...
08/04/2023

Ramadan datang lagi...

Berbuka di DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City.

Alhamdulillah...makanan sedap dan banyak... rezeki Allah.

Dua hari di Langkawi,Aloft Hotel pantai tengah.Dari Airport akan melalui pantai Cenang dan kurang dari 6 km akan sampai ...
05/03/2023

Dua hari di Langkawi,
Aloft Hotel pantai tengah.

Dari Airport akan melalui pantai Cenang dan kurang dari 6 km akan sampai ke Aloft Hotel.

Pantai disini cantik dan air lautnya yang nampak kebiruan.

Rasa nya cantik pantai ini lagi dari pantai Weikiki Honolulu.
Anyway lain orang lain pandangan.

Aloha Sampai juga ke Pearl Harbor, Hawaii.Banyak juga yang dapat dipelajari;1) Kesungguhan orang jepon membuat sesuatu k...
24/02/2023

Aloha

Sampai juga ke Pearl Harbor, Hawaii.

Banyak juga yang dapat dipelajari;

1) Kesungguhan orang jepon membuat sesuatu kerja.

2) Kegigihan mereka berperang walaupun berperang bukan untuk mempertahankan diri.

3)USA p**a mereka hebat, Hawaii ini maju walaupun 4000 batu jauh dari mainland USA.

4)USA dan Japan, apa yang common tentang mereka selain ada technology yang tinggi ~ mereka menjaga masa..iaitu punctuality mereka, cleanliness mereka dan banyak yang lain.

5) Kalau kita Malaysia, rakyat nya dapat menjaga dua ini dahulu dan menjadikan ini basic budaya kita...dengan izin Allah... kita pun boleh.
Kita pun selalu diperingatkan dengan...Demi Masa...

Cukup sampai disini, now 4.45 am.

Mahalo dan Salam.

Address

Seksyen 6
Shah Alam

Telephone

+60123092486

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Homestay Shah Alam Seksyen 6 - OneB Homestay posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.