Hardangerjakten Caroline af Sandnes

Hardangerjakten Caroline af Sandnes Caroline ble bygget i 1885 i Kristiansund av båtbygger Børve, har hjemmehavn i Sandnes og brukes til seiltrening, skoleturer og private arrangement..

Caroline het opprinnelig Trine, og ble bygget i 1885 i Kristiansund av båtbygger Børve. Han var på den tid en meget anerkjent jaktebygger. Båten hadde en typisk jakterigg bestående av: storseil, toppseil, fokk, klyver, jager og breifokk. Frem til 1939 gikk den for seil langs kysten med saltfisk. I 1939 fikk den installert motor for første gang - en 12 hesters Skandia Lysekil. Etter en periode i tr

afikk med saltfisk gikk den over til å føre rogn, derav navnet den hadde når den ble solgt til Sandnes: Rogna. Båten gjennomgikk en større ombygning i 1950. Det var nok da den fikk det utseende den hadde da den kom til Sandnes. På 70-tallet var jakten ofte å se i Gandsfjorden under navnet Rogna. Turen gikk da som oftest til O.C. Østrått for å frakte belegningsstein og lignende.

16/07/2024

Sånn ca helt tilfeldig havnet vi på nok en festival, denne gang sammen med Boy Leslie. Et par dager med nordisk sang, dans, og kultur i massevis😉

08/07/2024

Sørlandet leverer i år og😉☀️
Etter en trivelig og frisk seilas sørover med gode kollegaer som besetning, og en samseiling med Solrik i helgen, er det nå tid for litt loffing i skjærgården og nyte sommeren her i sør. Vi blir her til Arendalsuka er vel i havn uti august en gang😜

31/05/2024

Da er vi trygt fortøyd for helgen i Mosterhavn og klare for å feire 1000års jubileet til kristenretten ☀️

24/05/2024

Nydelig start på helga ⛵️ I dag har vi seilt en skoleklasse fra Stavanger til Furutangen, med obligatorisk badestopp i Rossøysundet 😃

Da er vi ute og koser oss igjen😉
20/05/2024

Gratulerer med dagen! Vi er noenlunde i mål med klargjøring til årets sesong, og nyter dagen sammen med MS Sandnes i sol...
17/05/2024

Gratulerer med dagen!
Vi er noenlunde i mål med klargjøring til årets sesong, og nyter dagen sammen med MS Sandnes i solsteiken☀️☀️☀️

07/09/2023

I dag har vi vært på tur med en skoleklasse fra Stavanger, for et vær 🤩🌞🌞 Turen gikk fra Jåttå, badestopp på Rossøy og videre til Furutangen ⛵️ Det har vært verre torsdager i september 😉 Nå gleder vi oss til å ta ombord Stavanger Turistforening og Barnas turlag i morgen.

20/08/2023

I helga har vi «ungdommene» med Morten som skipper og gode venner som mannskap seilt skuta hjem til Sandnes. Også en franskmann 🇫🇷var med og fikk oppleve kystkultur på sitt beste! Vi overtok skuta på fredag i Søgne og hadde en fin kveldstur til Mandal, nok en gang takk til Steffen for kaiplass! Lørdag var mye vær, men fint for breifokka ⛵️Etappen gikk til Egersund hvor Ivar sto klar med kaiplass, strålende service! Så rene sjarmøretappen i dag med grilling på dekk når vi rundet Tungenes 🌞 Tusen takk for turen! Vi er ydmyke og stolte når vi får seile Caroline af Sandnes 🫶 Hilsen Malene, Lotte, Mads, Baptise og Morten

16/08/2023

Da er nok en debatt i gang på fordekket☀️☀️

03/08/2023

Vel fremme ved veis ende, pollen i Arendal👌
Nå gjenstår bare 4 dager med verdens triveligste festival i en av sørlandets desidert beste ‘by-havner’👍
Alle ungdommene ombord smiler fra øre til øre, og for en etterhvert middelaldrende skipper og reder er det godt å føle seg litt yngre iblant😅😎

02/08/2023

Da har vi lagt oss på svai ved Merdø, i lag med galeasen Loyal og flere andre skuter☀️☀️☀️👌
Vi går inn og fortøyer på tildelt plass i pollen sent i kveld engang

Etter en god natts søvn i Bliksund, er nå blindleia unnagjort og blir avsluttet med litt foreldre-besøk og is pause på Brekkestø.
Videre plan blir å sige i retning målet med seilasen, nemlig Arendal😉

01/08/2023

Plutselig kom vinden, så da utgår softisen på tømmerstø😎☀️☀️⛵️

Då var 200m2 oppe, gir 3,6knop i råsene⛵️⛵️
Bo fra Nedenes til rors👍

01/08/2023

Da var morgenøkten med innaskjærs-navigering avsluttet med frokost gjennom Ny-Hellesund. Om motvinden beholder sin styrke, er neste aktivitet planlagt til byfjorden i Kr.sand med seilaktiviteter⛵️

31/07/2023

Da var vi passert Norges sydligste punkt,
vi går innaskjærs via Svinør til vi fortøyer for natten i Mandal.
Middagen er straks klar, messingpussen er i gang, og det blir full utskifting av ferskvannet på tanken, samt nedspyling av skuta utvendig. Salt overalt nå😉
Ellers er di fleste i ferd med å livne til nå, etter første gangs seilas utpå blåmyra

08.00: Ferdig losset og lastet i Egersund.Litt kaffe og ferske brød ombord, men for oss var det viktigste å ta ombord 16...
31/07/2023

08.00: Ferdig losset og lastet i Egersund.
Litt kaffe og ferske brød ombord, men for oss var det viktigste å ta ombord 16 år gamle Laurits.
Han skulle vært med de andre traineene med charterfly fra Kjevik på fredag, men grunnet manglende pass kom han ikke ombord på flyet. Vi syns det er viktig at alle ungdommene får bli med, så med vindmeldingen i Nordsjøen var dette en lett avgjørelse å ta⛵️⛵️😉.
Nå siger vi på sør og sikter på å runde norges sydligste punkt i ettermiddag i vindstilla, så får vi seile og kose oss der sør frem til ankomst Arendal torsdag morgen.

Feel free til å ønske Laurits vel ombord i kommentarfeltet😀

30/07/2023

Etter noen flotte dager i Lerwick der vi opplevde samtlige årstider er skuta nå på vei over Nordsjøen igjen. Seilasen over til Arendal er i utgangspunktet et race, men gårsdagen gav flere utfordringer. Dårlig vær og tåke førte til at flere fly til Lerwick ble kansellert både fredag og lørdag slik at skutene ikke fikk medseilerne sine ombord, det er også meldt nærmest vindstille fra søndag og ut mandag. Etter store diskusjoner i skippermøte med TSR ble det besluttet å avlyse seilparaden og flytte start til waypoint 1 ca 100nm fra Lerwick, med virtuell start fra klokken 08 mandag morgen.

Noen skuter ble liggende igjen i Lerwick for å vente på medseilerne sine som prøver å komme over med ferjen fra Aberdeen. Vi fikk gjennomført mannskapsbytte på fredag og valgte derfor å sette seil på lørdag ettermiddag for å utnytte vinden. Når denne forsvinner utover dagen på søndag så er planen å bryte racet og heller gå for motor til Egersund hvor vi vil ankomme mandag, så utnytter vi vinden som skal blåse opp langs kysten slik at vi får en fin seilas mot Lindesnes, før vi får vinden rett mot og velger nok et flott skjærgårdsseilas til Tall Ships Races Arendal ⛵️

Midt i Nordsjøen har vi gjerne ikke AIS dekning, men nå seiler vi også med satellittsporing som kan følges her; https://sailtraininginternational.org/yb-satellite-tracking/

28/07/2023

Her er en fin reportasje fra livet på Shetland om noen vil ta en kikk på hvordan vi har det her i vest😅

Tall Ships Races 2023 - vi er på vei!Fredag ettermiddag satt vi kurs mot Shetland via Kvitsøy, Kirkwall og videre til Le...
24/07/2023

Tall Ships Races 2023 - vi er på vei!
Fredag ettermiddag satt vi kurs mot Shetland via Kvitsøy, Kirkwall og videre til Lerwick.

Ombord er vi nå et mannskap på 17. Over Nordsjøen seilte vi sammen med Wyvern- museumsfartøy. Vi hadde gode forhold og brukte knappe 40 timer fra Kvitsøy til Kirkwall.

Stuerten sikrer at vi alle har både ballast og bærekraft i ship shape! Vi har hatt fisk, kjøttgryte og komler til middag. Til lunch har vi hatt både fleskepannekaker og speilegg. Takk til Arne Braut for sponsing av egg, Sele Potet, Stangeland Mølle og Fatland Jæren for utsøkte råvarer!

I dag har vi leid bil og fått med oss litt kultur i Kirkwall før avgang klokken 23 mot The Tall Ships Races Lerwick ⛵️

Vel fortøyd Kirkwall, nå sightseeing og lokal kultur/ukultur😎
24/07/2023

21/07/2023

Fortøyd på Grønningen/Kvitsøy i kveld. 17 mann og kvinner ombord goe og mette etter en utsøkt fiskemiddag ombord. Deretter hyggelig omvisning på Kvitsøy Vts, og visshet om at dei har full kontroll på oss til vi er vel i havn på ‘andre siden’ en plass. Mest sannsynlig Kirkwall på Orknøyene, but time will show😉
Avgang i morgen kl 10 sammen med Wyvern⛵️

Mange gode minner fra Arendal😉 Til sommeren blir det først 4 dager festival med The Tall Ships Races Arendal , for deret...
04/05/2023

Mange gode minner fra Arendal😉
Til sommeren blir det først 4 dager festival med The Tall Ships Races Arendal , for deretter å delta på Arendalsuka med Nasjonalt pilegrimssenter ombord. Regner med at kystpilegrimsleia også vil trekkes frem da.

Velkommen til Arendalsuka 2023 🧡

🏘 Hvis du er lokal og kan tilby utleie av hus, leilighet, hytte e.l. finner du mer informasjon om det her 👉 https://www.arendalsuka.no/for-besokende/overnatting/lei-ut-bolig/

🛌 Hvis du er tilreisende å trenger et sted å bo, kan du lese mer informasjon her 👉 https://www.arendalsuka.no/for-besokende/overnatting/finn-overnatting/

Mandag var det grått og trist når vi gikk på slipp med Caroline, men siden har det bare blitt bedre og bedre😉I morgen ti...
04/05/2023

I morgen tidlig går vi på sjøen igjen.

Etter snart 50år, og med en gryende senebetennelse i ene skulderen var det omsider på tide å lytte til kroppen, og samtidig takke ja til hjelpende hender når mye skal gjøres samtidig. Ragnar kom seilende inn til Hundvåg med hovedpersonen, mens jeg kjørte direkte på slippen fra helgevakt på brannstasjonen. Deretter har det gått slag i slag med spyling, skraping, pussing og smøring med trekkfastolje på skutesidene. Skraping, grunning, og bunnstoff undervanns. Litt driving, spikring og flikking blir også prioritert når vi vet at sommeren byr på nordsjøseilas.
Godt er det også å vite at nå har skuta fått en extra grundig vedlikeholdsrunde med å drive opp hele skroget, et 3 årig prosjekt støttet av Sparebankstiftelsen og Rogaland fylkeskommune, stor takk!👍👍

28/04/2023

I dag starter arbeidet med å henge opp løpende rigg, så blir det å gå på slipp over helgen☀️

22/04/2023

Førstereis på tsr og min yngste vil ha tørr dyne i Nordsjøen i sommer, så da er det bare å skifte pakningene i rømningsluka på fordekket😉
Ellers er alt på rekker, dekk og rigg smørt ferdig nå, og vi lar det tørke/herde litt før vi starter på riggingen. ☀️☀️☀️

19/04/2023

Det går mot sommer i Daleveien, og i dag gikk siste rest av vinterpresenningen, og vi kunne starte med å smøre trekkfast, olje/lakk, og coelan litt her og der som gjenstod.
Fortsetter til regnet kommer på Lørdag😉
Sommerens store høydepunkt blir å delta på The Tall Ships Races igjen, etter en dryg pause siden 2018.

05/09/2022

Ny uke, nye muligheter. Vi seiler innover ryfylket i en god føn-vind fra syd-øst👌☀️

31/08/2022
Fantastiske dager under ONS😉

Daleveien
Sandnes

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Hardangerjakten Caroline af Sandnes legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.